Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen gi meg et klart svar på hvem olje som er best til m20b25 motor? Dette har vært oppe 1000 ganger før men alle har forskjellig svar. Hvem er best for å motvirke tikking osv. Mineral olje? Delsyntetisk? helsyntetisk? Hvilken viskositet? (altså 5w40 osv)

TAKK for konkret svar!

Skrevet

Dette må da være konkret nok; http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=76867&highlight=

Sitat fra Balltre;

Kun 15W40.

Derfor:

Hierbei mein Öltip für die BMW Motoren:

-M10, M20, M30 nur 15W-40 (wenn Ihr da Qualitätsöl kauft, werdet Ihr feststellen, es ist kein Billigöl)

Kopfriss M20 und M30

Den Kopfriss dieses Motors halte ich nicht für die Folge von Kaltheizen des Motors. In meinen eigenen Statistiken führen die Fahrer der M20 Motoren mit Synthetikölen klar die Statistik an. 97% der Kopfrisse passieren bei 160-180tkm. 100% davon waren Synthetikölfahrer. Die restlichen 3% aller Kopfrisse waren 15W-40 Fahrer, aber mit km-Ständen zwischen 250-320tkm. Akzeptable Laufleistung, dann kann es schon mal passieren.

http://www.motorrevision.de/ (meget kjent i tyske gammel-BMW kretser)

Skrevet

kjøpte agip 5w40 jeg. fikk høre at tallet FØR w var om den var god om vinteren. siden bilen ikke blir brukt om vinteren ga jeg beng og kjøpte agip 5w40 helsyntetisk

  • 1 year later...
Skrevet
Dette må da være konkret nok; http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=76867&highlight=

Sitat fra Balltre;

Kun 15W40.

Derfor:

Hierbei mein Öltip für die BMW Motoren:

-M10, M20, M30 nur 15W-40 (wenn Ihr da Qualitätsöl kauft, werdet Ihr feststellen, es ist kein Billigöl)

Kopfriss M20 und M30

Den Kopfriss dieses Motors halte ich nicht für die Folge von Kaltheizen des Motors. In meinen eigenen Statistiken führen die Fahrer der M20 Motoren mit Synthetikölen klar die Statistik an. 97% der Kopfrisse passieren bei 160-180tkm. 100% davon waren Synthetikölfahrer. Die restlichen 3% aller Kopfrisse waren 15W-40 Fahrer, aber mit km-Ständen zwischen 250-320tkm. Akzeptable Laufleistung, dann kann es schon mal passieren.

http://www.motorrevision.de/ (meget kjent i tyske gammel-BMW kretser)

Det det sies i dette sitatet er at man skal unngå syntetisk olje i M20 og M30 motorer. 97% av tilfellene av ødelagt toppakning skjer ved rundt 160-180000 km og at alle disse tilfellene brukte helsyntetisk olje. De siste 3% bruker 15W-40 (her menes mineralolje, men forsåvidt kan også denne fåes som syntetisk olje) og fikk først toppakningshavari ved 250-320000km. Dette basert på hans egen statistikk.

Så konklusjonen av dette er unngå helsyntetisk olje, og bruk kun mineralolje med viskositet 15W-40. Oljeskift hver 10000 km.

Husk at dette gjelder eldre motorer som f eks M20 og M30. Men Ingo Köth (sitert i sitatet over :D) er meget skeptisk til syntetiske oljer også i nye motorer. Spesielt longlife oljer av typen lav SAE klasse (5W-40 osv). Han er skeptisk til at slike oljer virkelig klarer å tåle trykket som oppstår i for eksempel et veivlager under høyt turtall ved varm motor. I tillegg nevner han noe om at han har sett altfor mange nedsotede og oljeslam-dekte motorer etter bare 80000 km. Men han har vanvittig mye erfaring, og kan du tysk så vil jeg anbefale å lese gjennom nettsiden (se link i sitatet ovenfor). Men da oversette det riktig hvis du skal poste det på forum, balltre! :D

Jeg kan også tilføye at delsyntetisk 15W-40 dekker på mange måter det beste fra begge sider. Lengre levetid på oljen og samme beskyttelsen som den høye viskositeten i 15W-40 gir ved lave temperaturer. Ved driftstemperatur tar den mineralske delen av oljen over og beskytter.

Til opplysning står det første tallet i denne SAE standarden for viskositeten (hvor tykk-/tynnflytende en væske er) ved 0ºC (W=winter) og det andre tallet for viskositeten ved 100ºC (det finnes en egen tabell for nøyaktig viskositet utfra SAE tall). Lavt tall betyr tynnflytende og høyt tall tykkflytende. Grunnen til at oljen kan være tykkflytende ved høye temperaturer er at polymerene som oljen i hovedsak består av, bretter seg utover (i motsetning til sin sammenkrøllede tilstand ved lave temperaturer) og dermed øker friksjonen seg imellom (nettopp dette Ingo Köth betviler).

  • 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...