MINIgirl Skrevet Februar 24, 2008 Skrevet Februar 24, 2008 Hei. Søker hjelp i dette forumet da jeg har fått med meg at MINI nå blir produsert av BMW og noen her sikkert er eksperter på lignende biltyper. Har planer om å kjøpe en brukt MINI, maks 200.000 kr. Lønner det seg å kjøpe en litt "eldre" modell, f.eks en 2002 som har gått kort (40.000km) eller en nyere modell, f.eks en 2005-2006 som har gått lenger (70.000)? Jeg har lest at eldre modeller, fra lanseringen i 2001 og til 2004, kan ha noen såkalte "barnesykdommer". Vet visse bildeler må byttes ut ved så så mange kjørte kilometer, er opptatt av å unngå disse store reparasjonene eller hvertfall enda ha nybilgaranti (ved nyere modell), eller bruktbilgaranti fra forhandler? Man har vel ikke mange rettigheter ved private kjøp? Har ikke veldig mye peiling på bil så fint om noen har tips? Takk
Thunder Skrevet Februar 24, 2008 Skrevet Februar 24, 2008 Har selv en Mini Cooper S 2003 modell og den er helt super. Nettopp EU ok og runder snart 90 000 km. Gikk lett gjennom EU godkjenning. Ellers så har bilforumet.no et eget MINI forum. Der får du sikkert mer svar enn her inne.
Hawkon88 Skrevet Februar 24, 2008 Skrevet Februar 24, 2008 jeg ville sett litt på hvor mye du kjører.. jeg pleier å ha en huskeregel på at bilen skal passere ca 200 000km etter 10år. altså hvis jeg selv kjører 30 000km- så ville jeg valgt en bil med lav km. kjører jeg bare 10 000km i året, ville jeg valgt en bil med høyere km stand.. hvertfall i forhold til når du skal selge bilen videre. ellers så er det lurt å sjekke eller ulyder i motor, at girkassen er tight og fin, ikke kondens/vann i oljen, at demperne ikke er unormalt mye slitt i forhold til km stand. be om å få se kontrollseddelen for eugodkjenningen. servicehefte++ når det dreier seg om så mye penger- kan det være lurt å tilby seg ovenfor selger å ta naftest på bilen. koster vel 1500,- ca- men da ser de over hele bilen, og gir deg en objektiv mening om feil osv etterpå. en seriøs selger burde gå med på dette. vil ikke selger at bilen skal på naf test- ville ikke jeg handlet- i tankegangen "hva er det selger ikke vil at jeg skal oppdage?"
morteym Skrevet Februar 24, 2008 Skrevet Februar 24, 2008 Det er vel mye lettere å gjøre et bra kjøp hvis du handler av privatperson. Selvom en forhandler kan gi eks 3 mnd garanti, så koster det jo ganske mye mer der, så det blir jo en dyr forsikring...
Thunder Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 NAF tester er helt ubrukelige og anbefales absolutt ikke. Dette kan gå begge veier. Har hørt mange utrolige historier ang. NAF tester så den hadde jeg ikke hatt noe særlig tiltro til. En NAF test sier deg ikke alt. Har mer et inntrykk av at NAF tester er noe som er oppfunnet for å fylle opp dagene til dem som jobber på NAF stasjonene. Generelt så vil en Mini av såpasse ny årgang og med lav kilometerstand ikke by på noen store problemer. Om man må skifte bremser osv så er det ikke store utgifter og må gå under normale slitedeler så må skiftes med jevne mellomrom. Om det er kort tid til EU godkjenning så spør om å få utført EU kontroll før salg.
Gunnar Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Jeg har heller ingen stor tiltro til NAF-tester. Uansett er jo MINI en bil som topper driftssikkerhetslister, kollisjonstester, etc., så det må vel være et relativt trygt valg uansett.
StianA Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 du kan jo høre med et miniforum også tilfelle du ikke får alle svarene du er ute etter her. www.autoclassic.no
Hakon Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Hei. Det er STOR forskjell på Mini Cooper S og en vanlig Mini Cooper. Om du over hode ikke vil bevege deg over 200.000 kr ville jeg valgt en pent brukt 2005 modell Cooper. Dette fordi Mini fikk en facelift i slutten av 2004 (2005 modell) som etter min mening ser bedre ut. Det var små forandringer, men spesielt front-lyktene med klar-glass var en visuell forbedring som hadde mye å si for bilen. Dette gjelder i første omgang bilene som var utstyrt med xenonlys. Hadde jeg vært deg ville jeg vært på utkikk etter en 2005 modell med lav kilometerstand og xenonlys. Her ser du forskjellen: MINI Cooper MED facelift: MINI Cooper UTEN facelift: Jeg ser, etter en rask titt på finn, at den helt nye Mini'en også ligger relativt lavt i pris. Om du legger på litt penger får du faktisk en 2007 modell med lav kilometerstand. Før øvrig bør du merke deg at Mini er en ganske stiv bil. Cooper S hadde sportsunderstell som standard, mens Cooper hadde det som ekstrautstyr. Pga dette bør du sjekke at interiøret ikke knirker og lager lyd. Når du har funnet bilen du liker, ta den på en sjekk hos et autorisert BMW-verksted så du vet at alt er i orden. Lykke til.
Thunder Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Hva ville du valgt?? En Cooper S med 163 hk og kompressor eller en 2005 modell Cooper med 120 hk?? Vi valgte heller en Cooper S med 163 hk i riktig farge og med Xenon, skinnseter, org. takbøyler 17" felger og stasjet den opp ytterligere. På bilde her er det da vinterdekkene i 15" som står på bare så det er sagt.
Thunder Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Om man kjøper en Cooper framfor en Cooper S så går man glipp av hinsides mye morro. S'en er mye friskere og oser tøff bil med scoopet og midtmontert eksosstusser. Ikke minst at det står Cooper S bak på bagasjeluken gjør den SEXY, hehe!!!!
Hakon Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Fin bil du har, Thunder, men en 2005 modell med de nye lyktene ser bare 100 ganger bedre ut:D
Thunder Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 I tillegg kan en Cooper S trimmes opp til 204 hk med skifte av pulley og omprogrammering. Da begynner vi å snakke virkelig morsom bil. Hjulspinn hele veien oppover. Tror du skal leite lenge etter en 2005 modell Cooper til under 200.000,- som også har lav kilometerstand.
Thunder Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Da skifter man i så fall bare frontlyktene på bilen Eneste forskjellen i lyktene er at 2005 modellen har linselykter i kjørelysene. Det har ikke de forrige modellene.
Hakon Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Da skifter man i så fall bare frontlyktene på bilen Eneste forskjellen i lyktene er at 2005 modellen har linselykter i kjørelysene. Det har ikke de forrige modellene. Der tar du feil. Faceliften fikk også ny bak og frontfanger. Dette ser man spesielt godt på Mini One og Mini Cooper. Om det er fart og moro man er ute etter er en eldre Cooper S tingen, men husk at man får en mye nyere bil om man velger bort S'en. En fordel med Cooper S er at de vanligvis er bedre utstyrt enn One og Cooper.
Thunder Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Ja. Man kan velge en Aeropakke som vil si annen frontfanger, sideskjørt og bakfanger. Den er drittøff. Og du får ikke en Cooper S fra 2005 for under 200 000 nei, hehe... Vi er i alle fall godt fornøyde med Minien våres. Madammen vil absolutt ikke selge den, hehehe... Og det er en artig bil å kjøre. Lett å kjøre for fort da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå