Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rimelig fersk når det kommer til diesel så jeg spør her om det er noen som kan komme med tips.

I påsken byttet jeg olje, oljefilter, dieselfilter og satte inn KN filter, etter dette begynte bilen å dra dårlig (er jo ingen racer fra før... men)

Bilen virker som den ikke reagerer på gasspådrag. Kjenner ikke så mye av dette på 1. og 2. gir, der går turtallet opp som vanlig. Men på 3. gir og oppover kjennes ut som turboen kommer og går. Den begynner å lade ved 1700-1800 omdr. (mot ca 1400 omdr.) så skjer det ikke noe ved 2000 til 2200 omdr. og da våkner den igjen.... til ca 2500 omdr. Over 3000 omdr. og ut kjennes det normalt.

Jeg har anskaffet meg diagnose verktøy så jeg skal kjøre en sjekk med den så fort jeg har fått satt opp en pc.

Det som jeg tenker på er at det er noe feil med LMM (leste i en tråd her inn om rensing av denne), skal sjekke om det er lekkasje på slangen fra luftfilter til turbo.

Kan ikke forstå att det kan være noe feil med dieselpumpe og turbo etter som den virker på 1. og 2. gir samt på høyt turtall. MEN jeg har tatt feil før... Kan vel kanskje også være turbotrykkføleren som er gåen.

Håper dere kan gi meg noe mer informasjon vedr. dette.

På forhånd takk.

Skrevet

Det er montert ett insatsfileter. Har lest (i etterkant :-( ) at man bør blåse rent filter av denne typen da den er innsatt med olje.

Det er det jeg tror er årsaken til problemmet, i denne type LMM er det en glødetråd og den kan ha fått olje som filteret var innsatt med og dermed ikke virker som den skal.

Skal sjekke LMM i helgen. Mulig dette ble ett litt kostbart filterskifte .... så på GS at ny LMM koster ca 3500kr

• 2 weeks later...
Skrevet

Da var feilen funnet, det var LMM som ikke fungerte som den skulle.

Tok ut LMM og rengjorde den og tørket den og satte den inn igjen. Bilen hadde ikke noe tap i effektkurven lengre :-)

Skrevet
Det er montert ett insatsfileter. Har lest (i etterkant :-( ) at man bør blåse rent filter av denne typen da den er innsatt med olje.

Det er det jeg tror er årsaken til problemmet, i denne type LMM er det en glødetråd og den kan ha fått olje som filteret var innsatt med og dermed ikke virker som den skal.

Skal sjekke LMM i helgen. Mulig dette ble ett litt kostbart filterskifte .... så på GS at ny LMM koster ca 3500kr

du må ikke blåse bort oljen! den er jo med og renser luften!

Skrevet

marius paulsen - jeg har ikke blåst bort oljen på filteret. Jeg har bare tatt ut LMM og rengjort den og satt den inn igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...