oalarsen Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Hei Hei. Jeg har en BMW E-46 318i 2001 mod. Når bilen står på tomgang går den opp til normal driftstemp. Men tvert jeg begynner å kjøre faller tempen ned til blåfeltet. Kommer heller da ikke noe temp fra varmeapparatet. Tok ut termostaten i dag. La den i kokende vann og åpnet såvidt det var. Kan det fortsatt være den? Kan det være den elektriske føleren som er gåen? Tempen på det øverste røret inn til radiatoren skal vell være kaldt til den oppnår driftstemp??? Forslag?? Tips???
///M3 Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Bytt termostat og sørg for å få luftet systemet ordentlig. Når termostaten åpner blir nedre slange på radiatoren like varm som øvre. Lykke til...
Bonden Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Det som ofte skjer er at termostaten (ståldelen) løstner fra huset den er festet i ,er det det som har sjedd kansje.
oalarsen Skrevet Mars 10, 2008 Forfatter Skrevet Mars 10, 2008 Det som ofte skjer er at termostaten (ståldelen) løstner fra huset den er festet i ,er det det som har sjedd kansje. Ja for ståldelen var løs når jeg tok den ut. Og det virker som de to festene som sikkert skal holde den på plass er knekt. Så er spørsmålet om jeg må plukke hele motoren fra hverandre å finne de evt knekte bitene inni motoren da..
BreitBau Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Menne? Dere diskuterer termostat? Altså.. Dene sørger for at vannet slipper ut til radiatoren når det blir varmt nok.. Så vidt jeg kan lese så er problemet her at tempen IKKE bli varm nok ved kjøring.. Noe som tilsier at JA, det kan vøre termostat og at den atår åpen hele tiden, noe som fører til at vannet sirkulerer gjennom radiatoren hele tiden.. Det dere IKKE har svart på er hvorfor bilen ikke greier å varme opp systemet ved kjøring? Altså den gir for mye kjøling.. Er det veldig kaldt der du bor? Er det Det som er greia..At den slepper alt vannet gjennom radiatoren hele tiden slik at motoren ikke greier varme vannet? Eller er det luft i systemet som legger seg rundt føleren? For å si det slik.. Kjører jeg 325en i 20 minus blir motoren varm selv uten termostat.. Den motoren varmer NOK.. Først og fremst må du bytte termostat nå likvel.. Reis innom bmw og få med deg ny termostat, pakning til termostathus og kjølevæske..
Azeton Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Hvorfor blir den varm på tomgang da? Jeg har 80graders thermostat på 325en. Den varmer opp vannet til 100grader ved litt hard kjøring
BreitBau Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Den blir varm på tomgang fordi da blåser det ikke kald luft på radiatoren??
conan Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Ved tomgang er det jo ikke noe spes sirkulasjon, så da blir jo vannet liggende lengre, går saktere og det rekker bli varme i det. Hørtes ikke det sånn nogenlunde riktig ut?
Azeton Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Jo, det kan gjøre det. Men bilen min holder konstant 80C på tomgang. Og på E36 325 er kjølesystemet på hele 10.5 liter!
BreitBau Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Ja men? Hva er det du spør etter? Problemet hans er jo ikke at bilen blir for varm ved tomgang?
DanH Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Slenger meg på Teddysen. Har vel vært diskutert vannpumpe / Impeller problemer her før, eller?
Azeton Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Slenger meg på Teddysen. Har vel vært diskutert vannpumpe / Impeller problemer her før, eller? Kan ikke være noe problem. den går jo kald når den kjøres. ergo FOR bra kjøling. Thermostat er det eneste jeg kan komme på da.
///M3 Skrevet Mars 11, 2008 Skrevet Mars 11, 2008 Bytt termostat og luft systemet ordentlig. Behøver ikke bli krangling av å diskutere en sånn fillesak vel...? He he....
budda1 Skrevet Mars 11, 2008 Skrevet Mars 11, 2008 Menne? Dere diskuterer termostat? Altså.. Dene sørger for at vannet slipper ut til radiatoren når det blir varmt nok.. Så vidt jeg kan lese så er problemet her at tempen IKKE bli varm nok ved kjøring.. Noe som tilsier at JA, det kan vøre termostat og at den atår åpen hele tiden, noe som fører til at vannet sirkulerer gjennom radiatoren hele tiden.. Det dere IKKE har svart på er hvorfor bilen ikke greier å varme opp systemet ved kjøring? Altså den gir for mye kjøling..Er det veldig kaldt der du bor? Er det Det som er greia..At den slepper alt vannet gjennom radiatoren hele tiden slik at motoren ikke greier varme vannet? Eller er det luft i systemet som legger seg rundt føleren? For å si det slik.. Kjører jeg 325en i 20 minus blir motoren varm selv uten termostat.. Den motoren varmer NOK.. Først og fremst må du bytte termostat nå likvel.. Reis innom bmw og få med deg ny termostat, pakning til termostathus og kjølevæske.. Hvist moteren din blir varm i 20 minus uten termostat har du enten tett radiator eller så slurer vannpumpa di
budda1 Skrevet Mars 11, 2008 Skrevet Mars 11, 2008 Det som ofte skjer er at termostaten (ståldelen) løstner fra huset den er festet i ,er det det som har sjedd kansje. Ja for ståldelen var løs når jeg tok den ut. Og det virker som de to festene som sikkert skal holde den på plass er knekt. Så er spørsmålet om jeg må plukke hele motoren fra hverandre å finne de evt knekte bitene inni motoren da.. Det som sjer er at termostaen løsner.Da sirkulerer vannet mer en det skal å kjøler dermed for mye.Plastbitene ligger nok i kjølekanalene en plass men man kan jo ikke plukke ned hele motoren så de får bare ligge.kjøp nytt termostathus med termostat koster ca.kr.800
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå