The_transporter Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Hei godtfolk.. nå har det seg sånn at min mor har en bil som banken har pant i.. men hun har tatt av forsikringen,fordi den står i garasjen og mest sansynlig kommer til å stå der et halvt år kanskje et år.. grunnet restaurering... men billånet blir betalt som vanlig... kan banken kreve det resterende beløpet innbetalt eller hente bilen om de ikke får det? hva er sjangsene? og sjekker de noen gang opp om alt er iorden i etterkant av et opprettet lån? er veldig surt om hun må ta på forsikring på den igjenn,for dette koster unødvendige penger... takker for alle SERIØSE svar er garantert en eller annen på det forumet her som har noe opplysende å komme med
Deep Dish Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Har man pant i bilen, skal man ha forsikring. Dette står i lånekontrakten og hvis din "mor" ikke har det, så er dette ett kontraktsbrudd og banken kan da si opp lånet. Dvs at restlånet forfaller øyeblikkelig og hele lånet må betales, hvis du ikke gjør det, går lånet til inkasso og at blir det f.. så mye dyrere. Tilslutt vil blien bli tvangsolgt på auksjon og dekker ikke salgsummen lånet, inkassogebyr og renter så må du betale dette også. Så hvis jeg var din "mor" så ville jeg ha fortsatt å betale forsikringen..!!
TommyL Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Riktig som Deep Dish sier.... Det blir garantert problemer hvis man sier opp forsikringen på en bil med pant i. Mener at forsikringsselskapet er pålagt å si fra til banken at forsikringen er opphørt når det er pant i bilen. Da har ikke banken sikkerhet for lånet de har gitt lenger, og det blir ikke sett på med blide øyne....det eneste de da er interessert i er å få dekket det opp. Og det vil da sannsynligvis ende med, som Deep Dish sier, at hele lånet blir sagt opp og forfaller til betaling. Kan man ikke hoste opp pengene, må bilen selges umiddelbart, ellers blir den tvangssolgt. Og da snakker vi ikke om markedspris akkurat...
morteym Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Jeg vet ikke, men jeg tviler på at banken kommer og selger bilen din over natten. Det var kanskje ikke så lurt å bare si opp forsikringen da... Du kan jo sette ned km-stand og øke egenandel på forsikringen til maks og si at det ikke er noen bruker under 24 år på den hvis du er det, for å få det litt billigere i et år. Med mindre hun har full bonus, så taper du jo et år med bonusøkning, og hvis hun ikke har tre forsikringer fra før (avhengi av hvilket forsikringsselskap dere bruker sikkert), så mister hun jo rabatt på de andre forsikringene. Hvis hun ikke har tre, men to, med bilen din, så er det jo en ide og få en til så kan det hele bli billigere.
TommyL Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Jeg vet ikke, men jeg tviler på at banken kommer og selger bilen din over natten. Det var kanskje ikke så lurt å bare si opp forsikringen da... Å, det tar ikke lang tid etter dem har fått greie på det at det blir bråk, kan jeg love deg. Forsikringen er bankens garanti for at de skal få noe igjen hvis det skulle skje bilen noe. Blir bilen stjålet, eller totalvrak, så sitter man med et usikret lån, hvilket er helt uakseptabelt for dem. Nå vet jeg ikke hvor mye penger det er snakk om, men idag finnes det vel ingen banker som låner ut litt større beløp uten sikkerhet. Hvis man ikke er broren til banksjefen da Så kan man jo argumentere med at den står i garasje etc, men det hjelper ikke stort er jeg redd. Reglene er nok rimelig stivbente.
morteym Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Skjønner det, men jeg mente at det er vel andre ting de sier før de kommer og selger bilen. Er vel bare å forsikre den igjen det, og beklage at man ikke tenkte seg godt nok om Noen ganger trenger man goodwill fra banken f.eks ved kjøp av hus etc., og da er det viktig å ha et bra kundeforhold til banken. Mislighold av lån er ikke så bra kanskje.
TommyL Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Joda, man kan sikkert godsnakke seg ut av det, det er klart. Banken er jo interessert i å få orden på sakene, de pleier jo ikke å være fullstendig urimelige. Men man får nok ikke så lang tid på seg. Og man får kanskje en liten smekk på lanken.
BreitBau Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Tjah.. Enkelt og greit.. Du MÅ ha forsikring.. Spørs litt hva slags forsikringsselskap, men i utgangspunktet om den bare skal stå i garasjen så trenger du Brann/tyveri forsikring.. Som regel betyr det delkasko med 5000 km.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå