Gå til innhold

320 dat Touring Går bare på tre sylindrer og nå må maskinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faen meg, da skjedde det hmmm

For to uker siden når jeg skulle kjøre til jobb oppførte disel bilen min /320 dat touring 2003 mod)seg rart. Jeg kom opp langs akselerasjons feltet og gå fult jern for å komme inn mellom to biler, i det bilen min kommer opp i ca 90 km/t kommer det en lyd og bilen butter imot. Lyden var som om alt bare harket og hoppet under panseret. Men når jeg slapp av gassen og kom meg inn på hovedveien ga det seg og resten av uka oppførte bilen seg helt fint.

Men så for en uke siden var jeg oppe på tomta og skulle sjekke hvordan ting gikk, etter jeg var ferdig heiv jeg meg i bilen og drog avgårde på første giret og i det bilen skulle til og gire til andre giret skjedde det igjen. Men denne gangen ville det ikke gi seg. Jeg stoppet opp la bilen i nøytral og vippa opp panseret. Der sto maskinen og hompa og gikk som en 10 hk Saab diesel, den hosta og harka samt vibererte noe grønnjævligt. Stoppa bilen for å sjekke etter, men kunne ikke se noe, verken i displeiet (ingen motormerke eller noe) eller under panseret. Men siden jeg var aleine i bilen måtte jeg starte den for å flytte den vekk fra gata, jeg hadde fult pådrag for i det hele tatt og klare og komme meg inn på busslusa 5meter borte. Ringte så viking og fikk bilen ned på BMW.

Nå har bilen stått der ei uke og de har mekka og mekka på den bilen. Den første diagnosen var en ødelagt dyse på sylinder 1 og noen glødeplugger, men etter og ha skifta dette var bilen helt lik, så tok de komp test på bilen og sylinder 2-3 og 4 var kjempeflotte, men sylinder 1 ga ikke utslag i det heile tatt. Så nå mener BMW at jeg må av med toppen for å se hva som er problemet.

Dette kan fort komme opp i 30-40 lapper hmmm.

Er det noen som kunne hjelpt meg med noen forslag på hva det kan være. Så kunne jeg gitt den infoen videre til BMW også kanskje jeg kan spare noen kroner der

PS.

En annen ting.

Bilen er ikke blitt fem år enda, så har vi ikke 5 års reklamasjon på nybiler. Dette er en import bil som kom til norge for to år siden og da var det meg som kjøpte den. Bilen har gått 118000 og alle servicer er fulgt på BMW. Jeg mener at på så nye biler skal maskinen holde mere en dette. OG til de som lurer. Bilen er ikke chipa :):)

Takk for svar.

Skrevet

Hmm... Hørtes ikke gøy ut. Har du vært forferdelig uheldig med bilen din eller? Har ikke du bytta girkasse også. Ønsker deg lykke til og håper virkelig det løser seg!

Skrevet

jepp jeg har virkelig vært uheldig med denne bilen.

Men garangtien går vel ut etter 3 år eller. tenkte jeg kunne prøve å gå på bmw og reklamere på maskinen, det bør jo la seg ordne.

Begynner egentlig å bli drita lei bilen. Men etter at detta er fiksa så er vel det meste skifta og da bør den nå holde noen km til hehe.

Men hvis bmw kan ta det på reklamasjon hadde det ikke vært noe problem, men hvis ikke blir det dyrt.

Men hvem skal jeg søke om reklamasjon hos, er det forhandler som solgte meg bilen eller bmw Norge eller bmw Tyskland.

Takk for svar

Skrevet

Reklamere skal du vel kunne gjøre hos en hvilken som helst BMW-forhandler.

Jeg hadde bilen min nettopp inne med reklamasjon. Innfestinga til traversen hadde spjæra(dvs karosseriet under, ved siden av innfestingen). Hadde bilen inne hos Tronrud bil for en helt annen jobb, men de så dette, og sendte forespørsel til BMW i tyskland(tror jeg) om reklamasjon - senere på dagen fikk jeg vite at det var en godkjent reklamasjon. Syntes dette er bra, bilen er tross alt 9 år gammel. Betalte ingenting, jobben tok halvannen uke.

Skrevet

Synd med den motoren. Deet greieste er vel å snakke med de på BMW der du har bilen. De bør vel kunne fortelle deg om det er en garantisak eller ikke, og det bør de vel kunne få greie på FØR de begynner å skru? Jeg har ikke hatt noen større havarier på BMW, men jeg har et inntrykk av at imortør og BMW sentralt er greie når det gjelder relamasjon. De har et godt rykte som de vil ta vare på, vet du.

Skrevet

Ja jeg er enige i at dette skal bli tatt på raklamasjon. men de på BMW i Haugesund sa at de ville åpne motoren for å finne ut hva som er galt før de sente en reklamasjons ordre til bmw Norge eller Tyskland.Men skal ta og snakke med de på mandag og be de gjøre det. Jeg mener at det er jo ikke importøren av bilen som skal ta dette men BMW Norge eller Tyskland.

Hvor lenge er det bmw har rustgarangti da. Kunne tenkt meg og fått bilen sjekka før rustgarangtien gikk ut også.

Men var bilen din løs og kjøre eller 2000Touring. Eller hadde du noen andre symtomer på dette med traversen.

takk for svar.

Skrevet

Det er ganske klare regler angående garanti .BMW Tyskland gir 2 år fabrikkgaranti på nye biler (hele verden) BMW Norge gir 1 år til dvs 3 års nybligaranti for biler kjøpt nye i Norge. Reklamasjonsrett er 5 år siden produktet ble solgt ,til deg som kjøper nytt eller brukt. Så når du kjøper noe nytt /eller brukt i en butikk her i norge har du mulighet til å reklamere på fabrikasjonsfeil som oppstår ved normal bruk inenfor 5 år.Verktedet du bruker vil nok søke godwill hos BMW Norge så du burde som regel ikke sitte igjen med regningen.6 års rustgaranti.

Skrevet

Jepp da var dommen kommet fra bmw.

Jeg må skifte hele maskinen min hmmm. Det som hadde skjedd var at et luftsjeld eller noe har løsnet og kommet inn i sylinder nummer 1.

Han på BMW sa at stempelet så ut som en gammel hoggstabb og at toppen var ødelagt samt det var store riper i sylinderen. Disse ripene var for store til å fikse.

Dette kommer til å bli billigt.

Så inne på GS Bildeler at ny maskin koster ca 120000 hmmm

Så nå begynner kampen med selger om reklamasjonen på bilen.

Skrevet
Jepp da var dommen kommet fra bmw.

Jeg må skifte hele maskinen min hmmm. Det som hadde skjedd var at et luftsjeld eller noe har løsnet og kommet inn i sylinder nummer 1.

Han på BMW sa at stempelet så ut som en gammel hoggstabb og at toppen var ødelagt samt det var store riper i sylinderen. Disse ripene var for store til å fikse.

Dette kommer til å bli billigt.

Så inne på GS Bildeler at ny maskin koster ca 120000 hmmm

Så nå begynner kampen med selger om reklamasjonen på bilen.

Hvordan er det mulig :shock:

Lykke til uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...