Gunnar Skrevet Mars 25, 2008 Skrevet Mars 25, 2008 Må bytte nr. 2 på dette bildet (og nr. 4): http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30 Må man ha av hele spindelen og bruke presse for å få inn/ut denne?
TexWiller Skrevet Mars 25, 2008 Skrevet Mars 25, 2008 Nei! men du må ha presse. Du får den ut med mye banning,men ikke inn igjen. Har du ikke pressverktøy så lever bilen inn på verksted, ca 2 timers jobb med riktig utstyr
Gunnar Skrevet Mars 25, 2008 Forfatter Skrevet Mars 25, 2008 Såpass.. elendighet. Du vet ikke tilfeldigvis hva som er vanlige årsaker til klunking foran på disse bilene? Stabstagslinkene og styrestagene (endeledd) er nye.
mhane Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Har akkurat gjort den jobben Går fint som bare det. Skal prøve å ta noen bilder av hva jeg brukte.... Men uansett brukte jeg varme for å få de løs. Har også fikset den klunkingen foran, he he he nei dette var morsomt, fint at det er andre som skal få slite også
Bonden Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Noe som lager lyd på disse bilene foran er det samme som på E39 slakk i tannstang oftere på v side en høyre ,caster stag kan også lage lyd kan ofte fås fram ved raske trykk og slipp på bremsen med bilen i fart 40-50 km .
Gunnar Skrevet Mars 26, 2008 Forfatter Skrevet Mars 26, 2008 Har også fikset den klunkingen foran, he he he nei dette var morsomt, fint at det er andre som skal få slite også Kom med det! Noe som lager lyd på disse bilene foran er det samme som på E39 slakk i tannstang oftere på v side en høyre ,caster stag kan også lage lyd kan ofte fås fram ved raske trykk og slipp på bremsen med bilen i fart 40-50 km . Det er sjelden jeg hører det på vanlig vei, men siden jeg kjører litt hullete grusvei inn til huset vårt, så får jeg fremkalt alt som er av ulyder i bilene våre, lenge før man får de på asfalt. Kan demperne eller fjærbeinslagrene være synderne? Kan også legge til at det fortsatt er noe risting i bilen etter bytte av styrestagene (selv om det aller meste forsvant), spesielt under nedbremsing rundt 80-90. Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre.
mhane Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Skal komme med en beskrivelse (m/bilder) over hva jeg brukte for å bytte del 2-3 og 4 til helgen, får ikke gjort det før. Likens så skal jeg liste opp det jeg byttet for å bli kvitt klunkingen på høyre side foran. Må inn i kviteringene for å få riktig benevning ellers blir det bare rot. Men bare for å si det, så brukte jeg 14 timer (jeg overdriver ikke) på å bytte spindelen og delene der på høyre side bak. Etter å ha gjort det på høyre side og lært meg ett lurt triks så brukte jeg vel drøye 40 minutter på andre siden Så hvis du ikke har innmari hast så skal jeg komme med noen tips til helgen.
Gunnar Skrevet Mars 26, 2008 Forfatter Skrevet Mars 26, 2008 Hehe.. hadde satt pris på det, men hvis det er en tung jobb setter jeg den nok bare på verksted. Er det 40 min på hver side tar jeg det selv. Har lyst til å få bytta det litt kjapt, slik at jeg kan begynne å eliminere eventuelle andre syndere til risting. Det er MYE slakk i bakhjula (kan vippe de inn og ut), så jeg gidder ikke begynne å bytte andre deler før det mest åpenbare er 100%.
Bimmerlars Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Kan du ikke bare heise opp fronten på bilen og gå over forstillinga med en stor vannpumpetang og en spak? Kjenn på kyllingbeina, dra og press sammen bærekuler, dra stabstaget opp og ned så du får sjekka midtre stabstagsforinger osv.
TexWiller Skrevet Mars 27, 2008 Skrevet Mars 27, 2008 Vill gjerne høre om 40min trikset!!! Man skal uansett ikke bruke varme på opphenget, da vil du settherde deler av spindelen som kan føre til at den knekker under belastning (liten kjangs men) Som nevnt ovenfor kommer ofte ulyder fra topplagrene. Du bør også sjekke at ikke ett av motorfestene er defekt, det gir vibrasjoner under lett nedbremsing fra 80-100km/t
Gunnar Skrevet Mars 29, 2008 Forfatter Skrevet Mars 29, 2008 Er det ikke bare å ta av hele bærearmen og bruke en vanlig presse/skrutvinge eller lignende på den kuleforingen?
mhane Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 Vill gjerne høre om 40min trikset!!! Man skal uansett ikke bruke varme på opphenget, da vil du settherde deler av spindelen som kan føre til at den knekker under belastning (liten kjangs men) Brukte kun varme når jeg tok av de gamle spindelene, da brukte jeg også en laser temp måler som punktmåler temperaturen i godset slik at det ikke varmes opp for mye. 40 min trikset kommer i løpet av morgendagen da jeg måtte kjøre til Ikea i Trondheim i dag.
Gunnar Skrevet Mars 29, 2008 Forfatter Skrevet Mars 29, 2008 Jeg tok begge sidene nå i dag, både kula og den armen foran kula. Hadde ikke tid til å vente.. Det tok en brøkdel av 14 timer, så jeg håper du spiste en del pizza i mellom skruingen. Kan jo like godt skrive det jeg gjorde, kanskje mhane har en annen variant. Jeg tok ut den store bolten nederst, den øvre bolten inn på navet (til armen som går ned på den nedre), og så tok jeg ut den bakre bolten på hele bærebroa, slik at den kun var festet et sted, og bare var å vippe bort fra navet. Da var den fremre kula løs, så var det bare å fjerne den slik at det kun var kula igjen. Brukte et skrujern for å bende av spennringene (hvorfor bruker de ikke normale seegerringer?), og så dreide jeg opp en hylse for å presse ut kulene, og en for å presse inn de nye. Ta ut den gamle: Sette inn ny: Så var det bare å sette på plass den fremre armen (ble fortalt at den var gåen på min bil, men det var den ikke.. bytta de allikevel), og så brukte jeg bare en bukk under bærebroa og senka jekken litt for å få den på riktig sted, slik at jeg fikk en og en bolt gjennom. Brukte ikke varme overhodet, og foringene kom rett ut med bruk av vanlig håndmakt på en 1/2" skralle. Ikke press inn kulene på senteret, de må presses på de ytre kantene som ikke gir seg. Man må skaffe/lage hylser før man gjør denne jobben. Kulene tar fort kvelden igjen om man presser på senteret. Hylsen for å presse ut blir veldig tynnvegget, men det var ikke noe problem hos meg. Dreide den i 7075 alu.
mhane Skrevet Mars 30, 2008 Skrevet Mars 30, 2008 He he Ja jeg brukte som sakt ca 40 min etter jeg laget meg dette: Mistenkelig likt må jeg si.... Byttet også delen bak/foran spindelen i samme slengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå