Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har motor-havari på min 95-mod 316i Compact. For å gjøre ting litt billig, siden jeg er på studentøkonomi.. tenkte jeg å sette inn samme motoren en gang til.

Men.. min motor (identisk lik) er kunn å finne i 95-mod mellom januar og juli. Det har de sjekket opp på BMW mot chassi.nr.

Selv om M43-B16 er å finne i både tidligere og senere årsmodeller.

Fra januar -95 ble det innført EWSII, det vil si at min bil har EWSII. Hvordan går det hvis jeg setter inn en motor fra -94? Blir det full kræsj med ledningsnett og EWS?

jxx3oe80d9q5wegdx6vj.jpg

Skrevet

EWS er jo startsperre. Aner ikkje forskjellene på desse,men må vel ha avlesningsringen/tenningslås frå bilen du tok motor ifra og styreenheten for å få start på motoren. Om EWS og EWS II er helt annerledes kobla veit eg desverre ikkje....

Skrevet

Jeg innbiller meg at det skal være mulig å bytte til samme motorstørrelse uten å bytte hele tenningsopplegget og hjerne. I og med styringen av denne motoren skal være identisk den forige.

Men jeg vet ikke om EWS systemet komuniserer med motoren.. tur ikke det..?

Jeg trur jeg kan montere en 94-mod motor uten å bytte ledningsnettet...?

• 1 month later...
Skrevet

Du må nok beholde den gamle hjernen og det gamle ledningsnettet 8)

Jeg har en M43B18 motor viss du er intr. :wink: 95mod. med EWS II

Det du gjør da er å montere den motoren jeg kan tilby deg å reise til din nærmeste BMW forhanler å få kodet startsperra :wink: Da er alt i boks.

Har lagt ut tråd om dette med startsperre, har hatt noen spørsmål om dette selv ser du :wink:8)

Se her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=76506

Skrevet

Jeg har fått tak i en 95 mod M43b16, lik den jeg hadde fra før.

Skal sette den inn til uka. Regner med at den skal passe med elektonikken. Den skal jo også ha EWSII. Vet du noe om dette?

Om jeg hadde satt inn M43B18, ville jeg vel ikke fått noen særlig effekt økning? Innsprøytningen vil jo fortsatt være lik..? Hvis jeg ikke bytter hjerne..

Skrevet

Så lenge motoren er nyere en 09/94 så er den opsatt med EWSII :wink:

Bare bruk den gamle hjernen så holder du deg borte fra EWS problem :P

Sliter som sagt med en 318 jeg monterer ny motor i med ny styring å hele pakken, men her ble det mye krøll med EWS systemet. De fleste komponentene er nå bestilt nye så det kommer seg nok etter hvert :wink::P

Med M43B18 motoren ville du ha oppnådd betydelig bedre gassrespons, Dreiemoment og litt mer effekt.

Mvh. Joachim Jacobsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...