Gå til innhold

Smeltet i sikringsboksen

-Marius-
 Share

Anbefalte innlegg

Monterte nytt rele til grøftelysene på onsdag og i dag så luktet det litt rar inne i bilen, så sluttet plutselig grøftelyse å lyse og varselet på dashen forsvant. tok så av releet og da kunn jeg se at det var smeltet rundt den midterste av soklene på releet. var også tydelyg merke av at det var smeltet midt i der relet skal i sikringsbiksen. Noen som hvet hva dette kan være? kan det være releet som er øddelagt eller svakt når jeg kjøpte det, eller kan det være koblingsfeil, koblet nemelig ledningsnettet til grøftelysene forige helg, men har virket fint i 2 dager. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underdim. ledninger.!?

Har kjøpt orginalt ledningnett fra bmw og koblet bmw sin egen ettermonteringsguide + harnes koblings sjema.

Al Quida og terrorangrep.... :wink:

Sorry men da vet ikke jeg.. Har du forresten isolert alle koblinger sikkelig, ingen "åpne" ledninger som kan ha kortsluttet.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al Quida og terrorangrep.... :wink:

Sorry men da vet ikke jeg.. Har du forresten isolert alle koblinger sikkelig, ingen "åpne" ledninger som kan ha kortsluttet.??

Det er to ledninger som skal kobles inn på andre ledninger i sikringsboksen, det ene er rød strøm som er koblet videre på rød strøm, den presses inn i kontakten for strøm og kan ikke komme borti noe annet, og den andre er svart og gul som skal kobles videre på svar og gul. så hvet ikke hva som er feil eg. Lurer på om det kan være releet som har hatt en feil på seg, siden det er det som er smeltet sammen med toppen på der det er festet. virker som varmen kommer fra releet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

tror at jeg har funnet problemet nå. Er kontakten der strømen skal gå til lyktene ut fra relè at det er smeltet. Og jeg kjørte en hel dag med 100w pærer og det skal jo bare være 55w, og 1 dag etter på sluttet det å virke, så tror relè er blitt skadet av de 100w pærene.

Noen som tror det er løsningen på gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på hvilket relæ der var montert 100w pærer tar 9-10 ampere så hvis det er et 15 amperes relæ der var montert er det blitt overbelastet.. det er nokk et 30 amperes relæ så det burde holde... men du har jo fordoblet belastningen med lampestuntet :D så det er mulig at der har vert en svakhet i relæet likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 stk. på 100W skal det bruke ca. 17A, så det var nok i grenseland at sikringen var stor nok.

Med 55W-pærer skal det bruke ganske nøyaktig 10A...så du kan jo prøve om det går bra med 10A-sikring...viss ikkje får du gå opp eit hakk. :) (Er vel ingen mellom 10 og 15?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...