Gå til innhold

Spruter kjølevæske av bilen og varmeapparatet er klikk. E46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen seriøse problemer med bilen nå. Nå nylig så har jeg lagt merke til at det kommer mye røyk ut av grillen når jeg står stille med bilen. Dette er når den er varm. Også ser jeg det ligger kjølevæske over alt og det er det som ryker så veldig. Av en eller annen grunn så kommer det kjølevæske ut et sted når bilen blir varm, også begynner den lite kjølevæske lampa å lyse.

Og i dag så lot jeg være å etterfylle kjølevæske bare for å se om det gjorde noe. Altså, jeg fylte på i går, men ikke i dag etter et par kjøreturer. Lampa lyste. Også når jeg skulle begynne å kjøre litt senere (bilen var fortsatt varm), så ville ikke varmeapparatet fungere. Jeg tok da og fylte på 1l kjølevæske, kjørte 5km, også begynte den jævla lampa å lyse igjen (fylte helt fult). Den bruker da altså 1l kjølevæske på 5km! Men varmeapparatet begynte å fungere igjen da, så det tyder på at det var kjølevæska som gjorde det.

Noen som vet hva som er galt her? Jeg kan ikke finne ut hvor kjølevæska kommer fra. Noen fler med M52B28TU motoren som har opplevd dette?

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

vanlivis vil dette si at topp pakninga er gåen alså:P så og si altid når bilen bruker kjøleveske er det pakningen som er gåen, jeg bruker teste med varme aparate om den mangler vann eller bruker vann, for vis den blir varm, men de ikke kommer varme mangler de en del vann;) så vil tro du må ha deg ny topp pakning

Skrevet

Jeg tror det ikke er toppakningen. Det ryker ikke noe særlig ut av eksosen eller noe sånt. Og det vil det vel gjøre når den har gått. Har ikke peilet oljen enda, så skal gjøre det etterpå for å se om det er noe kjølevæske i den (noe jeg tviler på).

En på BMW CCN sa det var noen E46 som hadde problemer med at ekspansjonstanken sprakk i skjøten i bunnen. Han trodde det var det på min. Så dette skal jeg sjekke ut i morgen. Får håpe det er så enkelt.

Skrevet

hvis du har fått luft i systemet fucker det endel og! da sprutet det vann ut og tempen steg raskt!

mistenkte og at det kunne være topp pakninga, men det var det jo heldigvis ikke! =)

Skrevet

Men tempen er helt stabil og fin. Akkurat som den alltid har vært. Hvis det hadde vært toppakningen, så hadde vel tempen stiget også?

Skrevet
Men tempen er helt stabil og fin. Akkurat som den alltid har vært. Hvis det hadde vært toppakningen, så hadde vel tempen stiget også?

tempen trenger ikke være høy, trenger ikke være gåen inn til sylindrene, du sier jo selv at den lekker, kan jo bare være ut ifra kjølekanalene, vannet er jo dær fårde, jeg hadde også en bil med gåen topp pakning, jikk vanli, men spruta vann ut i motor rommet;)

Skrevet

nei det trenger nødvendigvis ikke å være toppakningen. Og utifra hvordan du beskriver situasjonen så regner eg med at bilen din går greit og da betyr det at toppakningen ikke har røket. Eg tror heller at bilen din har en sprukket radiator, ekspansjonstank eller lekkasje fra en eller annen rør med gjennomgående kjølevæske. Men eg ville ikke kjøre så mye med bilen, da for mye overoppheting ALLTID VIL føre til at en toppanking ryker. Send den til verksted med en eneste gang .

ALDRI KJØR MED MINIMAL KJØLEVÆSKE

Skrevet

Kald bil, etterfyll med kjølevæske, start den og la den stå på tomgang mens du står og kikker nøye etter hvor kjølevesken kommer ut henne.

Er jo høyst sannsynlig bare en sprekk et eller annet sted.

Skrevet

Er du helt sikker på at det ikke er noe så enkelt som en slange som er lekk, eller noe sånt? (tror det :P )

Hvis vannet kommer ut bak mortoren er det jo vanskelig å si hvor. Gå over hele motoren med fingrene..

Og hvis den ikke er gått så langt, så er det ikke nødvendig å legge seg ned å gråte over toppakninga. Kan være en masse ting som gjør at bilen går varm/"bruker" kjøleveske.

Typisk for at noe er galt er jo at temperaturen stiger feks ved forlenget tomgang.. Og vi må jo huske at bmw motorene tåler ganske mye..

Skrevet

Skal ta en ordentlig sjekk på bilen i morgen. Fylle på kjølevæske når den er kald, også la den stå og bli varm. Heiser den opp på bukken, så jeg kan se den under også. Får håpe det er så enkelt som en sprukken ekspansjonstank eller noe sånt småtteri.

Skrevet
Jeg tror det ikke er toppakningen. Det ryker ikke noe særlig ut av eksosen eller noe sånt. Og det vil det vel gjøre når den har gått. Har ikke peilet oljen enda, så skal gjøre det etterpå for å se om det er noe kjølevæske i den (noe jeg tviler på).

En på BMW CCN sa det var noen E46 som hadde problemer med at ekspansjonstanken sprakk i skjøten i bunnen. Han trodde det var det på min. Så dette skal jeg sjekke ut i morgen. Får håpe det er så enkelt.

Det var meg som skrev dem på BMWCCN. Jeg hadde ganske så likt problem som deg med min e46 som jeg forklarte deg på BMWCCN og der var det ekspangsjonstanken som det var sprekk i. følge bmw er det et problem de har med disse tankene. for sveiseskjøtene i denne plasten er ganske så dårlig,derfor ofte de sprekker.

Skrevet

Magnus

Det var da voldsomt, tyder på at rediator var skikkelig dårlig, eller du har hatt defekt sikkerhetsventil, det der bør ikke skje uten videre!

Skrevet
Ville også ha sjekka radiator.

På min e46 hadde jeg akkurat samme symptomer, da var det radioatoren som hadde "blåst" seg opp og sprukket pga overtrykk i kjølesystemet.

Omtrent sånn ser det ut da: http://www.autopower.se/galleri/frilansare/hasso540/bilder/041220_6.jpg

Radiatoren min er godt synlig, jeg har sett på den og den ser helt fin ut. Men skal sjekke den litt nøye i morgen også tenkte jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...