Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 520i e34 91mod.

Igår så skulle jeg prøve og følge denne DIY for og programmere nøkkelen min.

Da jeg ikke fikk det til etter å ha demontert alt som var av releèr bak i der, og ikke fikk det til igjen, så begynte jeg og montere alt igjen.

Når jeg da skulle kjøre så begynte det og regne og skulle da skru på intervall på vindusviskerene mine, og til min store forbauselse så funket ikke disse på intervall eller trinn 1, kun på trinn 2.

Fant også ut litt senere på dagen att sentrallåsen ikke funket heller.

Feilsøkt så langt:

-Sjekket ALLE sikkringer

-Målt vindusviskermotor, den får ikke strøm på intervall eller trinn 1

Trenger tips og råd, da jeg helst ikke vil levere bilen min inn på verksted.

Skrevet

Tror nok det er et relè. Sitter under baksete på venstre side. har samme problem men der gjelder deg også vinduene. Jeg må ha begge fram dørene opplåst for at det skal virke,låser jeg den ene virker det ikke.

Skrevet

Bumper denne i håp om noen skulle finne på å hjelpe meg litt:-D

Er litt tragisk, siden jeg egentlig skulle kjøre bilen til sverige, men tør ikke det når jeg ikke har vindusviskere:-S

Skrevet

Leverte bilen inn på verksted, i håp om at dem kunne finne ut hva som var galt, dem sa d ville koste meg 3-5000kr.

For intervall releèt og styre-enheten for sentrallåsen var ødelagt, litt skeptsik til det da, siden begge deler røk samntidigt:-S

Noen som vet hvor dette intervall releèt ligger og denne styre-enheten?

Har en dele bil, som jeg kan ta noen deler ifra, for og prøve.

Skrevet

det er en hovedsikring mi motorrommet på høyre side av bilen, bak dempertårnet under et deksel:) når den tar kvelden så virker ikke sentrallås å intervall på viskerne...

Skrevet
Jeg mins at det er et svart relè,ca 15 cm langt.

Stemmer det, og der står "ZKM" på det 'Zentralveriglun kontroll modul' eller noe sånt står det for.

Ta det op og sprøjt litt kontakt spray på.

Husker ikke helt med visker relæ, men det sitter vist i motorrommet men er styrt over ZKM eller GM som sitter ret ved siden av ZKM

Skrevet

Da har jeg tatt ut begge 2 modulene bak, det er 2 sorte som er ca. 15cm lange.

Det ene heter:

RM

61351379741

det andre heter:

GM

61358355817120373

Har prøvde og spraye kontakt spray på begge 2, men til ingen nytte.

Er det noen måte å måle disse på?

eller er det bare å ta sjangsen på å kjøpe nytt?

Denne "ZKM" modulen, er den det samme som denne "GM modulen jeg har?

Er det den modulen som sitter ved siden av som mest sannsynlig feilen er i?

Fant foresten ingen hovedsikring på høyre side i motorrommet. Det er der med hjernen du tenker på?

bilen er tysk importert, så jeg sliter litt med og forstå hva som er hva, i sikringsboksen.

Skrevet

Nei RM (Relay Module) er ZKM som jeg snakkede om, har bare husket litt feil.

Så litt i diagrammer nu, GM (General Module) styrer viskerne, men det gjør RM også....I tilleg var der Wiper Module, men fannt ikke noe position på dette!

Og så er det en god ide å kople fra batteriet før man demontere/montere disse relæer.

Skrevet

Jeg skal ut å prøve med 2 nye snart, venter på en kammerat som har helt like i sin bil, kommer tilbake sener med svar om det funket eller ikke.

BTW. Setter veldig stor pris på hjelpen:-D

Skrevet

Nå har jeg prøvd med noen andre moduler som fungerer i en annen e34, men ikke i min.

Prøvde mine moduler i en annen e34, og dem funker fint der, noen andre tips? Finnes det noen andre plasser enn under baksetet eller i sikringsboksen på venstre side i motorrommet, der jeg kan finne sikringer til disse modulene?

Alle svar blir satt stor pris på

Skrevet
det er en hovedsikring mi motorrommet på høyre side av bilen, bak dempertårnet under et deksel:) når den tar kvelden så virker ikke sentrallås å intervall på viskerne...

se bilde... inni den lille boksen på dempertårnet er det en hovedsikring!!!

Hvis du har batteriet under setet så finner du den samme boksen der:)

2v58en0d6rvtav9d3buj.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...