Bimmerlars Skrevet Mars 15, 2008 Skrevet Mars 15, 2008 Har du løftebukk? Du kan enten skru av forstillinga komplett med travers og hele dritten og la motoren henge igjen. Ta av bunnpanna og skifte med motoren i bilen. Eller du kan løfte ut motoren og få litt bedre kontroll på det ved å f. eks sette den i et motorstativ. Tar du ut motoren er det litt greiere og gjøre en skikkelig jobb, da du kan ta av kassa, svinghjulet og clutchen så du får ut veiva og kan skifte veivlager også. Husk å kontroller veivtappene nøye med mikrometer så du har riktige tolleranser, og bruk måletråd for å kontrollere lagerklaringer.
Bimmerlars Skrevet Mars 16, 2008 Skrevet Mars 16, 2008 Hmm.. javel? Kanskje du skal svare på hjelpa du får før du arrogant og jævlig bumper tråden
ajsandberg Skrevet Mars 16, 2008 Skrevet Mars 16, 2008 Hadde jeg vært deg, så ville jeg fått noen som kan det til å gjøre jobben Er ganske seriøse greier dette..
|Ole| Skrevet Mars 17, 2008 Forfatter Skrevet Mars 17, 2008 bimmerlars...sorryy :) takk for hjelpa...såg berre ikkje att forumet hadde delt seg i 2 sider...
Ola. Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Dette er IKKE en jobb for nybegynnere.. Riv motoren selv, å send blokka inn til kyndig firma/person for overhaling og oppmontering..
Fliid Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 3/4 timer med godt av røykepauser : ) jekk opp bilen, sett "bukk" under vær av "rammevangene" som er der bakre del av bærebro er festet. ca.. Nå går det ann og ligge under bilen forran og foreta seg ett godt stykke arbeid. Løsne så Muttrene som r på vært av motorfestene . Jekk opp motor i bunnpanne med en plankebit imellom. Legg så treklosser mellom gummien på motorlabbene og travers. (Jeg har kanskje glemt og si at "spruteplata" som er lengst fremme under motor må fjernes) . Nå har du godt med klaring mellom bunnpanne og travers. Løsne bunnpanne. Lur denne ut og vekk fra der du skal jobbe. Nå har du tilgang til og løsne råder fra veiv en etter en. Start på ener'n og husk og ha 12 kant 10mm hullpipe tilgjengelig. Gradskive er også kjekt da det skal strammes igjen med både newton og 70 grader. Så en moment nøkkel er og kjekt og ha. Start på ener og jobb deg bakover til 6. Turne motor gjør du rett på bolten som er i fremkant av motor som igjen er skrudd inn i veiven. Turn med klokka. Får da ikke håpe det er noe jeg har glemt. Lykke til. Fin jobb : ) Husk ett tynt oljesjikt på lagerhalvdelene før montering. Veiven er sikkert hel og fin den, bare og bytte lager : ) Men jeg garanterer jo ingenting : ) Edit; Noen skriveleifer hist og pisst, er sikkert flere.
Fliid Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Dette er IKKE en jobb for nybegynnere.. Riv motoren selv, å send blokka inn til kyndig firma/person for overhaling og oppmontering.. Tja.. Hvorfor ikke? : ) Går så fint atte : )
Bimmerlars Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Fliid: Din oppskrift blir et kjangsespill for en nybegynner. Skal en sånn jobb gjøres ordentlig skal veiva måles med micrometer og det skal brukes måletråd ved montering av nye lager. Går "sikkert" bra og bare skifte lager, men hvorfor gjøre ting så halvveis. Spare penger? Ja, kanskje man da heller skal finne frem tråsykkelen
Fliid Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Bimmerlars; Forstår din skepsis og er fult klar over at og måle veiven og ikke bytte veivlagerene samt måle lagerklaring, er og gjøre det slurvete. Nå har det kun vært diskutert og gjøre jobben helt ordentlig, så da syntes jeg en mer sjangsespill løsning var på sin plass. Skulle selvfølgelig opplyst om dette, beklager dette
Bimmerlars Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Greit med litt kjappe løsninger iblant også Bare så synd at det ofte bare ender med dobbel jobb og enda mer utgifter.. Til trådstarter: Husk at det kun skal smøres olje på den siden av lageret som er i kontakt med veiva, eller oljefilmen for å være pirkete. Smører du olje på baksiden kan det i værste fall føre til at lageret begynner å snurre, selv om det er låser som skal sørge for at det ikke skjer. Men jo mer friksjon der, jo bedre er det.
Fliid Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Er godt og ha ett par måter og gjøre det på og velge i ; ) Men såklart, den enkle løsningen kan lettere gå galt. Den mer tidkrevende (og mer arbeidskrevende) måten er den med minst feil-prosenter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå