Gå til innhold

Da gikk toppen rett til Hæ****


Zaphod
 Share

Anbefalte innlegg

Uflaksen min har nok en gang slått til...

Brukte påska nå til og skifte toppakning (lak kjøleveske i bakant av toppen) planet toppen, byttet vannpumpe, termostat, viskose-kobling montert 50\35 senking og byttet diverse stag og foringer.

Hentet bilen på verksted nå på tirsdagen etter en 4-hjulskontroll og så skjedde det ufattelige, på tur hjem begynte tempen og stige og før jeg fikk mulighet til og stoppe så kokte det over for motoren. Åpna panseret og så at det var en slange fra innsuget til luftfilterboksen som hadde gått av ved selve luftfilterboksen grunnet at det kokte over. Fikk så frakta bilen hjem og starta den opp og når den gikk på tomgang så gikk den ikke varm, men straks jeg begynte og kjøre så steg tempen. Sjekka så lokket til oljepåfyllinga og jo da, der var den hvite gugga klistra seg.....

Hvordan er det mulig? Bytta jo både viskose-kobling, vannpumpe, og termostat men likevel så gikk den varm :( Passet også på og lufte skikkelig og prøvde også å sjekke i ettertid om det var noe luft i systemet men fant ikke noe. Har heller ikke noe trykk i kjølesystemet lengre.

Uansett trenger jeg en ny topp nå og lurte på om det eventuelt går an å montere en topp fra en m50b25? sånn som jeg har forstått det er den eneste forskjellen på b20 og b25 åpningene på ventilene, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være vannpumpa som er ødelagt da siden du mangler trykk og ikke får riktig temperatur?

At det ligger gugge under lokket kan jo være noe som har ligget igjen i systemet fra før du byttet toppakning men som har forflyttet seg.

Ta en kompressjonstest, samt sjekk om bilen bruker vann, evt om det lukter bensin i kjølevannstanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke gugge i toppen før jeg byttet, lak bare kjøleveske ut i bakant av toppakinga.

Men er det noe å tenke på i forhold til ledningsnett eller utslipp i forhold til Eu-kontroll, eller går den igjennom der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trasig!

Når du luftet kjølesystemet, gjorde du med varmeapparatet på maks på begge sider? Du har ikke Webasto eller annet slangevarmer?

Setter det seg en luftboble et sted i toppen, så kan den stoppe sirkulasjonen og toppen får ingen kjøling. Men det kan være mange ting som gikk galt;

- Vannpumpen sluttet å fungere(Prod feil)

- Defekt termostat(Prod feil)

- Olje i kjølekanalene/register som hindrer sirkulasjon

- Luft i systemet

- Toppakningen ble ikke tett ved bytte

- Slanger med knekk eller feilkobling

- Feil planing av topp

- Feil prosedyre ved lufting av kjøleveske

osv osv osv

Er det VANOS? Jeg vet ikke forskjellen på M50B20/25 men hvis ventilene er forskjellig, så tror jeg motorstyringen er forskjellig. Andre vet sikkert mer. Håper du får tak i uten store vansker eller ekstreme kostnader.

Er vel vanskelig å reklamere hvis du selv byttet toppen!?

Lykke til!

RS

Uflaksen min har nok en gang slått til...

Brukte påska nå til og skifte toppakning (lak kjøleveske i bakant av toppen) planet toppen, byttet vannpumpe, termostat, viskose-kobling montert 50\35 senking og byttet diverse stag og foringer.

Hentet bilen på verksted nå på tirsdagen etter en 4-hjulskontroll og så skjedde det ufattelige, på tur hjem begynte tempen og stige og før jeg fikk mulighet til og stoppe så kokte det over for motoren. Åpna panseret og så at det var en slange fra innsuget til luftfilterboksen som hadde gått av ved selve luftfilterboksen grunnet at det kokte over. Fikk så frakta bilen hjem og starta den opp og når den gikk på tomgang så gikk den ikke varm, men straks jeg begynte og kjøre så steg tempen. Sjekka så lokket til oljepåfyllinga og jo da, der var den hvite gugga klistra seg.....

Hvordan er det mulig? Bytta jo både viskose-kobling, vannpumpe, og termostat men likevel så gikk den varm :( Passet også på og lufte skikkelig og prøvde også å sjekke i ettertid om det var noe luft i systemet men fant ikke noe. Har heller ikke noe trykk i kjølesystemet lengre.

Uansett trenger jeg en ny topp nå og lurte på om det eventuelt går an å montere en topp fra en m50b25? sånn som jeg har forstått det er den eneste forskjellen på b20 og b25 åpningene på ventilene, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vanos nei, og den ble luftet med maks varme på begge sidene av varmeapparatet.

Bilen sto også og gikk en god del etter at jeg hadde bygd opp motoren for å være helt sikker på at alt var greit (var veldig spent i forhold til at kammene ble satt rett) og alt fungerte greit i forhold til tempen da. Hadde heller ingen lekasjer som jeg kunne se og oljen så fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...