jonbern Skrevet Mars 11, 2008 Skrevet Mars 11, 2008 Hei Jeg har planlagt å turbokonvertere bilen min og vært i kontakt med biltilsynet i dag angående godkjenne turbo med 10% økning av effekt. De stilte seg positive til dette men måtte ha bekreftelse fra BMW Norge at bilen tåler 10% mer HK. Noen som kjenner noen som kan være behjelpelige med dette hos BMW Norge? eller som eventuelt har fått godkjent dette selv? Meget bra om noen kunne hjelpe med litt tips/erfaringer
beemerdude Skrevet Mars 11, 2008 Skrevet Mars 11, 2008 denj beskjeden jeg fikk når jeg var der for å få godkjent et eventuellt turbobygge av ein 318is var at da måtte jeg dra til et TÜV eller Dekra lab for å få målinger på utslipp i tillegg til godkjenning fra importør samt at den må være bremsa og ikke overstige mere enn max typegodkjent effekt på det chassiet.. og på e36 e det vel 321 hk på m3... samt at du må huske på at om du skal godkjenne trimming av ein bil som er registrert etter 1997 første gang i norge vil det påfølge avgifter til staten på effektøkning på mere enn 10% så i norge er det ikke bare å få godkjent ein ombygging....
Tam Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 Du får neppe noe slikt papir fra BMW. De sluttet vel med dette for 10 år +/- siden.
jonbern Skrevet Mars 13, 2008 Forfatter Skrevet Mars 13, 2008 Ja, det var det jeg fikk til svar. Er jo ganske dårlig at hvis man prøver å gjøre noe lovelig her så blir man bare motarbeidet. Skjønner jo BMW Norge at de ikke ønsker å stå ansvarlig for noe, men vi snakker 10% mer effekt her....Vi er jo deres kunder og bruker masse penger hos de, og hva får vi igjen? Men Sist jeg var hos Biltilsynet fikk jeg meg en positiv overaskelse da, Jeg byttet fra en 2L bensin til en nyere 2,5L Turbo diesel. Dette var en Hobby 600 campingbil med Fiat chassis. Denne godkjente de etter skjønn. Jeg trenkte bare å si muntlig hvor mange kubbik den var på og ca hk. Så skrev de det jeg sa inn i vognkortet. Og her snakker vi om at dette var for Litt over 1år siden...... Jeg var inne i hallen i 10Min..Her hadde jeg en 20-25% effektøkning samt at jeg gikk over til turbo... Så skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig med en BMW.. Mener dere jeg bare skal gi opp å få denne godkjent?
conan Skrevet Mars 14, 2008 Skrevet Mars 14, 2008 Gi opp er det beste, sparer deg for masse tid det Neida, ettersom jeg har forstått det holder det med bremsepapirer så lenge det bare er 10% effektøkning det r snakk om. Er ikke grensa 14-15 a?!
beemerdude Skrevet Mars 15, 2008 Skrevet Mars 15, 2008 Ja, det var det jeg fikk til svar. Er jo ganske dårlig at hvis man prøver å gjøre noe lovelig her så blir man bare motarbeidet. Skjønner jo BMW Norge at de ikke ønsker å stå ansvarlig for noe, men vi snakker 10% mer effekt her....Vi er jo deres kunder og bruker masse penger hos de, og hva får vi igjen? Men Sist jeg var hos Biltilsynet fikk jeg meg en positiv overaskelse da, Jeg byttet fra en 2L bensin til en nyere 2,5L Turbo diesel. Dette var en Hobby 600 campingbil med Fiat chassis. Denne godkjente de etter skjønn. Jeg trenkte bare å si muntlig hvor mange kubbik den var på og ca hk. Så skrev de det jeg sa inn i vognkortet. Og her snakker vi om at dette var for Litt over 1år siden...... Jeg var inne i hallen i 10Min..Her hadde jeg en 20-25% effektøkning samt at jeg gikk over til turbo... Så skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig med en BMW.. Mener dere jeg bare skal gi opp å få denne godkjent? for det første, skal du bare øke med 10% effekt økning så er det bare å drite i turbo.... ingen turbo gir under 20-25 effektøkning... ved lading på ca 0,4-06 bar har du en økning på ca 40%..og skal du kjøre med lavere trykk så vil du fremdeles oppnå en økning på min 25%.. og med lavere trykk så er det lite vits å bygge om til turbo.. da er det bedre å porte, plane og bytte kammer, event chippe og nytt eksos uten kat... og når du skal trimme så er det også viktig å sjekke om du har ein bil som er reg i norge før 1.1.1996 slik at du slipper avgift på effektøkningen.. så hvis du ikke vil dra til tyskland på et TÜV lab og få dokumenter så ville jeg ha bytta motor for å få mere hk og effekt... for denj beskjeden jeg fikk fra biltilsynet var at jeg kunne putte inn ein m3 motor og gir, bremser og forstilling og bakstilling og få det godkjent uten problem.... forstå det denj som vil..... turbo er plutselig såååå vanskelig å godkjenne fra 1 januar iår pga de helvettes avgiftkravan som vår"kjære"regjering har pålagt oss..... nå skal alle turbokonverteringer dokumenteres med avgift testesting på lab som itj finnes i norge.... hurra for biltilsynet og norge!!! så du hadde vel bra flaks ang denj forrige godkjenninga....for nå er en turbokonvertering håpløst... ikkeno problem å sette inn ein org turbomotor i ein bil, men helt håpløst å bygge turbo på sugemotor og få det godkjent...
E36Cab1 Skrevet Mars 15, 2008 Skrevet Mars 15, 2008 Eg har sendt søknad til BT angående godkjenning av motorbytte,samt turbobygge på denne motoren. Vil bare bli bremsa til det som E34 M5 yter orginalt. Men viss en seier at det er orginal motorstyring så skal jo ikkje en avgasstest være nødvendig,i mine øyne...
BMW525i Skrevet Mars 15, 2008 Skrevet Mars 15, 2008 og når du skal trimme så er det også viktig å sjekke om du har ein bil som er reg i norge før 1.1.1996 slik at du slipper avgift på effektøkningen.. Før 15.02.1998 er vel datoen som er viktig i dag, ettersom at det er over 10 år.
beemerdude Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 og når du skal trimme så er det også viktig å sjekke om du har ein bil som er reg i norge før 1.1.1996 slik at du slipper avgift på effektøkningen.. Før 15.02.1998 er vel datoen som er viktig i dag, ettersom at det er over 10 år. fikk beskjed idag at det var satt dato til 01.01.1996 alle reg etter denne dato som blir trimmet skal betale avift
beemerdude Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Eg har sendt søknad til BT angående godkjenning av motorbytte,samt turbobygge på denne motoren. Vil bare bli bremsa til det som E34 M5 yter orginalt. Men viss en seier at det er orginal motorstyring så skal jo ikkje en avgasstest være nødvendig,i mine øyne... så fremt motoren er fysisk ombygd så skal de dokumenteres utslipp og avgasser.... avgassene ir jo ikke det samme når en turbo blir påmontert uansett hvilken motorstyring du har så vil avgassene forandre seg fysisk... og det er dette helvetes BT henger seg opp i..... dæm KREVE TÜV eller Dekra dokumentering så trur jeg heller kjøper ein M3 motor og konventerer til det... lei av å gå runde på runde med BT....
beemerdude Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Eg har sendt søknad til BT angående godkjenning av motorbytte,samt turbobygge på denne motoren. Vil bare bli bremsa til det som E34 M5 yter orginalt. Men viss en seier at det er orginal motorstyring så skal jo ikkje en avgasstest være nødvendig,i mine øyne... så fremt motoren er fysisk ombygd så skal det dokumenteres utslipp og avgasser.... avgassene blir jo ikke det samme når en turbo blir påmontert uansett hvilken motorstyring du har så vil avgassene forandre seg fysisk... og det er dette helvetes BT henger seg opp i..... dæm KREVE TÜV eller Dekra dokumentering så trur jeg heller kjøper ein M3 motor og konventerer til det... lei av å gå runde på runde med BT....
S.Hafsmo Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 jeg klarer ikke helt å forstå hvordan folk får "godkjent med 5,7l V8" i vognkortet på gamle 240'er?
Rogern Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 og når du skal trimme så er det også viktig å sjekke om du har ein bil som er reg i norge før 1.1.1996 slik at du slipper avgift på effektøkningen.. Før 15.02.1998 er vel datoen som er viktig i dag, ettersom at det er over 10 år. fikk beskjed idag at det var satt dato til 01.01.1996 alle reg etter denne dato som blir trimmet skal betale avift Dette var merkelig.. min e36 som nå blir ombyggd til m3 er førstegangsreg. i 97 en gang og jeg slipper å betale avgifter..
Geir Anders Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Det er 10 år tilbake fra dagens dato, uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå