knut100 Skrevet Februar 20, 2008 Share Skrevet Februar 20, 2008 Jeg trenger hjelp til å skifte olja i servotanken. Etter å ha lest litt rundt på forumet, har jeg forstått det sånn at man kan enten tappe det ut ved hjelp av en ventil eller pumpe det ut med oljepumpe. Men disse forslagene hjalp om man hadde helt i uoriginal servoolje, jeg har klart å fylle MOTOROLJE i servotanken, og har kjørt noen kilometer/mil med det. Det var en del servoolje i tanken fortsatt da jeg fylte, så det er ikke BARE motorolje som sirkulerer i tanken, men spørsmålet står da fortsatt: Hvor mye mer farlig er det med litt motorolje i servosystemet imotsetning til uoriginal servoolje? Det er snakk om en 318i, som bruker ATF-olje. Ber ydmykt om hurtig svar (det var en lånt bil)! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Februar 20, 2008 Share Skrevet Februar 20, 2008 Aner ikke hvor mye mer farlig det er. Men er sannsynligvis ikke optimalt. Men, det går en slange til servobeholderen. skru av den og tapp bort olja som er der. så kan du skru av noen av koblinene som går på tannstanga og få tatt ut enda mer olje der. Kan jeg spørre om hvordan du klarte å fylle på motorolje der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut100 Skrevet Februar 20, 2008 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2008 Du kan spørre. Vi var en gjeng som kjørte fra Lofoten til Trondheim i ett strekk. Og etter mange timer på veien var det tid for oljeskift. Jeg har ikke gjort det mange ganger før, og stressa og trøtt dumpa jeg alt i servotanken...for der stod det iallfall OIL ONLY (med ATF foran vel og merke). Takk for svar, men hvor farlig det er for videre kjøring er det jeg lurer mest på =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Februar 20, 2008 Share Skrevet Februar 20, 2008 Vet ikke hvor farlig det er dessverre. sikkert ikke så mange som har prøvd det ut heller men om du har kjørt et stykke så kan det ikke være sååå skadelig. Men, hvorfor ikke bare skifte det ut uansett? Tror nok største forskjellen er viskositeten på olja. Ville tro at servo olja er en del tykkere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut100 Skrevet Februar 20, 2008 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2008 Ja, det kan være. Men hva anbefaler du av tapping og pumping? Og er det trygt å gjøre det sjøl? igjen; takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut100 Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2008 Ingen som er mer faglærte på området? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwfanatic Skrevet Februar 21, 2008 Share Skrevet Februar 21, 2008 Du snakker om uorginal servoolje, hva mener du egentlig? Trodde all servo brukte ATF olje jeg, samme om den er kjøpt på BMW forhandler eller ikke Men ang problemet ditt så hørtes det jo ut som det var endel i den tanken fra før av, så hvor mye motorolje har du muligens klart å fått fylt på? En liten andel (la oss si 1dl) med motorolje tror jeg ikke kan skade stort. Om du alikevel skal skifte olja, så kan du koble av slangen på beholderen som går til retur (!) stikke den nedi ei 1.5liter flaske eller noe annet du kan tappe olja på, så får du en kompis til å starte bilen, så stopper du den igjen med en gang den er tom (slurper etter olje) Deretter sett på slangen og fyll opp med original, eller uorginal ATF olje som du sier OG en ting til; Motorolje skifter vi før vi drar, eller? Hadde jeg sett noen som sto med oppjekka bil langs veien og jeg hadde spurt om dem trengte hjelp, men nei "vi skifter bare motorolje vi, ikkeno trøbbel her" da hadde jeg stilt ett aldri så lite spørsmålstegn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut100 Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2008 Okei. Jeg skulle ikke skifte motorolje, men fylle på. Men du har så rett så rett. Jeg snakker ikke om uoriginal servoolje, men de andre som hadde helt noe feil i servotanken hadde helt en anna type servoolje i. jeg derimot hadde vært ENDA dummere og helt motorolje i. Det er snakk om en halvliter kanskje, men det var nok en halvliter med servoolje under det. Det er lureste er vel og tappe det ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut100 Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2008 takk for svar forresten, alle råd hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pinky Skrevet Februar 21, 2008 Share Skrevet Februar 21, 2008 Den andre servo-olja det sankkes om er nok den som heter CHF-11S. Mener at biler kjøpt ny i Norge gjerne har den, mens importerte ofte har ATF-olja ? Casen er vel at disse to oljene ikke skal blandes. Vet desverre ikke hvordan det blir å blande i motorolje Ville prøvd å fått skiftet snarest. Gjerne greiest for deg å svippe innom et verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Februar 21, 2008 Share Skrevet Februar 21, 2008 Du kan jo ikke ha fått fylt oppi så mye motorolja da servobeholderen på 318i kun tar 1,2 Liter på E36. Nå vet jeg ikke om det er E36 d er snakk om her men. Er det E46 318i så tar den 1 Liter. Ta bilen på et verksted du og be dem bytte servoolja di! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut100 Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2008 Okei, er ikke sikker på om det er E46/36, men den er importert. Fillern, skulle ønske det var lett å fikse på egenhånd. Verkstedregning er det siste jeg trenger for øyeblikket. Det kan stemme at tanken tok ca. 1l (som sagt helte jeg oppi ca. 0,5l på 0,5l servoolje). jeg kommer nok til å prøve å rådgi meg med det lokale verkstedet først iallefall. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå