Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

må ha diverse nye bolter til bmw`en istedenfor å kjøpe orginale bolter lurer jeg på å spandere på meg noen rustfrie eller titanium bolter.

men hva er og fortrekke egentlig? er jo alumnium også,men dette er vel et veldig mykt metall?`tenker da egentlig på diverse bolter til understell..

bla diff,stikk aksler osv..

litt kjipt å kjøpe noen bolter som er av svakere metall en orginale.

edit: hva er kvalitetet på de orginale boltene? er det ikke 10 eller noe?eller mulig det er forskjellige kvaliteter da.

er på en side der man kan bestille bolter på mål,med disse titanumsboltene st står det at man ivertfall kan bytte ut grade 8 bolter med disse. men 8 er vel ikke sterkt nok?

Skrevet

titanium er vel brukt i flyindustrien så vil tro dette er gode saker, samt det er mykje lettere enn vanlige bolter men koster litt skulle eg tru;)

Skrevet

Mener en kompis av meg sa at mange av boltene i understellet på e46 m3 csl var laget i magnesium iallefall. :) Han hadde veid dem på jobb..

Men du må iallefall få et metall som ikke reagerer med stål..

Skrevet

Leser ut fra teknisk formelsamling at titan i forhold til jern har: høyere smeltepunkt, er mindre elastisk og har mye høyere bruddspenning. Så ut fra dette vill jeg tro titanbolter er en god del sterkere enn vanlige jernbolter. Aluminium vil jeg ikke anbefale, da det blir for mykt metall.

Kan stemme at CSL har magnesiumbolter da dette har veldig lav vekt i forhold til vanlig jern.

Skrevet

Aluminium trenger ikke være mykt. Med den rette legeringen blir det ganske sterkt. Styrken kan økes gjennom å tilsette små mengder av andre metaller som feks kobber, magnesium, silisium, sink, mangan, titan og jern.

En av Titan`s mest bemerkelsesverdige karkateristikker er at det er sterkt som stål, men har bare omtrent 60% av massetettheten.

Skrevet

Aluminium kan du berre gløyme...tullball.

Det pleier å stå på bolten kva slags strekkfastheit (stålkvalitet) det er, vanlegvis 8.8 (bruddstyrke på 80 kg per mm2, og flytegrensa er 80% av bruddstyrken).

Skal du ha sterkare boltar kjøper du unbraco, desse er som regel av 12.9-kvalitet (noko bedre enn 12.9 har du IKKJE bruk for!!) :)

Skrevet
Aluminium trenger ikke være mykt. Med den rette legeringen blir det ganske sterkt. Styrken kan økes gjennom å tilsette små mengder av andre metaller som feks kobber, magnesium, silisium, sink, mangan, titan og jern.

Det har du nok rett i, men har du nokon gang sett ein bolt av aluminium, og kva skal det vere godt for? :roll:

Skrevet

regner med boltene til stikkakslene er 12.9 kvalitet da siden disse er umbrako? jeg må bytte alle disse.. sleit meg i hel for å få dem av.skulle ikke mye til før dem var runde og gode.. satt som et helv... .så måtte til med sveiseapparatet

så vil helst ikke oppleve dette på ny.så tenkte derfor og kjøpe noen bedre bolter som ikke ruster.

titaniumsboltene dem selger fås i forskjellige farger også etter hvordan de smelter dem eller hva dem gjør..

sto også noe om at dem tålte 120 000 psi tensile strenght hva det enn betyr.

Skrevet

Eg vil bare anbefale 12,9 bolt, kansje av syrefast, men som regel trenger du ikkje noe av titan eller noe annet.. bare pass på å smør boltene med noe kobberfett, da er det lettere å få dei opp ein annen gang!!

Skrevet

Bare noen tanker her...

Det er kanskje en grunn til at boltene ruster?

At det stålet boltene laget i fungerer som en anode, og vil ofre seg for metallet boltene er skrudd fast i?

Og at dersom du setter inn titan-bolter, så vil de snu hele situasjonen, og de vil holde seg fine og rustfrie, mens alt bak ruster vekk?

Eller tenker jeg alt for komplisert her nå?

Skrevet

Bare for å ha nevnt det så bruker BMW aluminium bolter på en del motorer av den nye motorgenrasjonen sin (magnesium/aluminium motorblokk).Aluminium bolter er engangs bruk og kun i kombinasjon med ekstremt nøyaktig momentnøkkel for tiltrekning.di er fargemerket for at man ikke skal ta feil av dem og vanlige stålbolter.

Skrevet
Bare noen tanker her...

Det er kanskje en grunn til at boltene ruster?

At det stålet boltene laget i fungerer som en anode, og vil ofre seg for metallet boltene er skrudd fast i?

Og at dersom du setter inn titan-bolter, så vil de snu hele situasjonen, og de vil holde seg fine og rustfrie, mens alt bak ruster vekk?

Eller tenker jeg alt for komplisert her nå?

Det er helt riktig bruker du for eks syrefast kan du få en rustcelle pga forskjellig spenning i metallene, dummeste jeg hører er når folk har sveiset inn rustfri plater i bilen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...