Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av de dekkene du nevner, så er valget ganske enkelt; Kumho. Har kjørt med det selv, og de hadde gode vannegenskaper og god slitestyrke. De andre hadde jeg styrt unna.. Falken og Toyo er andre billigdekk som fungerer ok.

Skrevet

Kumho har hvertfall JEG god erfaring med.. Har hatt de i langt over 120 på vått føre i svinger og syns ikke de var merkbart dårligere enn Goodyear Eagle F1 som jeg hadde før..

Siden du skal ha de i mange år spiller det kanskje ingen rolle, men her oppe der det er mange svinger kan jeg si såpass at følelsen i svingene føltes bedre med Goodyear dekkene enn med Kumho.. (Selv om jeg nok engang gjentar at Kumho IKKE føltes "utrygge").. Desverre for Goodyear så ble de slitt veldig mye fortere.. Kjørte ikke en hel sesong med de engang, og likevel var de helt på korden.. Under samme forutsetninger Ble Kumho endel slitt bak, mens fremme var de mindre slitt.. Sikkert mange faktorer inne i bildet, men etter mitt skjønn så er det omtrent like forutsetninger.. (Kjørte ikke noe fortere/hardere med Kumho kontra Goodyear)

En annen ting å ta hensyn til er støy.. Billige dekk har en tendens til å støye mer.. De dekkene jeg har hatt som er dyre har produsert mindre støy enn de billige..

De billige dekkene har jeg hørt, at ofte er dårlig balanserte fra fabrikk. Dette ender i flere lodd på felgen. Har du "åpne" felger, med tynne eiker, er det ikke mye som hjelper loddene.. Og det er forferdelig stygt med en 20 cm lang remse med lodd på felgen..

Konklusjon: Dyre dekk gir bedre kjøreegenskaper, men det betyr ikke at billige dekk gir for dårlige. At dyre dekk har bedre gripeegenskaper er som regel fordi de har mykere gummi, noe som gjør at de slites fortere. Billige dekk støyer mer.. Hvor godt anlegg har du? Billige dekk er ofte i ubalanse og krever derfor mer lodd.. Har du fine felger blir de ofte "skjemt" av loddene..

PS: Kan jo legge til at jeg i år skal kjøre på Toyo Dekk.. De virker ganske bra disse.. Prisene var heller ikke så værst til å være lavprofil..

Skrevet

kommer anpå hvem str du skal ha.. men skal du ha BRA dekk så gå for vredsteim sessanta. styr unna billig dekka det ender med at det blir dyrere pga holdbarhet og grep på vått føre.. jeg jobber med dekk så jeg vet hva jeg prater om..

Skrevet
styr unna billig dekka det ender med at det blir dyrere pga holdbarhet og grep på vått føre..

Snakk om å generalisere.. Som nevnt, så har jeg gode erfaringer med ett såkalt billigdekk; Kumho. Det fungerte meget bra i regn, både på bane og vei, og holdbarheten var meget bra!

Jeg driver også med dekk, men det behøver vel ikke å bety att man er ekspert for det.. :wink:

Skrevet

Det meste er vel sagt her, men kan legge til at jeg selv har svært gode erfaringer mod Toyo Proxes T1R (?) som jeg har pleid å få til ganske god pris med rabatt. Lurt å sjekke litt rundt!

Synes ellers at gode dekk er det absolutt viktigste aktive sikkerhetsutstyret å ikke spare penger på.

Skrevet

Hørt flere som skryter av Marangoni dekk, men jeg har ingen erfaring selv. Dette er vel ett Italiensk dekk som levers som std hjul på flere Italienske bilmerker? Skal vist være rimelig, men som sagt, ingen erfaring selv. Svoger`n skrøt fælt av de, men han skryter også fælt av den brutalt sterke/kjappe (115hk diesel) Mondeo`n sin, så jeg vet ikke helt om dette kan vektlegges :roll::wink:

Jeg er også enig i at dekk ikke er noe man skal spare for mye på, men det er ved valg av vinterhjul jeg aldri kommer til å gå på akkord på pris. Der skal jeg ha det beste for mine kritterier.

Når det gjelder sommerdekk så blir jeg litt rundere. Jeg hadde selvsagt kunne tenkt meg å slite på Michelin Pilot Sport SP2 hver enda sesong, men disse ekstreme egenskapene har den menige mann stort sett ikke bruk for. Forskjellene på de beste og de nest beste dekkene mener jeg også er mer marginale på sommerdekk kontra det man opplever på vinterhjul.

Jeg har denne sesongen gått for Kumho, ene og alene grunnet at de kom på en felgpakke jeg skulle ha (Tilbud).

Jeg hadde nok kjøpt andre dekk ved fritt valg, men når f.eks 4stk SP2 fra Michelin koster nesten 2000,- mere inkl. rabatt en det jeg ga for mine 19" M5 felger med dekk, så får de bare stå testen denne sesongen ihvertfall :wink:

Skrevet

jeg kjører kun på det beste vi har inne. men vi får tilbakemeldinger på dekk og det er stort sett det samme alle sier.

Skrevet

Har kjørt noen måneder med Sava Intensa foran (225/45/17) og de sporet ganske mye. Sjekket det jeg fant av tester for dem og det gikk i sporing og dårlig på vått føre. Ville ikke ergret meg over dårlige dekk i flere år for å spare noen hundrelapper.

Skal selv kjøpe nye sommerdekk snart og havner trolig på Conti SportContact fra delkkonline.

Skrevet
Jeg er ikke ute etter det absolutt billigste, men har lite lyst å legge ut 4000,- +++ for nye dekk, når jeg regner med at jeg ikke skal ha bilen i så mange år fremover

Å velge riktige dekk er utrolig vanskelig, så jeg skjønner godt at du spør om råd. Men hvis jeg har lært noe generelt om dekk så er det at billige/ukjente stort sett suger mens dyre stort sett gjør veldig mye positivt for bilens kjøreegenskaper. Jeg synes derfor det er litt tullete dersom en bruker masse penger på alt mulig slags dill til bilen for å gjøre den bedre å kjøpe mens man samtidig kjøper noen drit dårlige dekk. Dessuten, skal du ha bilen i et par år til så er det lenge nok til at du med god samvittighet kan investere i et sett med gode dekk. Personlig ante jeg ikke hvor stor forskjell det var på dekk før jeg kjøpte noen skikkelig gode - som selvfølgelig var litt dyrere. Men de pengene glemmer du fort.

Word! Samtidig sant som man sier: Kumho er nok det beste av de tre du nevner..Men no way om noen skulle fått satt for eks linglong-dekk på min bil! :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...