Odd-M Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 I går kom det en skjærende/hylende lyd fra turboen ved pådrag. Det begynner med som en svak plystring som fikk over i tung "pesing" etterhvert som trykket økte. Lydene eskalerte i nivå i løpet av de 15 milene jeg kjørte hjem. Nå hører jeg lyden ved det minste pådrag. Går jeg brått på gassen høres det først ut som en dumpventil åpner før den lader på trykk og går over til den samme "pesingen". Jeg tenkte først på om jeg hadde blåst av en slange eller kobling, men det virker som om bilen går sånn ca like godt som før så jeg velger å utelukke dette. Pratet med det lokale verkstedet som mener det kan være veivhusventilasjonen som er tett? Andre tips?
Ørjan_S Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Har egentlig ikke noe spesifikk tips, men det er eget filter til veivhusventilasjonen som kan bli tett - muligens verdt å ta en sjekk/bytte?
Odd-M Skrevet Februar 25, 2008 Forfatter Skrevet Februar 25, 2008 Noen som kan finne det frem på sprengskisser for meg? Verkstedet sa det skal stå under luftfilteret men jeg finner det ikke på noen sprengskisser.
Ørjan_S Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Sitter bakerst på motoren, du må ut med kupefilter og av med plastdeksel over motor for å komme til. Detalj 11-15 - Det kommer som et sett med filter, nytt deksel og pakninger. Koster mellom 4-500kr hos bmw.
Odd-M Skrevet Februar 25, 2008 Forfatter Skrevet Februar 25, 2008 Takker! Skal prøve dette selv før jeg svir av tusenlapper på verksted.
bmw530d99 Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Jeg har samme motor som deg, og er interesert i hva du finner ut. Dette filteret / oljeseparatoren bør kanskje byttes ved jevne intervall? Jeg har ikke hatt noen problemer med min motor, men jeg hører den karakteristiske hylingen fra turboen når motoren er kald. Så snart temperaturen stiger blir hylelyden borte.
kimeide Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 tidligere eier av min e39 530d hadde samme problemet... er et filter under motor deksel ca midt på blokken... mest sannsynlig...
Ørjan_S Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Jammen hadde jeg ikke tatt noen bilder Lokasjon: Nytt vs. 115.000km Når det gjelder intervall på bytte har jeg sett dette diskutert på et annet forum hvor det ble påstått at i starten var det ikke satt noen intervall på bytte - men siden tett filter visstnokk hadde fått skylden for turbohavari, var det satt 100.000? Her får de som har fakta gjerne bidra med korrekte tall/informasjon. (Jeg skal forresten sjekke om yanmar-motorene også har dette filteret, da vi har vedlikehold/reparasjon av disse på jobb)
Odd-M Skrevet Februar 26, 2008 Forfatter Skrevet Februar 26, 2008 Ok. Da skal jeg 100% sikkert bytte dette i morgen dersom verkstedet har delene! De sa forøvrig at det BØR byttes på ca 100.000 km men at det ikke er en del av serviceprogrammet. Min bil er kjørt 183.000 km.
Odd-M Skrevet Februar 27, 2008 Forfatter Skrevet Februar 27, 2008 Det var ikke veivhusventilasjonen. Bilen går fint men det virker som om turbotrykket øker kraftig rundt 3000 rpm da draget blir kraftigere og lyden endrer seg noe. Andre forslag?
Bonden Skrevet Februar 27, 2008 Skrevet Februar 27, 2008 Dette filteret er med på service skriv på nyere (diesel) biler vet ikke helt når det begynte men står på skjema ved ca 100.000 km på E87/E90 /E60/E65 .Tror ikke det ble med før ca 2005/2006.
mhane Skrevet Februar 28, 2008 Skrevet Februar 28, 2008 Dette var god info. Skal bytte dette filteret når jeg skifter olje, og det skal ikke bli lenge til...
Odd-M Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Skrevet Februar 28, 2008 Oppdatering: Etter feilsøking opplyser merkeverksted om sprekk i rør mellom turbo og katalysator. Helstøpt med katalysator og koster ca 9000,-. Vi får rive ned i helgen og se om det går å sveise først.
Ørjan_S Skrevet Februar 28, 2008 Skrevet Februar 28, 2008 Det var jo bra at du fant ut av det, men det var en stiv pris... Skader ikke om du tar litt bilder under operasjonen
Odd-M Skrevet Mars 1, 2008 Forfatter Skrevet Mars 1, 2008 Joda, eksosen er revnet tvert over i en sveiseskjøt i forgreingen fra ett til to rør. Skjønner ikke helt hvorfor da alle fester og oppheng er intakte. Kan varme være årsaken? Tror det går rimelig greit å sveise dette, men jeg møtte på en liten kvist: Er det mulig å lirke ut katalysatorene uten å demontere stabilisatorstaget? S***** trangt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå