S.Hafsmo Skrevet Februar 24, 2008 Skrevet Februar 24, 2008 Noen her som har erfaring med porting av M60 topper? vurderer og gjøre dette på min etterhvert, så bare lurer på hvor i landet man får gjort dette og hva prisen ligger på. jeg befinner meg forøvrig i Nordland, men det behøver jo ikke å være så sabla nært. ellers lurer jeg litt på hvordan en slik porting foregår? etter hva jeg har skjønt er det ikke bare å "åpne kanalene" litt, men det skal og være en viss grovhet og diverse som skal gi en venturi effekt (sette lufta i rotasjon?). noen som har lyst til å utdype dette litt?
S.Hafsmo Skrevet Februar 26, 2008 Forfatter Skrevet Februar 26, 2008 EBB? utfører de porting? og hvor i landet befinner de seg?
E36Cab1 Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Kanalene skal være grove/ruglete ja,det er viktig for at bensinen ikkje skal suges til veggene og dråpe seg. Videre må kanalane tilpasses innsugets åpning slik at det ikkje blir obstruksjon eller forvrenging av luftstrømmen der. Venturi-effekten kommer av en innsnevring litt mindre enn bakre delen av runner's og er rett bak ventilsetet(kalt ventilhalsen),denne må ikkje ødelegges ved å ta for mykje gods. Denne øker hastigheten på lufta,setter den ikkje i rotasjon. Kanalane er ofte litt offset,alså ikkje i senter for ventilen. Dette er for å få swirl,also rett rotasjon og unngå dårlig forbrenning,ved å få blandinga til å strømme bedre forbi ventilen og inn i forbrenninga. IKKJE rett opp porten isåfall! En kan med rette ta vekk gods som er i obstruksjon for gjennomstrømminga i nærheten av ventilsetet,slik at lufta progressivt strømmer langs nedre del av setet og inn. Håper dette var til hjelp...
Jonass Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Tore topp i trondheim, han tok min topp til is`en. ble veldig bra. men ser ingenvits i å porte toppene til m60en, bruk pengene på kompressor og ferdig med det.. Det er og dyrt og porte toppen, samtidig må man kanskje ha nye ventilstyringer og div og høvle av toppen for bedre komp..må nok regne med rundt 6-8tusen PER topp...
S.Hafsmo Skrevet Februar 26, 2008 Forfatter Skrevet Februar 26, 2008 nå tenkte jeg på porting i sammenheng med kompressor da, for å komme over 500hk. E36Cab1: joda, det der hjalp ganske bra det der. greit å forstå hvorfor ting blir gjort slik det blir gjort.
Jonass Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 hmm, da vil jeg anbefale tore topp i trondheim på det sterkeste...Han kan sine saker meget godt. 500hk? det blir det litt peng også da må vel ha datasprut, kanskje man får tak i større innsug også? Holder blokka til 500hk? Toppen til is`en kom på ca 13tusen med arbeid og nye trim kammer(kosta vel 5000 bare de, huska ikke helt.)
S.Hafsmo Skrevet Februar 27, 2008 Forfatter Skrevet Februar 27, 2008 pratet litt med ESS her om dagen, og de har hentet 550hk fra den blokka. da med lav komp stempler. de mente og at det gikk bra å dreie av litt på de originale stemplene. og at det med deres kompressor og sprut skulle gå greit å hente ut rundt 500hk med en lett porting. kammer til m60 har jeg sett til 16000,- så jeg håper jeg slipper å bytte dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå