Gå til innhold

tips før laangtur-alle innspill motas med stoor takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Blir nok en liten tur i påska, ca 1500-2000km er vel tanken :) Blir nok mye kjøring i ett strekk, tenker 8-9t etapper, med div bensin og pisse pauser da :lol:

Så jeg regner med bilen, en 94mod e36 318is der motoren har rulla 100.000km, og kommer til å være fullasta trenger litt kjærlighet før det :wink:

Hva er det egentlig som bør gjøres? Hvilken olje bør brukes? bør jeg skifte plugger? (tror ikke det er gjort de på 100.000km :roll: ) generelt alt dere kommer på som kan være nyttig og vite. Litt kjipt å så fast nedi sveige en plass :?

Har ikke noen erfaring med å skru på bil, så en liten forklaring på ting hadde vært flott :D

alle innspill og erfaringer verdsettes :D

Skrevet

Plugger er ikke dumt å skifte. Om ikke annet får du nok ned forbruket bittelitt. Sjekk alle væskenivåer og dekktrykk og slikt. Bør egentlig ikke være noe annet som man burde ta spesielle hensyn til. Vet du om noen slitedeler som bør tas kan du like gjerne ta det med en gang.

Og for all del, pass på at vindusviskere og spylerpumpe virker i disse tidene :lol:

Skrevet
Plugger er ikke dumt å skifte. Om ikke annet får du nok ned forbruket bittelitt. Sjekk alle væskenivåer og dekktrykk og slikt. Bør egentlig ikke være noe annet som man burde ta spesielle hensyn til. Vet du om noen slitedeler som bør tas kan du like gjerne ta det med en gang.

Og for all del, pass på at vindusviskere og spylerpumpe virker i disse tidene :lol:

vet at cluchen er dårlig... men de er så dyrt å skifte :? kan ta av i 3.gir for å si de slik :P bare å slippe cluchen rett ut, å den begynner å slure :cry: Noen som vet ca pris? bmw mente de ville koste ca8000, men har ikke hørt på et no brand verksted.

Dekktrykk ja... vist en bare viste hva som skulle være i dekkene :P står jo ikke noen plass!

Skrevet

Er vel greiere å få tatt clutchen før du drar enn å risikere at den tar helt kvelden plutselig en dag. Må jo ta den før eller siden uansett. Du kvitter deg bare med en risiko om du gjør det med en gang...

Kjøper du deler selv, og drar til et uavhengig verksted som godtar at du har delen selv blir det mye billigere. Mulig det er noen her inne også som kan gjøre det for en liten slant...

Hvordan dekk kjører du med? Dimmensjon?

Skrevet
Er vel greiere å få tatt clutchen før du drar enn å risikere at den tar helt kvelden plutselig en dag. Må jo ta den før eller siden uansett. Du kvitter deg bare med en risiko om du gjør det med en gang...

Kjøper du deler selv, og drar til et uavhengig verksted som godtar at du har delen selv blir det mye billigere. Mulig det er noen her inne også som kan gjøre det for en liten slant...

Hvordan dekk kjører du med? Dimmensjon?

hm,skal prøve å høre litt rundt etter pris :) litt skeptisk til å la en privatperson utføre jobben, vet liksom aldri hva en får! er litt tomt i pengeboka for tida, men må vel nesten klare å skrape sammen noe.

Det er vel 195-65 R15. Tror ganske sikkert at det var det, skal sjekke i morga, så jeg er helt sikker :) Mener det er contaviking 2, men er ikke sikker på det heller...

Skrevet

jeg skal kansje også legge ut på tur i påsken med min -85 318i! fra rogaland til sogn og fjordane! kjøretur på 10 timer og ett ukjent antall KM!

så det skal bli spennende :P Kjørte til rudskogen og til sverige med den i sommer så..

Skrevet

Er veldig sikker på at jeg ikke hadde lagt ut på langtur med en clutch som begynner å bli slitt ihvertfall.

Når de først har begynt å slure,så pleier det ikke å være lang tid før du har null fremdrift.

Skrevet

På min bil føler jeg at jeg alltid må ha mye mere dekktrykk enn det som står i døra, se litt ann på hvordan dekket ser ut når bilen står på flatmark, ulasta og uten varme dekk. Skal ikke være så mye bøy på sidevangene på dekket liksom. Du kan også sjekke litt mønsteret på dekket om dekka er slitt på begge kanter, eller på mitten. Har du slitasje på midten, er det for mye trykk og motsatt om det er kantene som har mest slitasje.

Ellers bruker jeg selv å bare vaske vindusviskere, sjekke at dysene spyler rett på vinduet ( kan lett flytte på seg når en måker snø og det har lagt seg is rundt de), vindusspylervæske, hvor det er radarkontroller, vær og føre om du skal over fjell og samtidig sjekker jeg oljenivå og frostvæskenivået er korrekt.

Å ha en iPod kobla til anlegget, full av bra musikk, hjelper mye.

Clutsh er lurt å skifte. kjedelig å trille bakover om du skal opp en bratt bakke med litt bagasje vettø.

Selv skal jeg fra Oslo via stryn og til Volda førstkommende fredag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...