Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Olja er helt ny da, så veit ikke om forrige eier tok en spansk en og bytta den rett før salg. Men har jo kjørt den noen mil da, innbiller meg at det synes i olja rimelig fort?

Må jo være olje når det er brun guffe i kjølevæska, og det lukter eksos av olja.

Må nødvendigvis ikke få olje i vannet med det første, men plutselig så er det der, og da kan det bli en del.

Husk også at nok olje i vannet kan føre til sirk.svikt (meget redusert sirk.)i kjølesystemet, da særs på kalde dager.

Og den dagen du skulle få kjølemediet i oljen så sliter du kraftig på lager i motor på kort tid.

Uansett så er det noko gale her.

Skrevet

Ok, så har ikke kjørt lenge med gåen pakning altså. Glad jeg oppdaget det før det skjedde noe mer!

Bilen står til ny pakning er på plass! :)

Skrevet
Nei, det gjør det ikke.. Om du er sikker på det er olje så er det brudd. Da syntes jeg det er snedig igjen at du ikke har symptomer på motoroljen.
Ikke uvanlig det. Har selv opplevd flere tilfeller av olje i kjøleveska, men ingen antydning til kjølevæske i oljen.
Skrevet
Nei, det gjør det ikke.. Om du er sikker på det er olje så er det brudd. Da syntes jeg det er snedig igjen at du ikke har symptomer på motoroljen.
Ikke uvanlig det. Har selv opplevd flere tilfeller av olje i kjøleveska, men ingen antydning til kjølevæske i oljen.

Gir meg uten tvil :) Har ikke vært borte i at det har kommet ene og alene før, så pratet selvfølgelig av egen erfaring. Hadde nå sist IS med gåen toppakning /topp (var sprekk i toppen, men ikke den vi forventet) Hovedårsaken til vann i olje og motsatt er fortsatt ikke funnet.

Skrevet

Har du sjekket ekspansjonstanken før?! Eller er det første gang du ser i den nå og ser at det var noe brunt nedi der?!

Hvis du ikke har sett i den før at det var fint der da, så kan det jo hende forige eieren har hatt på noe på tanken som f.eks Bars Leak, istede for å ta det i slangene. Da blir den brun!

Men hvis det plutselig bare ble brunt der, er det nok som alle andre sier..

Skrevet

Var brunt første gangen jeg sjekket. Har hatt bilen noen dager bare.

Men eksoslukta i tillegg fra olja levner vel ingen tvil...

Bare håper toppen har klart seg.

Skrevet

Da var mysteriet (delvis) løst.. olja i kjølevannet kom av at store deler av pakningen til termostathuset var fraværende, og dermed kom olje+møkk inn der, takket være en liten lekasje ettellerannet sted i nærheten. Byttet også termostat, og den kokte ikke etter lang tids kjøring, dermed vil jeg si at toppakninga er utelukket. Varmeapparatet funker også godt. I tillegg er det blitt meg fortalt av en relativt habil kilde at eksoslukta fra olja kan komme av at det er alt for mye olje på bilen. Ca. 25mm over maksmerket på peilepinnen...

Noen som kan bekrefte/ avkrefte dette? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...