Gå til innhold

Hvilken Castrol olje er best egnet til nyere dieselmotor?

tinnsoldaten
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E60 530d som eg skal bytte olje på og tenkte eg skulle ta runden her inne før eg bestilte olje.

Har brukt Castrol EDGE sport 0W-40 tidligere , den var svindyr.

Og nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe hos schmiedmann

de har Castrol 0W40 Edge sport fullsyntetisk til 430,- for 4 liter plus frakt

så er det Castrol RS Formula 0W-40 fullsyntetisk

og Castrol formula SLX LL-01 0W-30 fullsyntetisk

Til sist denne: Castrol SLX Prof. Powerflow 0W-30 som er bra pris på hos GS pluss at eg får med gratis filter til min bil.

Kjører for det meste sportslig , ihvertfall i følge SIS .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castrol selv anbefaler SLX Professional Powerflow BMW LL04 SLX Professional Longtec 0W-30 eller TXT Softec 5W-40. Se http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=6008203

Ellers så kan du jo bruke Castrol Magnatech 5-40. Denne har jeg kjørt på en tid, og mener det er en bra olje. Men dette med olje har jo mye med følelser å gjøre, og her inne på forumet vil du nok finne mange ulike meninger. Jeg bruker Castrol fordi det er blitt meg fortalt at det er det som er BMW oljen, men flere venner av meg kjører på Mobil olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg har vært innom hos Castrol sine sider , men det eg ikke skjønner er hvorfor anbefaler de EDGE serien til retail kundene sine og SLX Professional Powerflow BMW LL04 SLX når du går inn på anbefaling for verksted?

Og på Castrol sine sider så skal EDGE være toppen av det som en kan fylle på motoren.

Så hvorfor SLX Powerflow er anbefalt over EDGE på verksted det er mystisk og setter pris på en forklaring der om noen har en.

Etter min oppfattning så funker begge to like bra til vanlig bruk , men så er det dette med at jeg engang iblandt liker å dra an ut litt og då er det kjekt at en har olje som passer godt på motoren i sånne forhold.

Men igjen ...er no kjøringen en gjør med en diesel så hard at en trenger ultra mega super duper olje? RPM e maks 4500 , når eg leker meg så ligger turtallet mellom 2000 og 4000.

Alt eg trenger å vite er at SLX powerflow gjør susen så velger eg den.

Ville bare forsikre meg før eg går hen og går over til annen type olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om turtallet på motor ikke er særlig høyt, er nok belasninger for oljen vel så høy som i en konvensjonell bensinmotor. Tenker på turboen som jobber på 15 - 20 000 omdreininger under belastning. I tillegg har du en langt høyere kompresjon og et dreiemoment som skremmer vannet av de fleste bensinmotorer i klassen :-) Det du også bør tenke på er kaldstartegenskapene. Dette er viktigere på diesel pga. den høye kompresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til den heter SLX proffessional er at den kun selges gjennom profesjonelle, altså verksteder.

Det kan jo tenkes at det er forklaringen på hvorfor verkstedene anbefaler SLX og ikke EDGE, det at dem ikke har EDGE men SLX i hyllene..

Sikkert meget gode oljer begge disse. Edge 0W-40 vil nok tåle noe høyere varme enn SLX 0W-30, men om det er bruk for det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til den heter SLX proffessional er at den kun selges gjennom profesjonelle, altså verksteder.

Det kan jo tenkes at det er forklaringen på hvorfor verkstedene anbefaler SLX og ikke EDGE, det at dem ikke har EDGE men SLX i hyllene..

Sikkert meget gode oljer begge disse. Edge 0W-40 vil nok tåle noe høyere varme enn SLX 0W-30, men om det er bruk for det er en annen sak.

Skjønte ikke hvorfor du mente den ene tålte høyere varme?

På M motorer eller andre motorsport motorer som blir kjørt hardt anbefales motorsport olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke hvorfor du mente den ene tålte høyere varme?

På M motorer eller andre motorsport motorer som blir kjørt hardt anbefales motorsport olje.

Ut i fra viskositetspesifikasjonen..den ene går opp til 30, mens den andre går opp til 40. Vet ikke men jeg skulle tro at oljene de ihvertfall bruker i motorsport er høyere enn XW-30?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har Castrol 0W40 Edge sport fullsyntetisk til 430,- for 4 liter plus frakt

så er det Castrol RS Formula 0W-40 fullsyntetisk

Bommer jeg hvis jeg mener at EDGE Formula er det samme som EDGE sport, bare at Formula er den nyeste..? PS: Heter vel ikke RS Formula..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens , då bestiller eg SLX powerflow over helgen.

Noen som er skråsikre på om det er 8.0 liter som skal på 530d eller 8.25 liter ?

Kjøper 2 x 4 litere og en 1 liters , må jo fylle på litt etterhvert anyway.

PS!

Kommer snart nye bilder av bilen min , 100% ferdig tunet , siste sprell nå er soting av vinduer og vekk med snøen så sommersålene kommer på.

Skal innom en plass å gå over lakken , fulgte med en DITEC behanlings slipp med bilen når jeg kjøte den. Tenkte å poppe bilen innom som siste stopp i reisen på en strøken bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men tallet etter - forteller mer om egenskapen til oljen ved en gitt temp, enn at den ikke tåler tempen osv 8)
Mulig jeg forklarte meg litt dårlig, men det andre tallet har vel med hvor høye temperaturer oljen takler for fortsatt å gi god smøring, at jo høyere tallet er jo høyere temperatur vil oljen fungere godt ved..? Det at det første tallet er 0 vil vel si at oljen har gode smøreegenskaper ved svært lave temperaturer..?

PS: Når jeg snakker om høy temperatur, mener jeg temperaturen oljen får ved drift av motoren, ikke lufttemperaturen. Men lufttemperaturen vil jo virke inn på oljetemperaturen og så blir jo en viss sammenheng med det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men tallet etter - forteller mer om egenskapen til oljen ved en gitt temp, enn at den ikke tåler tempen osv 8)
Mulig jeg forklarte meg litt dårlig, men det andre tallet har vel med hvor høye temperaturer oljen takler for fortsatt å gi god smøring, at jo høyere tallet er jo høyere temperatur vil oljen fungere godt ved..? Det at det første tallet er 0 vil vel si at oljen har gode smøreegenskaper ved svært lave temperaturer..?

PS: Når jeg snakker om høy temperatur, mener jeg temperaturen oljen får ved drift av motoren, ikke lufttemperaturen. Men lufttemperaturen vil jo virke inn på oljetemperaturen og så blir jo en viss sammenheng med det også..

He-he, nå ble det ennå mer uklart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...