BreitBau Skrevet April 2, 2008 Skrevet April 2, 2008 Godt å se du har mottatt det Loffen.. Overrasket over vekta? Grisetungt det verktøyet
Loffen Skrevet April 7, 2008 Forfatter Skrevet April 7, 2008 Veldig overrasket over vekta! Tenkte "wow" når jeg pakket det ut. Da har jeg kommet til bunns i dette her. Akkurat nå venter jeg på at en kompis skal hjelpe meg å løfte av selve toppen. En liten bildeserie følger (Disse bildene er KUN tatt som en referanse for min del, og kan derfor virke lite publikumsvennlig): Tatt av luftfilter Throttle body Kablene til dysene må av (tok litt tid å skjønne fremgangsmåten) Tatt av throttle body, ser også bensinslangene som skal av Innsuget tatt av, bilde fra undersiden Coilene på rekke og rad Oops, dro visst med hele pinbolten når jeg skrudde av toppdekselet Spesialverktøy for låsing av kammer montert (her står motor på TDC) Oversiktsbilde av motorrommet Litt stilig bilde syns jeg Kjedestrammer til secondary chain Noen plugger som må av (tøft med ventilene i bakgrunnen der) Har ikke flere bilder enda Teddysen: Du nevnte at kammene må av for å ta av toppen. Det trengs ikke! Har skrudd ut alle boltene (i spiralform i flere steg, selvfølgelig) uten noe problem I morgen har jeg avtalt plansliping av toppen. 570 kr + mva. virket som en grei pris. Så da blir det vel montering og forhåpentligvis er bilen klar om et par dager. Vil kjøre nu
BreitBau Skrevet April 7, 2008 Skrevet April 7, 2008 Riktig og galt.. Riktig at du kan ta av toppen Men, jeg sa at om du brukte de tykke pipene jeg sendte med greier du det ikke Grattis som halvferdig Glemt å svare på forrige Pm men tror alt falt på plass for deg når du så det Obs.. Husk å ikke sett toppen rett på flatt gulv nå da med noen ventiler ute..
Loffen Skrevet April 7, 2008 Forfatter Skrevet April 7, 2008 Brukte den E12-pipa du sendte med faktisk. Er jo bare den som passer boltene?
BreitBau Skrevet April 7, 2008 Skrevet April 7, 2008 Hehe.. ja kommer på det nå.. Var ikke den pipa jeg brukte.. Jeg brukte jo en helt annen en... hehe.. Den der brukte ejg PÅ igjen.. Steike.. Glemmer fort ass..
Loffen Skrevet April 7, 2008 Forfatter Skrevet April 7, 2008 Funket bra denne ja. Har nå tatt av toppen og demontert kammene. I morgen skrur jeg av ventilløfterne og leverer toppen til verkstedet. Noen som vet om ventilene MÅ ut for å plane toppen?
Loffen Skrevet April 7, 2008 Forfatter Skrevet April 7, 2008 Toppen ute av motoren Sylinder 1, 2 og 3 Sylinder 4, 5 og 6 Toppen plassert på to 2"4" (for at ingen ventiler skal ta i underlaget) Kammene skrudd ut på en finurlig måte (Snudde kammene til bare ventilene på sylinder 1 sto åpne. Da kunne jeg kjenne at alle de andre ventilløfterene var "løse". Jeg skrudde så ut resten av kamholderboltene, noe som gikk greit da de ikke hadde trykk fra ventilfjærene. For å få likt press på kamholderen for sylinder 1 brukte jeg to skraller med 11mm piper og skrudde sakte men sikkert utover ). Close up
Disaster Skrevet April 10, 2008 Skrevet April 10, 2008 Du må sørge for å skaffe komfortreleet. Strømmen til heisene hentes fra fordelingsblokken i sikringsboksen (ikke via noen sikringer - denne skal alltid ha strøm uavhengig av tenningsposisjon). Originalt er den 2,5mm^2 mener jeg. Denne skal inn på releet, og ut skal en ledning til bryterene via en "automatic cutout". Styrestrømmen til releet hentes fra pinne nr 9 på central locking module-kontakten, og jordes. Koblingsskjema finner du her:http://buz.no/bmw/Power_distribution_7.pdf Hei Loffen... Kan jeg bruke samme koblingsskjema på min E36? og bare kutte ut koblingene til bakdører siden jeg kun skal ha heiser foran. Jeg har heiser uten styring (kun 2 pols kontakter på begge motorene)
Loffen Skrevet April 10, 2008 Forfatter Skrevet April 10, 2008 Har et annet koblingsskjema du kan følge som gjelder for 2pols på fører og passasjer. Sender på PM
Loffen Skrevet April 10, 2008 Forfatter Skrevet April 10, 2008 Dagens update. Har fått igjen topp og montert ventiler og kammer. Håper alt er i orden, iallfall ingen knekte kammer hittil... Nyslipt topp Verktøy for montering/demontering av ventiler Slik funker det ja... Dypper ventilløfterne i olje etter en liten rens Og plasserer de i sin respektive slot Skal til å montere kammer Montert Satt til TDC-posisjon også Har brukt kvelden til å skrape pakningsrester på sylinderblokka. Regner med den er klar for toppen nå
Loffen Skrevet April 13, 2008 Forfatter Skrevet April 13, 2008 Da var bilen kjørbar igjen - endelig. Gikk mye roligere og penere nå Tok ikke så mange bilder under monteringen, men et par har jeg. Toppen montert (3-mannsjobb) Alt ferdig Og til de som har tenkt å gjøre en sånn jobb: Skru termostathuset på toppen FØR du monterer den... Var et rent helvete den ene skruen der når toppen sto i bilen.
-Shark- Skrevet April 14, 2008 Skrevet April 14, 2008 Meget bra Det spesialverktøyet til kammene, hvor kjøpte du det? Hvordan låste du veiva?- noe annet du måtte låse? Hvordan var det å få på kjede igjen egentlig? Noen kjedestrammer eller lignende? Lurer litt på dette, aldri byttet toppakning eller lignende på bmw før- og heller ikke på noe med kjede. Greit å vite litt når jeg har bmw med kjede selv. Jobber med franske biler, Peugeot- og der er jo så å si alt omvendt fra tyske biler f.eks. sylinder nr 1 er ikke på register siden.
Riefarn Skrevet April 14, 2008 Skrevet April 14, 2008 hvor mye måtte du gi for armlene fra USA? Ble det noe forskjell i pris fra å kjøpe det i Norge?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå