Hakon Skrevet Mars 30, 2008 Skrevet Mars 30, 2008 Biler med automatgir er som regel relativt trege ut av lyskryss osv. Ved å trykke bremsen inn og samtidig gi gass får man en radikalt mye raskere start. Jeg lurer på om dette i realiteten skader automatkassen, eller om dette er greit å gjøre (når man f.eks skal kjøre fra en bil i et lyskryss) Det er da i utgangspunktet snakk om vanlig automat med convertor. Er det kanskje bremsene som slites mest? Hva sier de mekanisk kyndige her inne?
///MoePower Skrevet Mars 30, 2008 Skrevet Mars 30, 2008 Du har et poeng i det du sier, og dette gjelder spesielt automatbiler med turbo da de får turboen snurret litt igang før de "tar av". Converteren er vel antakeligvis ikke så veldig glad i dette over tid og/eller hvis du holder inne bremsen og holder bånn gass over lengre tid på en gang. Men hvis du holder bremsen inne og gir det du mener er passelig med gass i noen sekunder før du skal trå til for så å gi mer gass i det øyeblikket hvor du slipper bremsa, så vil det nok tvilsomt være til skade for girkassen. Ikke skyt meg om jeg tar feil nå, men det er slik jeg har fått oppfatning av at det ligger ann, bruker nemlig selv denne teknikken når jeg selv skal ta av litt kvikt.
Hakon Skrevet Mars 30, 2008 Forfatter Skrevet Mars 30, 2008 Grunnen til at jeg spør er at jeg merker at noen biler er mer villig til dette enn andre. Virker ikke som BMW har noen "sperre" inne, men en Audi A6 2,7 TDI Quattro jeg testet her for litt siden var svært lite interessert i å gi noe turtall når man holdt bremsen inne. Utifra hva jeg har forstått om automatkasser (mer convertor) er at væsken inne i konvertoren vil sirkulere uten at "platen" som er koplet til drivlinje vil gå rundt (pga bremsen) Om jeg tolker dette bildet riktig vil da Pumpen sirkulere mens turbinen vil stå stille helt til man slipper bremsen og da få en raskere avgang pga at trykket har bygd seg opp. Det er vel kanskje Turbinbladene som vil ta skade om man gjør dette i for stor grad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå