Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. En kamerat av meg, skal ikke gå ut med navn eller noe, for han vil helst ikke at noe av denne infoen skal komme ut.

Han kjøpte en E30 av en fyr i Hønefoss, regnet med at denne bilen var midt i blinken. Nåja, det var kanskje er dumt kjøp. For det første, når vi fikk inn bilen i garasjen, dagen etter, fant vi ut at den er skjøtet. Greit tenkte vi, det burde vel ikke by på for mange problemer. Få heller bare skjule dette når den skal på eu godkjenning og slikt. Men med det, tenkte han/vi litt videre. Da vi tittet på salgsmeldingen, hadde han ikke skrevet opp reg.nr, det hadde jo vi også glemt å spørre om, tenkte desverre ikke så langt. I etterkant har vi ikke brydd oss så mye om det, da vi har jo chassie nummeret. Dette burde da skaffe oss reg nr.

Meeen neida.. Da kom den bomba. Eneste måten og finne ut om bilen er registrert i norge, på nett, som jeg vet om er å sjekke på GS bildeler, og se. Regner jo med det hadde kommet opp noen deler, om det chassinummeret hadde vært i norsk register. Men nada. Dette var meldingen han fikk;

Reg.nr søk.

TILBAKE

Reg. nr

Chassi nr

Det er ikke registrert noe modell på chassi nr '*****************'.

Prøv å søk etter din modell manuelt.

Vet du ikke reg.nr eller chassi nr kan du søke manuelt i modell registeret.

TOPP

Det er ikke registrert noe modell på chassi nr '*****************

.

Prøv å søk etter din modell manuelt."

Dette vil da by på noen problemer. Skal opp på trafikkstasjonen i morgen, og få oppklart dette. Selger har jo ikke en gang nevnt noe om verken skjøtingen, eller dette om den har vært registrert før.

Hvordan skal vi da ta oss fram, om den ikke har vært registrert før? Selger spurte om han ville ha salgs melding, om han hadde tenkt til å registrere den. forrige eier skulle bygge bane bil av den, men tenkte ikke noe mere over det.

Det vi tenkte da er, om vi må betale første gangs avgift og slikt, om vi da skal kreve at forrige eier betaler den, og alt av registrering osv. Om han da ikke samtykker det, må vi gå via loven, og evt. ty til søksmål. Er dette våre eneste muligheter? Er UAKTUELT at vi betaler første gangs registrering og alt slikt. Avgifter osv, helt uaktuelt.

Noen fornuftige tips og råd? Er ikke intressert i å høre "dere er dumme som ikke sjekket det" osv osv. DET HJELPER IKKE!

Takk for svar.

Skrevet

Ahh glad melding!

Akkurat vært på telefon med statens veivesen, og hele saken er oppklart. Fikk reg. nr og bilen har vært første gangs registrert i 1987, lettere sagt, bilen ble kjøpt ny i Norge. Det redder oss! bilen er ikke skyldig i noe, annet at vi må eu godkjenne den.

Steffen

Skrevet

Tror ikke kjøpet kan heves innen 30 dager, eller om kjøpesummen er over 10.000,- ved kjøp fra privatperson, om det ikke er vesentlig mislighold av kontrakt som må kunne dokumenteres.

Jeg solgte en bil i fjor hvor clutchen røyk to dager etterpå. Kjøper ville heve kjøpet, men jeg nektet. Tok kontakt med advokat, som fortalte meg at om clutchen virket som den skulle ved overtakelse av bilen var det ny eiers ansvar, og kjøp kunne ikke heves om jeg ikke godtok det.

Kjøp og salg mellom privatpersoner kommer inn under kjøpsloven, mens kjøp og salg fra forhandler kommer under forbrukerkjøpsloven.

Skrevet

men hva med min e34 520- som jeg fant ut 2dager etter kjøp at har pill rottne kanaler- rust på bremserør, lekk på ene demperen, bytte begge endeledd framme- og bremsekraftforsterker?

selger sa "den er usedvanlig fri for rust, skulle ikke by på noen problemer å eu godkjenne kor lenge du bytter det ene endeleddet."

selger tar pr dags dato ikke tlf.

Skrevet
men hva med min e34 520- som jeg fant ut 2dager etter kjøp at har pill rottne kanaler- rust på bremserør, lekk på ene demperen, bytte begge endeledd framme- og bremsekraftforsterker?

selger sa "den er usedvanlig fri for rust, skulle ikke by på noen problemer å eu godkjenne kor lenge du bytter det ene endeleddet."

hva står i salgskontrakten da?

Skrevet

Det er ditt ansvar å sjekke at bilen er ok før du kjøper. Verden er hard, men sånn er det nå engang ute i bruktbiljungelen. Muntlige avtaler/småprat er verdt sin vekt i bæsj. Gammel bil er gammel bil...

Gjorde samme feilen i høst med en mazda (var desperat pga tidsnød), men bet i det sure eplet og rævkjørte den i filler og sendte den på høggern etter en lite hyggelig eu-kontroll..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...