Gå til innhold

Black'N'Red E46 320Ci, Solgt!


anders87
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Maks lovlig på framrutene mener du?

Det er 70%

Tror ikke det er noe regler (uten og si det for skråsikkert) fra B-stolpa og bakover, men det må vel være såpass så man kan se ut av rutene..

Torek: Sant det, får se hvilken % jeg går for mot våren :)

Men noen som har bilder av en bil som har garantert 43% film på rutene? Isåfall hadde jeg vært interessert i og dett det, siden jeg vet hvordan 35% ser ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hentet fra kjøretøyforskriften.. Legg merke til uthevet avsnitt*:

§ 31-1. Generelt om vindu

1. Definisjoner

1.1. Sikkerhetsglass: Fellesbetegnelse for følgende vindusmaterialer:

1.1.1 Laminert glass: Glass bestående av to eller flere glasskikt som holdes sammen av mellomliggende lag av plastisk materiale og som har den egenskap at glassbitene blir hengende i mellomlagene når glasset går i stykker og som har en viss elastisitet.

1.1.2 Herdet glass: Glass bestående av et enkelt lag som ved spesiell behandling er gitt stor holdfasthet mot slag med butte gjenstander og som har den egenskap at det ved brudd sprekker opp i et stort antall deler uten skarpe kanter.

1.1.3 Plast: Akrylplast o.l. gjennomsiktige materialer.

2. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for tilhenger/tilhengerredskap.

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Kanter som fører eller passasjerer kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås.

4. Laminert glass i frontvindu, hvor dette kreves eller er montert, skal oppfylle kravene i ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966 eller ECE-Reg. No 43.

Motorvogn med frontrute skal ha effektiv selvvirkende vinduspusser. Når frontruten er bred nok, skal det være to slike samtidig virkende vinduspussere.

Bestemmelsene i dette nr. gjelder ikke for beltekjøretøy av åpen type med største bredde 1 m eller mindre eller som i driftsferdig stand ikke veier over 400 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det er ingen film som er godkjent!

Dette er vel muligens noe om dersom du må knuse ruta når bilen er under vann, så skal det ikke være noe hinder for deg .. Og det er det jo dersom det er film der..

Så det er grunnen til at ingen film er lovlig, selv om den er gjennomsiktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ok, nå ble jeg litt klokere her ja! Jeg har missforstått hele % greia jeg, tenkte i motsatt retning.

Mine er helt ok tonet synst jeg, ville ikke hatt noe mørkere. Tror ikke at en eventuell kontrollør fra Statens Vegvesen ville sakt noe på de om jeg hadde blitt stoppa i kontroll. Kan jo bare si at det er orginale farga glass grunnet skinn interiør (så viser jeg til et velbeholdt skinn) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel flere biler i dag som blir levert med toning som omtrent ikke er mulig å se inn i bilen gjennom..

Dersom du har film som ser bra ut, ikke er flisete og det ser ut til at det kunne vært originalruter med toning i ruta, så tror jeg sjelden de ragerer på det..

Up her oppi, som jeg forøvrig har god kontakt med, syns bilen min er fin med toninga på rundt 35%.. De reagerer ikke på den hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er gjort av Hurtigruta Carglass før rutene ble satt i bilen. Har ikke nubbe kjangs til å se at det er film...

Er ikke alle som gidder å være domme og bry seg om alt mulig i verden heller, og slike politifolk liker vi selvsakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det er ingen film som er godkjent!

Dette er vel muligens noe om dersom du må knuse ruta når bilen er under vann, så skal det ikke være noe hinder for deg .. Og det er det jo dersom det er film der..

Så det er grunnen til at ingen film er lovlig, selv om den er gjennomsiktig..

Det jeg egentlig mente og, men når en som liksom skal være profesjonell innen sitt fag, så burde man jo stole på at det han sier er fakta :roll:

Har hørt det samme om f.eks trafikk ulykker, siden filmen da binder ruta sammen og hjelpepersonell bruker lengre tid enn det dem egentlig kunne ha brukt..

Men men, samma det, solfilm skal på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du nok ta å vise "herr proffesjonell" Kjøretøyforskriften §31 om Vinduer Anders..

Evt ville jeg bare latt han gjort det, men krevd skriftlig garanti om at de legger på ny film, om filmen må rives av pga godkjenning.. Eventuelt pengene tilbake med renter for tort og svie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det samme om f.eks trafikk ulykker, siden filmen da binder ruta sammen og hjelpepersonell bruker lengre tid enn det dem egentlig kunne ha brukt..

Jeje..your loss! Litt må man da ofre for skjønnheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...