Aleksander Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Hei Lurte på om noen veit hva biltilsynet sier om ombygging fra M20 motor til M50 motor i en E30?
LianLi Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Jeg spurte om S50 i en E30 og fikk som svar: Det er godt mulig å få godkjent en annen motor i ditt kjøretøy. BMW E30 kunne leveres i høyeffekt utgaven M3. Den har originalmotor på 145 Kw/2310 cm³/285 Nm. Skissert motorvalg tilsier vesentlig større effekt og dreiemoment enn originalmotoren. Ved endring av motorstyrke utover fabrikkens kraftigste modell, har vi ikke nok grunnlag for å bedømme styrken i karosseriet. Det kreves dokumentasjon som gir tilfredsstillende sikkerhet for at bilens karosseri, styring, hjuloppheng og bremser tåler påkjenningene som oppstår av den økte motoreffekten/dreiemomentet. Generelle retningslinjer: 4.2. Omfattende endring av motor Med omfattende endring av motor mener vi ombygging hvor det benyttes motor med større effekt enn det som denne biltypen er levert med i største/kraftigste utgave fra fabrikant. Ved slike omfattende endringer av motor og effekt er det ikke lenger mulig å støtte seg til bilfabrikanten med mindre denne eller importøren finner å kunne dokumentere en større motor/effekt. Dersom slik dokumentasjon ikke kan fremlegges, må det kunne fremlegges annen relevant dokumentasjon mv som gir tilfredsstillende sikkerhet for at bilens karosseri, styring, hjuloppheng, bremser mv tåler de påkjenningene som oppstår av den økte motoreffekten/ dreiemomentet. Det bør stilles strenge krav til at slik type dokumentasjon er relevant og er i tråd med egne vurderinger og erfaringer, fordi bilen med den ombygde og kraftige motoren ikke lenger er tråd med det produktet bilprodusenten har levert og har ansvar for. I praksis betyr det at Statens vegvesen i større grad står ansvarlig for bilen med en kraftigere motor. I tillegg må det godtgjøres at bilen klarer de konstruktive kravene til støy og avgass som tidligere nevnt. I forhold til endring i Autosys, endring av vekter mv, henvises det til forrige hovedpunkt. Det kan også nevnes at når det gjelder effekt, bør det legges til grunn motorens opprinnelige/ originale effekt eller eventuelt oppjusterte effekt. Det bør ikke legges til grunn en effekt som er oppnådd ved nedtrimming av en motor. Vegdirektoratet tilrår på grunn av sakenes alvorlighetsgrad og kompleksitet at de behandles av regionskontaktene i hver enkelt region. Dette vil også fremme likebehandling av tilnærmet like saker. I tvilstilfeller, ved vanskelige og/eller omfattende saker eller ved store effektøkninger bør disse fremlegges for SFOOR for uttalelse. Med hilsen Einar Conrad Moen Wollamo Seksjon: Trafikant og kjøretøy - Sør-Trøndelag distrikt Postadresse: Statens vegvesen Region midt, Fylkeshuset, 6404 MOLDE Besøksadresse: Sluppenveien 4, TRONDHEIM Telefon: +47 73952157 e-post: mailto:einar.wollamo@vegvesen.no www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-midt@vegvesen.no Vil nok tro at M50 er godt mulig å få godkjent, må nok ha bremser, understell etc. lik E30 M3 da M50B25 har nogenlunde samme effekt.
Hardtop Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Jeg har fått klarsignal på dette. Bruker 320iS som argument. Samme understell og bremser som 318iS/325i, 192 HK. http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=321696
mbkomfort Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Søk på forhånd så går det bra, m50b20 har jo samme effekt som 323i og mindre enn 325i..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå