Gå til innhold

Prosjekt E46 1.9Kompressor er stoppet da en ny bil er kjøpt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flott prosjekt.

Bare lurer på en ting. Må dette søkes om til biltilsynet før du går løs på monteringen og må du betale en avgift for økt hk?

-Marius-

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Marius: Ja jeg skal snakke med biltilsynet om godkjenning. Tenkte jeg skulle søke januar 2009 for da er bilen eksakt 10 år gammel, slik at jeg slipper å betale for de ekstra hk'ene. Kommer til å holde meg under 135hk ved godkjenningen slik at jeg ikke overstiger de 15% økning som får biltilsynet til å ta av mentalt. :) Begynte med prosjektetet nå og regner med å være ferdig til chipping og benktest om 2mnder. så blir vel settet muligens demontert/montert igjen etter kravene biltilsynet kommer med. Liten vits å komme med kompressormata motor før man godkjenner det. da kommer de med tanga for å ta skiltene mine. ;) Kommer til å lufte det ovenfor tilsynet hva som må til for å mate på mere etter at kompressoren er godkjent.

Crizi: Mange som har formeninger om at dette er et håpløst prosjekt. :) Men få vet at motoren m43B19 nesten ber om å bli mata med kompressor. Mye plass under panseret samt lav kompresjon.

Jeg har få problemer med å tro at denne motoren ikke tåler 170hk ++. Tror og at dette oppsettet ikke skal ha så mye å si for levetiden på motoren. Men det finner vi vel ut av etterhvert.

vet at mercedes sin c180 og c230 har samme spesifikasjoner på sin 1.8liter kompressormata motor. og den leverer 195hk uten problemer. Spørsmålet er hva mercedes har gjort med motoren for at den skal tåle såpass uten at det går utover levetia. Jeg kan strekke meg til å porte toppen, samt gi motoren ei dyr kobberpakning. men å begynne å skifte stempel, råder og lager samt balansering av veiva gidder jeg ikke på en 1.9liters motor.

Skrevet

Jeg tror faktisk at den yter mer enn 118hk i realiteten. At du skal klare og holde deg unger 135hk skal bli vanskelig.

Dessuten, det kan være fult mulig at det er lettere å kjøpe 323 eller 328. men ikke faen om det er like gøy :wink:

Skrevet

hold oss oppdatert da, og post gjerne linker og bilder fra stash du setter på.. skulle gjerne likt en liten effektøkning på min bil til sommern igjen og hvis du får til dette ordentlig uten masse styr så tror jeg at jeg skal prøve på min egen etterhvert :D

lette forresten etter kompressor på ebay for å se på priser, men fant veldig få egentlig, hva søkte du etter?

Skrevet

Statens vegvesen:

§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy

1.7 Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.

er det ikke her den 15% på effekt regelen trer inn?

mvh Wracul

Skrevet

jeg har hørt det er 15% som er grensa...

men vordan er det å få sendt varene fra ebay og hjem hit? er det ikke fryktelig dyrt? fikk litt lyst til å gjøre dettte jeg og nå som jeg bygger motor :lol: ser på sendingsalternativene på ebay, og der ser det ut som det bare kan sendes i usa? skjønner ikke helt... :?

kult prosjekt forresten ! :)

Skrevet
er ikke vanskelig å holde seg under 135hk.... kommer vel an på størrelsen på kompressorhjulet. ;)

Det er sant, Men da skal du lade seriøst lite også! VEELDIG lite!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...