Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg ynskjer å importere ein BMW 328xi Coupe Automatic frå USA. Dette er ein modell som ikkje eksisterar i Europa og eg har bruka mykje tid på å finne CO2 utsleppsdata på denne. Er det nokon som kan hjelpe?

Olski51

Skrevet

Virker som det er "umulig" å finne ut av et nøyaktig tall uten å spøre BMW.

Er langt ifra sikkert at de har nøyaktige tall på det heller da modellen ikke selges i Europa.

Ser man på det oppgitte tallet (25 mpg) så gir det et forbruk på 0,94 på mila som igjen gir et co2 utslipp på 225 g/km.

Det tallet virker altfor høyt da tallene for 325xi er 0,79/189 g/km og 0.80/193 g/km for 330xi .

Har nok med at det er to helt forskjellige måter å regne utslipp på. Vil tro at utslippet er ca. 190 g/km hvis det ikke er noen betydelig forskjell som f.eks katalysator (noe det sannsyligvis er)

Kan dog ikke helt skjønne vitsen med en 328 da det i praksis er en 325 med 15 ekstra hester. Det er kanskje et spørsmål om pris?

Skrevet

Vitsen med ein 328 er at dette er den "minste" 3 serie cuope som blir solgt i USA. Vitsen med å importere ein bil som dette frå USA er at eg tjener 100-150000 kr på det. Sidan eg har kollegaer i USA som kan assistere, gir det seg sjølv! Eg har tatt kontakt med BMW USA, BMW i Tysklans oga mange andre (eg true eg har sendt 50 email i denne samanheng!) utan at eg får skikkeøleg svar (dei skla sende vidare til rette vedkomande osv etc). Så eg er fortsatt "stuck". Eg vil anta at toll og avgiftsmyndighetane skal ha eksakte og vel dokumneterte data.

Olav

Skrevet

Import fra USA kan være veldig gunstig.. en bekjent av meg som bor i USA kjøpte seg nylig en 2006 modell 325i sedan til ca 100 000 norske kroner. Bruktbilprisene er latterlig lav, sammen med en svak dollar blir dette en bra kombinasjon...

Skrevet

Ta kontakt med AMCAR (American car club of norway) De kan hjelpe deg.

Det er en untaksbestemelse i loverket som heter §1-15 denne loven fritar deg fra å ha sentral typegodkjenning i norge mtp co2. MEN bilen MÅ være tilnærmet orginal stand! (er den tunet blir det no go, det samme gjelder senk, lakk, styling sett etc.)

Skrevet

Takk for tips!

Planen er å importere ein heilt ny bil. Diskuterte litt med Vegevesen i dag og dei stilte seg i utgangspunktet skeptiske til om eg fekk aksept på å bruke CO2 som basis for avgiftsbereikning. Viss eg må bruke volum (sjå toll.no) som basis blir det fort 100-150.000 kr dyrare og då veit eg ikkje om det er noko eg gidder å jobbe vidare med. Det ser ut frå at eg treng ein offisiell deklarasjon frå fabrikken, skal eg ha ein sjans, så eg prøver vidare og er fortsatt interessert i tips.

Olaski51

Skrevet

Det stemmer det.

En ting som kan være verdt å merke seg, er en artikkel jeg leste for en stund siden i Tyskland. Der det stod at autoriserte forhandlere av Mercedes (tror det var det) ikke fikk lov til å selge biler på eksport til europa. Hvis så skjedde ville de miste sin autorisasjon og noen andre sanskjoner ville bli rettet mot forhandler. Dette kommer som en følge av lav dollarkurs. Og siden den ikke ser ut til å stige med det første kan det hende at flere bilfabrikanter følger etter. Så da bør du ikke vente altfor lenge med en eventuell handel.

Lykke til, håper alt går bra og at du kan få deg en E92 med en sjelden motor i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...