Gå til innhold

Har kjøpt kondensator, men mangler motstand!?


Anbefalte innlegg

Var i Tyskland, på ein liten hadletur, ei helg...!

Så kom eg over ein kondensator, som eg kjøpe og alt stod igrunnen godt til heilt til eg kom til norge og fant ut att motstaden i pakken manglet og pakken hadde nok vore oppnet før!!

Har noen liggen ein motstand til kondensator??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Tyskland, på ein liten hadletur, ei helg...!

Så kom eg over ein kondensator, som eg kjøpe og alt stod igrunnen godt til heilt til eg kom til norge og fant ut att motstaden i pakken manglet og pakken hadde nok vore oppnet før!!

Har noen liggen ein motstand til kondensator??

...det er bare og kjøre på. Du trenger ikke lade opp kondensatoren før du setter den i. Husk god jording så blir det bra! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti kondensator der d er med motstand for at den ikke skal bli overladet da :?

de fleste kondensatorer BØR klare minst 20v.

så d med motstanden er kun for å lade den opp rett før oppkobling, d gjør man når alt er ferdig koblet, og da setter man motstanden eller ei 12v pære (gjerne ei parkpære) mellom + på kondensatoren og + kabelen :) dette vet vel de fleste men da er d sagt iværtfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Tyskland, på ein liten hadletur, ei helg...!

Så kom eg over ein kondensator, som eg kjøpe og alt stod igrunnen godt til heilt til eg kom til norge og fant ut att motstaden i pakken manglet og pakken hadde nok vore oppnet før!!

Har noen liggen ein motstand til kondensator??

...det er bare og kjøre på. Du trenger ikke lade opp kondensatoren før du setter den i. Husk god jording så blir det bra! :lol:

Man skal ALDRI koble en tom kondensator rett på full spenning. Da kan den svekkes pga sjokket.. Man skal lade den opp gradvis med en eller annen type motstand som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener nok motstanden som sørger for at kondensatoren ikke blir "overladet"...

En kondensator kan ikke bli "overladet". Den skal kobles mellom + kabel og jord(ikke - på batteriet). Den vil lade seg opp med ladespenningen også vil den ikke ta imot mere strøm/spenning selv om den står der i årevis. Poenget med kondesatoren er at den skal være der å gi de lille ektra "trøkket" når noe suger mye støm ifra batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti kondensator der d er med motstand for at den ikke skal bli overladet da :?

de fleste kondensatorer BØR klare minst 20v.

så d med motstanden er kun for å lade den opp rett før oppkobling, d gjør man når alt er ferdig koblet, og da setter man motstanden eller ei 12v pære (gjerne ei parkpære) mellom + på kondensatoren og + kabelen :) dette vet vel de fleste men da er d sagt iværtfall.

Så det går ann å bruke ei park lys pære til å lade den opp??

så da trenger eg ikkje motstanden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener nok motstanden som sørger for at kondensatoren ikke blir "overladet"...

En kondensator kan ikke bli "overladet". Den skal kobles mellom + kabel og jord(ikke - på batteriet). Den vil lade seg opp med ladespenningen også vil den ikke ta imot mere strøm/spenning selv om den står der i årevis. Poenget med kondesatoren er at den skal være der å gi de lille ektra "trøkket" når noe suger mye støm ifra batteriet.

Kan ikke en kondensator bli overladet, sa du? Hmmm.. Mulig jeg tar feil, men jeg var ganske sikker på at motstander ble brukt i enkelte tilfeller for å begrense strømmen til kondensatoren, slik at den ikke skal brenne opp. Men du trenger nok ikke dette på 15 volt, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti kondensator der d er med motstand for at den ikke skal bli overladet da :?

de fleste kondensatorer BØR klare minst 20v.

så d med motstanden er kun for å lade den opp rett før oppkobling, d gjør man når alt er ferdig koblet, og da setter man motstanden eller ei 12v pære (gjerne ei parkpære) mellom + på kondensatoren og + kabelen :) dette vet vel de fleste men da er d sagt iværtfall.

Så det går ann å bruke ei park lys pære til å lade den opp??

så da trenger eg ikkje motstanden??

jepp :) når den er slukket så er kondenstoren oppladet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener nok motstanden som sørger for at kondensatoren ikke blir "overladet"...

En kondensator kan ikke bli "overladet". Den skal kobles mellom + kabel og jord(ikke - på batteriet). Den vil lade seg opp med ladespenningen også vil den ikke ta imot mere strøm/spenning selv om den står der i årevis. Poenget med kondesatoren er at den skal være der å gi de lille ektra "trøkket" når noe suger mye støm ifra batteriet.

Kan ikke en kondensator bli overladet, sa du? Hmmm.. Mulig jeg tar feil, men jeg var ganske sikker på at motstander ble brukt i enkelte tilfeller for å begrense strømmen til kondensatoren, slik at den ikke skal brenne opp. Men du trenger nok ikke dette på 15 volt, for å si det sånn.

så lenge vi prater om vanlig spenning til bil altså 12V, i en bil lades d ved 14 til 15V og en kondensator tåler 20V, da blir d ingen overlading av kondensatoren, men setter du den i et 24V system blir d selvsagt værre, men så dum er man vel ikke :?

er vi enige nå folkens????

PS en kondensator BRENNER ikke opp, den eksploderer så PASS på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener nok motstanden som sørger for at kondensatoren ikke blir "overladet"...

En kondensator kan ikke bli "overladet". Den skal kobles mellom + kabel og jord(ikke - på batteriet). Den vil lade seg opp med ladespenningen også vil den ikke ta imot mere strøm/spenning selv om den står der i årevis. Poenget med kondesatoren er at den skal være der å gi de lille ektra "trøkket" når noe suger mye støm ifra batteriet.

hehehe jo en kondis kan bli overladet om man er dum nok til å kjøre på mer en 20V :wink: bare får å kverulere litt.

men d er jo 14-14,5V som er normalt i en bil :)

dessuten bør d tilegges at den bør stå så nærme forsterkeren som mulig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener nok motstanden som sørger for at kondensatoren ikke blir "overladet"...

En kondensator kan ikke bli "overladet". Den skal kobles mellom + kabel og jord(ikke - på batteriet). Den vil lade seg opp med ladespenningen også vil den ikke ta imot mere strøm/spenning selv om den står der i årevis. Poenget med kondesatoren er at den skal være der å gi de lille ektra "trøkket" når noe suger mye støm ifra batteriet.

Kan ikke en kondensator bli overladet, sa du? Hmmm.. Mulig jeg tar feil, men jeg var ganske sikker på at motstander ble brukt i enkelte tilfeller for å begrense strømmen til kondensatoren, slik at den ikke skal brenne opp. Men du trenger nok ikke dette på 15 volt, for å si det sånn.

så lenge vi prater om vanlig spenning til bil altså 12V, i en bil lades d ved 14 til 15V og en kondensator tåler 20V, da blir d ingen overlading av kondensatoren, men setter du den i et 24V system blir d selvsagt værre, men så dum er man vel ikke :?

er vi enige nå folkens????

PS en kondensator BRENNER ikke opp, den eksploderer så PASS på.

Læreren på bilfagskolen snakket om en sprengeffekt tilsvarende samme tyngde i dynamitt, for å sette det på spissen.

Hatt inn biler på jobb med svære kondensatorer liggende løst i bagasjerom uten skjerming på kontakter og da blir jeg litt irritert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener nok motstanden som sørger for at kondensatoren ikke blir "overladet"...

En kondensator kan ikke bli "overladet". Den skal kobles mellom + kabel og jord(ikke - på batteriet). Den vil lade seg opp med ladespenningen også vil den ikke ta imot mere strøm/spenning selv om den står der i årevis. Poenget med kondesatoren er at den skal være der å gi de lille ektra "trøkket" når noe suger mye støm ifra batteriet.

Kan ikke en kondensator bli overladet, sa du? Hmmm.. Mulig jeg tar feil, men jeg var ganske sikker på at motstander ble brukt i enkelte tilfeller for å begrense strømmen til kondensatoren, slik at den ikke skal brenne opp. Men du trenger nok ikke dette på 15 volt, for å si det sånn.

så lenge vi prater om vanlig spenning til bil altså 12V, i en bil lades d ved 14 til 15V og en kondensator tåler 20V, da blir d ingen overlading av kondensatoren, men setter du den i et 24V system blir d selvsagt værre, men så dum er man vel ikke :?

er vi enige nå folkens????

PS en kondensator BRENNER ikke opp, den eksploderer så PASS på.

Læreren på bilfagskolen snakket om en sprengeffekt tilsvarende samme tyngde i dynamitt, for å sette det på spissen.

Hatt inn biler på jobb med svære kondensatorer liggende løst i bagasjerom uten skjerming på kontakter og da blir jeg litt irritert...

kan jeg spørre deg hvorfor du siterte meg på alt dette når jag da allerede argumenterte hvor farlig en kondensator er? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprenger kondisen så har du ikke bagasjerom lenger :-P eller det er hvertfall ikke fint, og godt lukter det ikke... :-P før det skjer så pleier det og komme lyder som gjør at folk bør reagere da :-P men du kan sjokk lade kondisen, bare du ikke gjør det vær dag så skal nok det gå fint ;-) gjorde jeg på min 12Farad hybrid kondis (hadde kraftige kabel stubber som jeg gnisa mot hverandre til det slutta og gnistre), og den funker den dag idag, og det nærmer seg vel snart 1 år siden, men kommer ann på hva man selv tør da...;-) er du ikke helt 100 på det du driver med så bør man helst ikke tukle :-P men du bør heller kjøpe batteri som tåler anlegg istede for kondis ;-) godt batteri (som leverer godt med strøm) er "grunnmuren" i det og ha ordentlig anlegg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...