Gå til innhold

Vurderer å kjøpe 728/730/740, trenger litt info

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du har rett! Det er en utgave av 730i som hadde V8. Denne motoren hadde ei spesiell motorblokk som ikke tålte svovel i bensinen. Under norske forhold, så var det vist ingen problem da vi i Norge har hatt svært lav svovelmengde i bensinen.

Den var også som du sa ikke noen særlig spræk etter forholdene. Nå er ikke 728i noen spreking heller da dette er en bil på 1800kg.

Beste kjøp er og blir 740i. Den går like god som V12'ern, men til en mye lavere pris. V12'ern i E38 var også en gammel motor med 2vent pr. sylinder. Drakk mye bensin og var ikke noen særlig sprekere enn 740i. Men lyden var grommere :-)

V8 er i to versioner 4,2liter og 4,4liter. Prøv å finn 4.4literen!

Har også hørt om skruer som løsner på oljepumpen, men dette var en fabrikkfeil og det er vist ingen biler solgt i Norge som har denne svakheten. Mener å huske at dette er sagt fra BMW!

Import derimot har man ikke kontroll over!

RS

Du preiker jo bare piss. :roll:

Nå har jo det meste blitt rettet opp, men nikasilproblemet på alublokkene, som er forårsaket av høyt svovelinnhold i bensinen, gjelder de andre V8erne også. Og det bringer oss jo forsåvidt inn på at 740i ble levert med 4.0 og 4.4, aldri 4.2 som du sier.

Når det gjelder 728i, så veier min 728i 1700kg på Biltilsynets vekt (ikke 1800), og min subjektive mening er at den går helt greit (jeg kom fra M5 til denne). Man får ikke noe kick av å tråkke fjøla i gulvet, men den kjører forbi raskt og greit, og er kjempeherlig på motorvei. 100km/t = 2000rpm, 140km/t = 2500rpm. Den er et fint kompromiss når det gjelder forsikring, forbruk og pris. Dessuten, en godt utstyrt E39 528ia med el.skinn og hele pakka veier nesten opp mot det samme, og jeg har sjelden hørt folk si at 528i er noen sinke, selv om det ikke er en racer det heller. Jeg kunne godt hatt en 735i eller 740i, men jeg tror nok de hadde brukt en god del mer suppe på min kjøring. Jeg gir nok litt mye gass, og kjører mye småkjøring/bykjøring. 730i vurderte jeg som uaktuell i og med at den gjør 0-100 0.1 sek dårligere enn 728i, bruker mer bensin og kostet nesten det dobbelte i forsikring. Personlig hadde jeg heller tatt steget opp til 735i eller 740i om jeg først skulle gått for V8er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...