jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Har en del oljefilter liggende, også har jeg Maxlife olje på bilen nå og den olja har jeg kjørt ca 7000 km med. Den begynner å bli temmelig svart, men siden jeg har en gammel m40 maskin gidder jeg ikke skifte ennå. Er det vits i å bare skifte oljefilteret?
Morty999 Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 hadde ikke giddi å bytta bare filteret jeg hvertfall
Fliid Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 med mindre filteret er tett, så ser jeg ingen grunn.
jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Forfatter Skrevet April 3, 2008 hvor langt er det normalt å kjøre på maxlife 10w40? Den er jo ganske dyr..
ingard Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Et år, eller 15000 km? Bytter hver 10000km jeg, og da er jo olja ganske skitten.
Morty999 Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 jeg bytter alltid olje hver 7000 jeg da.. olje og filter.. men nå har jeg alltid kjørt ford så der har jeg slippet å bytte olje.. pga må fylle 1-2l i uka.. hehe så der blei det bare filterbytte
jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Forfatter Skrevet April 3, 2008 har ikke brukt en millimeter på peilestikka på mine 7000 km jeg...
tinnsoldaten Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Oljens levetid er helt bestemt utifra hvilken temperatur den har vært utsatt for. Kjører du rolig og på normalt turtall så holder nok oljen ganske så lenge. Men med engang du begynner å bli litt sportslig på kjøringen så krever det straks mer av oljen og nivået på slitasje øker. På vanlig kjøring vil jeg si 10 000 km - 15 000 km er helt kurrant oljeskift interval , og filteret kan byttes på halve av dette , hver 5000-7500km. Filteret er ikke så dyrt og levetiden på oljen tar ikke skade av det , tvert om. Helt fanatisk så burde vi hatt to oljer , en på sommer og en på vinter men dette er nok bare nødvendig for de som ligger for det meste på høyt turtall. En annen ting som jeg synes forsvinner mer og mer er motorvask , innvendig vask. Får en flaske med noe superstoff som du tilsetter rett før du skal skifte olje , la motoren stå å gå litt på oppgitt turtall og når du tømmer oljen får du med deg all gammel slag og drit som bygger seg opp i motoren over tid. Er det noen som har noe gode formeninger om hvorfor dette ikke er brukt mer?
Morty999 Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 jeg er hvertfall skeptisk til å ha andre ting en olje i olja
Sir Hofstad Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Min mening er at det er viktigere å skifte olje enn filter. Og superstoff er diesel. Men det er min mening.
oddis Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Hvis M40 maskinen er nogenlunde tikkefri er det viktig å være påpasselig med oljeskift, om du ikke vil høre symaskin for full maskin. Skifter selv fra alt mellom 5-6k til 8-9k.
tinnsoldaten Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Det superstoffet eg tenkte på har eg sikkert en flaske igjen utav nedi boden , dette er neppe diesel , men eg har hørt den varianten før også. Hadde en gammel dritar av en bil og etter eg skiftet olje på den , då hadde den gått 150 000km , etter motorvasken så gikk det faktisk en god del dager før eg kunne se sotfarge på oljen igjen. Så er det det store spørsmålet , skader denne motorvasken motoren i prosessen?
Sir Hofstad Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Produsenter av "superstoff" tilsetter et løsemiddel som virkestoff. At diesel skal være med skadelig enn Wuerth sin med Xylen har jeg liten tro på. Bruker man kvalitetsolje vil den holde forurensing svevende i oljen slik at den blir med oljen ut av motor osv. Og alle spørsmål om rens osv bunner ut i spørsmålet om hvilken olje som er brukt bla.
tinnsoldaten Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Godt argument , ingemting er vel bedre enn at driten blir med oljen ut når en skifter olje. Dette med ofte skift av filter som et unødvendig onde då? Min logikk tilsier at et filter som ikke lenger slipper oljen like fort gjennom er med på å svekke smørningen i motoren. Men det igjen virker lite sannsynlig siden det er det man har oljesumpen til for. Filteret er nok ganske så tett for at sumpen ikke skal bli fylt opp.
JoCCe Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Er ikke noe skummelt og bruke rense stoff på motoren da? hvis bilen har blitt kjørt på div olje opp gjennom tiden, så løser man plutseli opp i alt dette gromset? Tenker på at det ikke legger seg i feks hydrauliske ventiler osv..? Olje og filter bytte hver 7000km å litt omega på kurerer det meste (A)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå