Gå til innhold

Lappen i boks!


Dan318i
 Share

Anbefalte innlegg

drit i å blink, kjør til venstre i rundkjøringer, tut bann og vis finger er greie ting ;-) rød lys betyr ikke stopp, men nå må du gjøre deg klar for slalom ;-)

haha... nei da... kjør rolig, og "se opp" for uventede situasjoner... gamle er noen vimer i traffikken, veldig ofte til fots i byer, tenker det på forgjengerfelt... hvis de vinker deg videre, så må du uansett vente på de, vet om mange som har strykt på det... går nok så bra skal du se... lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerprøven - praktisk prøve:

Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

Eksempler på slike kan være:

"Følg skilt til Stordal"

"Finn en egnet plass å snu"

"I enden av gata skal du til venstre"

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.

Sensors vurdering

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.

Kjøretøy til førerprøven

Kjøretøy til førerprøven, unntatt tilhenger, skal være godkjent av Statens vegvesen. Kandidaten skal selv stille godkjent kjøretøy, f. eks. skolebil til rådighet ved prøven (Gjelder ikke BE-prøve). Godkjenning som kjøretøy til førerprøven skal føres i vognkortet.

Kilde: Vegvesen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Hvis du bæsje på leggen når du e på oppkjøring, så forklar te sensor ka du gjorde feil og ka du egentlig skulle ha gjort. Det redda meg.

Lykke te:D Ska kryssa fingrar og tær for deg eg.:D

Skal huske på dt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...