Mainn Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 Kan noen her inne gi en grei oversikt over de forskjellige kjølevæsketypene; det være seg farger, blandbarhet og hva kan brukes hvor? Har hørt det finnes blå, grønn (lys grønn / mørk grønn)?, rød (rosa), gul og lilla. Noen nevnte i dag at det finnes en væske som er blandbar med samtlige farger (Valvoline tror jeg det var). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 jaha... aldri vært borti annet enn den blå fra biltema jeg... hehe den funker fint som juling, blanda 50/50 om ikke jeg husker helt feil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kr0lle Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 bare ikke bland blå å rød(rosa) da blir det gele ut av det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pestario Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 Hvis jeg ikke husker helt feil, så tror jeg den røde (rosa) er til nyere Vag'er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 Rød blir vel og brukt på biler med Alu blokker.. M52 er vell satt opp med Rød? Nyere folkevogner bruker og Rød. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mainn Skrevet Mars 12, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2008 Informasjonen jeg har er at det i utgangspunktet finnes 3 hovedtyper: BLÅ, GRØNN (Nitrit-fri) og RØD (Silikat-fri). I tillegg kom Chrysler med GUL. Denne skal tilsvare rød. BLÅ og GRØNN kan blandes, og RØD og GUL kan blandes. Mens Blå eller Grønn IKKE må blandes med Rød eller Gul. Men har hørt det finnes LILLA, og LYS-GRØNN??? Og at det skal finnes en som er blandbar med ALLE typer. Noen som kjenner til dette? Castrol sin info: Blå= Nitrit-fri, amin-fri Grønn= Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-fri Rød= Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-fri, borat-fri og silikat-fri Alle disse kan benyttes i både støpejern- og aluminiums-motorer. Ser i spesifikasjonene til Castrol at BMW-motorer (alle som jeg har sjekket) kan benytte alle tre typene de leverer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mars 12, 2008 Share Skrevet Mars 12, 2008 Min M52B28 blir servert grønn frostvæske på BMW. Grønn skader ikke alublokken noe den blå kan/kunne gjøre. Jeg mener å ha lest at den blå ikke er så ille som før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mainn Skrevet Mars 12, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2008 Da har jeg sjekka litt mer: Det finnes faktisk en type som er blandbar med både Blå, Grønn og Rød kjølevæske: Force Rød ANTIGEL+ heter den. Link http://www.nylunds.no/product.php?id=375 Fant også ut at Shell har en Lilla kjølevæske: Glycoshell Longlife. Denne er silikat fri, og kan vel da defineres som "Rød". Glycoshell sin Blå og Lilla KAN blandes, men anbefales ikke. Det viser seg vel det også at de nyere typene Blå væske er nitrit-frie og fosfat-frie, slik at den erstatter den Grønne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå