Gå til innhold

Vurderer å kjøpe 728/730/740, trenger litt info

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fersk her :)

Nåværende Audi eier som vurderer å gå over til BMW, og lurer jo derfor på en del ting da jeg ikke har så mye erfaring med BMW

har kikket en del på disse bilene mellom ca. 94-98 mod.

-Ser det er to versjoner av 728, 6er og V8, er disse like mye hk? hvilken er evt. å foretrekke med tanke på effekt vs. forbruk?

-Er det evt. noen motor som generelt er å foretrekke?

-Er det holbare automatkasser på disse bilene? (er av natur skeptisk til automat spesielt på gamle biler som man kanskje ikke vet så mye om oljeskift osv.) er jo tydeligvis ikke å oppdrive med manuell...

-Hva er vanlige feil/svakheter o.l.?

-hvordan er det med delepriser?

Skrevet

Når det gjelder 7-serien, så bør du først bestemme ca. prisklasse/årsmodell. Dette for at pris på 7-serien er svært forskjellig! E32 vs E38.

Skal jeg anbefale bil til 300000kr så kan du se nærmere på 1998mod E38 BMW 740iA 4,4liter. Denne har vel runt 300hk.

Bror min hadde en slik med full AC Schnitzer-pakke og var vanvittig grom! Motoren og Steptronic-kassen skal vist være veldig solid.

Forbruket lå rundt 1-1,2liter på blandet kjøring. Drikker fort 4-5liter ved full gasspådrag :-) Men den sparker godt ifra seg!

728i blir rett og slett for spinkelt! Ligg unna 735 som var en 3liter V8. Dette var en katastrofemotor!

RS

Fersk her :)

Nåværende Audi eier som vurderer å gå over til BMW, og lurer jo derfor på en del ting da jeg ikke har så mye erfaring med BMW

har kikket en del på disse bilene mellom ca. 94-98 mod.

-Ser det er to versjoner av 728, 6er og V8, er disse like mye hk? hvilken er evt. å foretrekke med tanke på effekt vs. forbruk?

-Er det evt. noen motor som generelt er å foretrekke?

-Er det holbare automatkasser på disse bilene? (er av natur skeptisk til automat spesielt på gamle biler som man kanskje ikke vet så mye om oljeskift osv.) er jo tydeligvis ikke å oppdrive med manuell...

-Hva er vanlige feil/svakheter o.l.?

-hvordan er det med delepriser?

Skrevet

De første E38 kom også som 730 V8. Denne har 218hk og grom lyd, men lønner seg absolutt ikke å kjøpe. Da bør du heller kjøpe en 728i med sekser, fordi denne går faktisk bedre enn 730, selv om den kun har 193hk, og den bruker mindre bensin. Hvis du skal bevege deg opp mot 300.000kr, så kan du faktisk kjøpe en 750 med V12. Dette går noe fælt, men bruker også mye bensin og veldig dyrt å kjøpe deler til. Er jo dobbelt opp av alt.

Jeg ville nok gått for en 740 med V8. Disse får du for mellom 140-250.000kr.

Det du skal være obs på med 740, er på de kassene uten steptronic, så var det problemer med at du må bytte noen plast kuler i kassa når den hadde gått mellom 150-250.000.

Og hvis du velger bil med V8'er motor, så er det også en u-ting med disse. Her må du stramme oljepumpeboltene. Disse skrur seg ut på grunn av vibrasjoner fra motoren.

Skrevet

Du har rett! Det er en utgave av 730i som hadde V8. Denne motoren hadde ei spesiell motorblokk som ikke tålte svovel i bensinen. Under norske forhold, så var det vist ingen problem da vi i Norge har hatt svært lav svovelmengde i bensinen.

Den var også som du sa ikke noen særlig spræk etter forholdene. Nå er ikke 728i noen spreking heller da dette er en bil på 1800kg.

Beste kjøp er og blir 740i. Den går like god som V12'ern, men til en mye lavere pris. V12'ern i E38 var også en gammel motor med 2vent pr. sylinder. Drakk mye bensin og var ikke noen særlig sprekere enn 740i. Men lyden var grommere :-)

V8 er i to versioner 4,2liter og 4,4liter. Prøv å finn 4.4literen!

Har også hørt om skruer som løsner på oljepumpen, men dette var en fabrikkfeil og det er vist ingen biler solgt i Norge som har denne svakheten. Mener å huske at dette er sagt fra BMW!

Import derimot har man ikke kontroll over!

RS

De første E38 kom også som 730 V8. Denne har 218hk og grom lyd, men lønner seg absolutt ikke å kjøpe. Da bør du heller kjøpe en 728i med sekser, fordi denne går faktisk bedre enn 730, selv om den kun har 193hk, og den bruker mindre bensin. Hvis du skal bevege deg opp mot 300.000kr, så kan du faktisk kjøpe en 750 med V12. Dette går noe fælt, men bruker også mye bensin og veldig dyrt å kjøpe deler til. Er jo dobbelt opp av alt.

Det du skal være obs på med 740, er på de kassene uten steptronic, så var det problemer med at du må bytte noen plast kuler i kassa når den hadde gått mellom 150-250.000.

Og hvis du velger bil med V8'er motor, så er det også en u-ting med disse. Her må du stramme oljepumpeboltene. Disse skrur seg ut på grunn av vibrasjoner fra motoren.

Skrevet
Du har rett! Det er en utgave av 730i som hadde V8. Denne motoren hadde ei spesiell motorblokk som ikke tålte svovel i bensinen. Under norske forhold, så var det vist ingen problem da vi i Norge har hatt svært lav svovelmengde i bensinen.

Den var også som du sa ikke noen særlig spræk etter forholdene. Nå er ikke 728i noen spreking heller da dette er en bil på 1800kg.

Beste kjøp er og blir 740i. Den går like god som V12'ern, men til en mye lavere pris. V12'ern i E38 var også en gammel motor med 2vent pr. sylinder. Drakk mye bensin og var ikke noen særlig sprekere enn 740i. Men lyden var grommere :-)

V8 er i to versioner 4,2liter og 4,4liter. Prøv å finn 4.4literen!

Har også hørt om skruer som løsner på oljepumpen, men dette var en fabrikkfeil og det er vist ingen biler solgt i Norge som har denne svakheten. Mener å huske at dette er sagt fra BMW!

Import derimot har man ikke kontroll over!

RS

Det var samme problem med 740 v8'eren at blokka ikke tålte bensin med mye svovel i. 740 går nok ikke like godt som 750. V12'eren er sinnsyk. Ikke mye forskjell 0-100, den går nok litt bedre. Jeg prøvde en 850i sist sommer, og i den satt vi med full bil (4 stk gutter), og når jeg ga på med den, så spant den på tørr asfalt! Den veier nesten 2 tonn. Dette var automat også.

V8'eren finnes i to versjoner ja. 4L og 4.4L. 4L var den første som kom og finnes ikke i E38. 4.4L kom i E39 og E38. Så kjøper du en E38, får du uansett 4.4L V8 på 740.

Jeg strammet oljepumpe boltene på min gamle 540 og samme med en 540 jeg bygde om til manuell for en, og på begge bilene var de løse. Men begge disse var import :)

Skrevet

Er vel E38 jeg har kikket på. ca. 150k

Er en -95 740 som jeg falt litt for. tror den skulle være 4.4

hvis det er mulig å holde forbruket på 1-1.2, på vanlig kjøring så er jo det greit nok.

er de noe utsatt for rust o.l.?

Skrevet

Kan leve med det forbruket.

Kan være aktuelt med 5-serie og. Men ser det er mest grønnregistrerte biler som 540 i E39.

Har jo som sagt en 740 i kikkerten, men er litt skeptisk til at den har nesten 300k på tellern.

Skrevet

Med tanke på 740 så var dette en aktuell bil for meg og en gang.

Men tror modell og pris er viktig. Mange av de jeg så på, hadde vært feil med pumpe og toppene hadde vært byttet eller problemer med.

Steptronic`en skal være bra.

Kjører jo samme motor i min 528 som står i 728. Storfornøyd. Skiller ikke mye på 0- 100, mellom 2,8 og 4,4 men så er 7eren tyngre. er vel rundt 2 tonn ++

Og 4,4 liter bruker faktisk litt bensin.........

Med sånn motor er det ikke enkelt å bare cruise rundt :lol:

Skrevet
Er vel E38 jeg har kikket på. ca. 150k

Er en -95 740 som jeg falt litt for. tror den skulle være 4.4

hvis det er mulig å holde forbruket på 1-1.2, på vanlig kjøring så er jo det greit nok.

er de noe utsatt for rust o.l.?

Da er det 4.0 (dersom den ikke er ombygd).. Min 740i bruker 1.3 på blandet kjøring, selv om du med god selvbeherskelse kan klare å få den ned i 1.1-1.2 :lol:

E38 er utsatt for rust, og det er ofte mer enn du ser (iallefall fant jeg en del på min da jeg pusset den ned) Typiske steder:

- I nederste fals på dører (under de sorte listene nederst på døren)

- Fremskjermer (pga steinsprut, spesielt på biler som har gått litt langt)

- Rust under panser (rett under "nyrene")

- Bakre hjulbuer (der hjulbuen treffer bakfangeren)

- Bagasjeluke (i falser og spesielt bak skiltet)

En km stand på 300 000 trenger ikke bety så mye mer enn at du får bilen billigere :wink: Så lenge bilen har fått rett vedlikehold, så kan de gå veldig langt! Min har 270`km, men den er alikevel i mye bedre stand enn en del andre 7serier jeg har sett på (som faktisk bare har gått litt over halvparten)

Men du bør være litt forberedt på dyre reparasjoner dersom du kjøper e38 (spesielt dersom bilen ikke har blitt bra vedlikeholdt)

Skrevet

Kjører jo samme motor i min 528 som står i 728. Storfornøyd. Skiller ikke mye på 0- 100, mellom 2,8 og 4,4 men så er 7eren tyngre. er vel rundt 2 tonn ++

2.4 sek er da litt :wink:

men m52b28 er helt klart en kjempebra motor, og den har en karakteristikk som passer bra for e38 og e39

Skrevet
hvilken pumpe? bensinpumpe eller?

Du har et poeng der. 528 kunne vel kanskje funke greit. 728 ser jeg for meg kan bli litt slapt kanskje..

Dersom dette er m60/m62 er det nok oljepumpa han mener.. Toppen er ikke noe større problem på m60/62 (740i) enn på m52 (728i)

• 3 weeks later...
Skrevet
Ligg unna 735 som var en 3liter V8. Dette var en katastrofemotor!

Hvordan kan du si at 735i som kom i E38 har en katastrofemotor? Fatter hadde en 98 535ia og den har en 3,5 liters V8maskin på 235hk som fungerer like godt som 4.4motoren i 540. Med andre ord kom nok ikke 735 med en 3liters V8, men derimot 3,5 liters. i sent 98(mener jeg å huske) fikk denne motoren enn oppdatering til 245hk.

Regner med du kanskje mener de tidlige 730 som kom fra starten i 94 med V8 og 218hk, som sent i 95 byttet ut i 728i som kom med M52B28 motoren vi kjenner godt. Denne 730 med V8 er nei ikke en ideel motor i bilen, men noe mer dårlig enn andre motorer fra denne tiden er den nok ikke, mener jeg. Treg og er glad i suppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...