kenwil Skrevet Mars 29, 2008 Share Skrevet Mars 29, 2008 Hei og god helg! Dette blir min første post på dette forumet. Har fulgt det litt opp igjennom, men har ikke registrert meg før nå. Det er nå gått vel et år siden jeg kjøpte min e39, en 520i - 99 modell som nå har trillet 194.000 km. Motoren er vel gjerne en M52B20 som yter 150hk og 195nm etter det jeg kan skjønne. Jeg har i utgangspunktet ikke veldig mye peiling på motor og mekanikk, men liker å semi-fordype meg litt i interesser jeg får. Det er ikke lenge siden jeg så på en bil som fire hjul og ett ratt, men etter jeg kjøpte meg BMW ble selvfølgelig dette brått snudd om på! Jeg har altså blitt ganske glad i bilen min, og har en del planer om å spytte i litt penger på den. Blandt annet effektøkning, og litt styling. Er klar over at dette kanskje ikke er de meste fornuftige investeringene, da man gjerne sikkert kan kjøpe seg en helt annen bil for å oppnå den effekten jeg ønsker. Billånet mitt er snart betalt, og jeg har dermed begynt å leke litt med tanken om ombygging av bilen. Nok babbel, sakens kjerne: Er det noen her som faktisk vet hva som vil kreves for å kunne ombygge min bil til en 530, med mulighetene for å få denne godkjent? Jeg har ringt litt rundt og fått bekreftelse på hvor jeg kan få tak i en M54B30 motor, komplett med hjerne, ledningsnett, girkasse og mellomaksel. Er det andre deler jeg trenger å tenke på i forbindelse med kun effektøkning ved bytte av selve motoren? Jeg antar at jeg også må bytte ut bremser or å kunne få dette godkjent, så jeg vil også prøve å få tak i bremser fra en 530. Hvor stor operasjon vil det være å bytte ut disse? I tillegg, hvilke andre grunnleggende deler av bilen vil måtte byttes ut for å kunne få godkjent dette? Har også snakket med EMM Sport i Trondheim for å få unnagjort det mekaniske arbeidet med byttingen, men vil avvente litt for å få kartlagt litt hvilke deler og ting som trengs for å kunne få gjennomført dette. Tenker også at jeg er nødt til å ta en telefon til BMW Norge og høre hva de sier angående delene. Så, det var litt av det jeg har tenkt på før jeg starter med noe som helst - er det noen grunnleggende feil i min tankegang, så vær vennlig å opplys meg om hva andre ting jeg bør og må tenke på før noe som helst blir gjort! Ble kanskje et litt rotete innlegg med mye "tankeskriving", men det håper jeg dere overlever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Mars 29, 2008 Share Skrevet Mars 29, 2008 Heisann, Motor, gear og drivverk må som du sier byttes, men du må nok følge opp med allt av bremser som du sier og hjuloppheng. Og komplett eksosanlegg. Tror kanskje det beste ville vært og skaffet en donorbil fra Danmark eller slikt, hvor du har all elektronikk tilgjengelig. Husk at girkasse har egen hjerne for den motoren du snakker om, følger den med i "kitet" du snakker om ? (Antar no automatkasse) Om det er manuel det er snakk om har du antakelig mange mindre bekymringer rundt det ) Passer elektronikken i kjørecomputeren på 520`n mot 530`n ? ABS\Antispinn systemet har egen hjerne, er det den samme ? Tror det er mange feller å gå i uten å kjøpe en komplett skadet bil. Birger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sommerfelg Skrevet Mars 29, 2008 Share Skrevet Mars 29, 2008 velkommen til forumet! denne saken din tør jeg ikke utale meg om, så det får de med peiling gjøre heheh.. er jo en del her som har byttet motor i forskjellige biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenwil Skrevet Mars 29, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2008 Sommerfelg: Takker, alltid moro å kunne stille spørsmå innen områder andre kanskje kan brilljere til min fordel! TheBirg: Det er ikke så vledig mange av de spørsmålene dine jeg kan svare så altfor fornuftig på, derfor jeg håper det er noen her som kan opplyse meg videre og eventuelt bekrefte for meg at dette er en tapt prosjekt. EMM Sport var i alle fall med den innstillingen med at "Joda, dette kan gjøres, men sørg for å få med alle delene du trenger." - her er egentlig også problemet for min del; jeg vet jo egentlig ikke hvilke deler jeg faktisk trenger. Så om elektronikken i kjørekomputeren passer og om ABS/Antispinn -hjernen er det samme har jeg faktisk ikke snøring på! Men jo, dette er en bil med manuellkasse. Har også sendt en ytterligere mail til de som sitter med M54-motoren og høre om de på noe tidspunkt har sittet med en komplett (ødelagt) 530 bil og om de kan være behjelpelig med å framskaffe deler (med papirer håper jeg!?) i form av bremser, elektronikk etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Mars 29, 2008 Share Skrevet Mars 29, 2008 Slike prosjekter er gøy å planlegge. Og kommer sikkert flere på banen her som kan gi bedre råd rundt dette for deg enn meg. Men her er mange ting som skal jobbe isammen, f.eks så leses speedometeret av på venstre bakhjulsspindel med ABS sensor. Og da er jo et nytt spørsmål på sin plass, hvilken hjerne omregner omdreiningene på spindelen om til Km\t til speedometeret. Av sunn fornuft anbefaler jeg deg, som tidligere en donorbil for å flytte over allt. (Jeg har selv aldri bygget om en BMW) Vent på noen med mere erfaring enn meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenwil Skrevet Mars 29, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2008 Joda, planleggingen er gøy det - men skulle selvfølgelig ønske jeg hadde noe bedre peiling på slik enn det jeg faktisk har! Er klar over at det er mange ting som skal leke samme lek i lag. Derfor håpet jeg at med en 530 ombygging, at selve operasjonen ikke skulle bli. Vel, pandemoniske. Men jeg antar at dersom jeg skulle få tak i en donorbil fra utland, at jeg er nødt til å ta hånd om fortolling, moms og fandens oldemor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kbteknik Skrevet Mars 29, 2008 Share Skrevet Mars 29, 2008 fortolling moms opg lign er veldig enkelt.. hvis du gir deg ut på sånt kan du jo sende meg en pm så kan du få litt hjelp og gode råd... mange penger å spare ved å gjøre det riktig, å finne en bil med utstyr som du evt kan selge for å få prisen ned... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALLSTAR Skrevet Mars 29, 2008 Share Skrevet Mars 29, 2008 Dette blir spennende å følge med på Kenneth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex88 Skrevet Mars 29, 2008 Share Skrevet Mars 29, 2008 Velkommen skal du være En kamerat av meg byttet motor fra en 320 til en 328 E46, han byttet bremser, motor, bakaksel,gir (kanskje jeg har glemt noe) osv. han fikk den godkjent Sjekk også på biltilsynet om hva slags krav de stiller Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex88 Skrevet Mars 30, 2008 Share Skrevet Mars 30, 2008 Kan gått spørre han, så kan jeg ikke sier no feil her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenwil Skrevet Mars 30, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2008 Ja, det hadde vært flott! Jeg skulle ned på biltilsynet og slå av en liten prat med de, og kunne få meg en kontakt som jeg kan følge opp igjennom dette "prosjektet". Men, virker til at de har noen relativt rolige dager der siden de tross alt stenger dørene klokken 15:15! Så jeg rakk ikke det på fredag. Men når det er sagt: Jeg kommer trolig uansett hva som skjer, ikke til å prøve å få bilen min godkjent før februar 2009, da har nemlig bilen min vært registrert (i norge) i 10 år. Har ikke så veldig lyst til å betale minst 15.000 kr for effektøkningen alene. Så i bunn og grunn vil det første jeg gjør her være å få byttet ut motor og slike ting som MÅ gjøres for at jeg kan begynne på dette og eventuelt avvente litt med bremser og andre ting som KREVES for at jeg skal kunne få godkjent dette. Synspunkter på akkurat det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenwil Skrevet Mars 30, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2008 Nå som jeg først er i gang; fikk filbud på senkesett inkludert dempere på 50-50. Var litt mer en jeg i utgangspunktet hadde tenkt, vet ikke helt hvor mye komfort som går vekk på en slik senk? Nye dekk og felger skal også kjøpes da jeg sitter med 16" ballongdekk nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALLSTAR Skrevet Mars 30, 2008 Share Skrevet Mars 30, 2008 jeg har da 50 senk på min kenneth funker fjell!!! (bortsett fra fronten min som er litt for lav da) husker du hva den 260hk 2,8L kostet?? den vi tittet på hos ett firma i Oslo... de som også kune levere færdig montert.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenwil Skrevet Mars 30, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2008 Skal vi se, det var 24.000 kr det var snakk om - trimmet til 280 hk som ikke har blitt kjørt med etter trim. Etter å ha lest litt rundt på forskjellige motorer, biler og modeller kan jeg skjønne det slik at den motoren i såfall er en M52 motor. Altså en M52B28, hvor det i min står en B20. Det er altså i grunn samme motoren for den 3-serien. Utseende på motoren jeg har nå og et potensielt bytte til en annen M52 vil være det samme. (Jeg antar at dette forsåvidt også gjelder for en M54?) Forskjellene blir altså volumet på sylinderen der ekspansjonen foregår. Diameteren på stempelet er større, og lengden på hvor langt stempelet beveger seg. Antar at effekten blir forsterket på grunn av volumet med blanding av luft og bensin øker, samtidig som stempelet beveger seg lengre og får opparbeidet seg et større moment på lengden. Men som tidligere sagt, jeg har ikke peiling på slikt men prøver å opparbeide meg en grunnleggende forståelse for hvordan slikt fungerer. I tillegg er det seint på natta nå og jeg har begynt å bable. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex88 Skrevet Mars 30, 2008 Share Skrevet Mars 30, 2008 Er det ikke han som selger også en M3 e46 motor? I oslo vel? Hvis det er han vet dere hvor i oslo han holder til? Og anngende den 328, hvordan har han trimmet og fått du 280 hester i den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå