Gå til innhold

Ekspansions-tank på e46 slo sprekker plutselig


ellingz1
 Share

Anbefalte innlegg

Ekspansions-tanken min slo bare plutselig sprek,

jeg parkerte bilen, gikk ut og gikk 5meter, plutselig smalt det og vann pøste ut under bilen. så det var en blanding mellom rød kjøleveske og vanlig, har det noe å si.. noen som har en forklaring på dette?

har bestilt ny. men bare sånn at det ikke skjer igjen...

bilder:

DSC_0076.jpg

DSC_0077.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den mest vanlige lekasje stedet på kjøleanlegg på E46 .Det kan jo skylde mye men for lite vann høyt og trykk i systemet er en mulig årsak,tror også denne ekspansjons beholderen utsettes for tæring innvendig av kjølevesken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med meg også for 1,5 mnd siden..akkurat samme plass..sprekk på ca 10cm..tærer kjølevesken på plast altså? Har sett noen annonser der de har skiftet tanken står det, så virker som om det skjer av og til vertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti samme problem.

Ved Liten lekasje i kjøleannlegg slik at det blir lite vann på annlegget

så kan det bli trykk så tanken sprekker.

Jeg byttet tank og fylte opp men fikk raskt svært høyt trykk på ny.

Annlegget måtte vakumkjøres før fylling slik at all luft ble fjernet.

Da ble alt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vacumkjøre annlegget lånte jeg en spes ventil med 2 slanger på

og tilkobling av trykkluft. en gummi kork med slange i ble koblet til påfyllinga på eksp tanken og en slange ble lagt ned i ei kanne med frostveske. når trykkluft ble boblet til ventil ble alle slanger på motor suget flate, deretter var det bare å snu krana på ventilen og frostveske ble sugd inn på motor av vacumet. og alt var ok.

lånte dette av en kompis så jeg er ikke sikker på hvor det er kjøpt.

det kan jeg sjekke vis ønskelig.

Det fine med dette er at når du har vacum på kjøleannlegget så kan du se på manometer om vacumet endrer seg, dette vil da gi en lett sjekk om annlegget er tett og ikke lekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspansions-tanken min slo bare plutselig sprek,

jeg parkerte bilen, gikk ut og gikk 5meter, plutselig smalt det og vann pøste ut under bilen. så det var en blanding mellom rød kjøleveske og vanlig, har det noe å si.. noen som har en forklaring på dette?

har bestilt ny. men bare sånn at det ikke skjer igjen...

bilder:

DSC_0076.jpg

DSC_0077.jpg

... tror vi kan starte en ny klubb. For dette skjedde med min og. Nylig knakk en slange. verkstedet utforte denne saakalte vakuum kjoringen med trykk testing osv. Saa naa burde det vere bra. Klarte dere aa kjore motoren varm forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, men hvirdan skal jeg gjøre det, bilen står hjemme nå, og om jeg skal ha den på ett verksted å vakumkjøre det, gjør jeg det før eller etter jeg fyller på kjøleveske? men det geniale er om jeg hadde funnet en sånn greier sånn at jeg kan gjøre det hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, men hvirdan skal jeg gjøre det, bilen står hjemme nå, og om jeg skal ha den på ett verksted å vakumkjøre det, gjør jeg det før eller etter jeg fyller på kjøleveske? men det geniale er om jeg hadde funnet en sånn greier sånn at jeg kan gjøre det hjemme...

... ville naa sendt den til en som har gjort det b4. Spors kor glad du e i bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

dette er en helt vanlig feil. og, kan det sprekke på noen annen måte en "helt plutselig" ?

du må ikke "vakumkjøre". det er bare å lufte, om du kan å lufte da.. og det finnes det mange diy på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspansions-tanken min slo bare plutselig sprek,

jeg parkerte bilen, gikk ut og gikk 5meter, plutselig smalt det og vann pøste ut under bilen. så det var en blanding mellom rød kjøleveske og vanlig, har det noe å si.. noen som har en forklaring på dette?

har bestilt ny. men bare sånn at det ikke skjer igjen...

bilder:

DSC_0076.jpg

DSC_0077.jpg

dette er en en del som bmw sier du bør bytte rundt 120000 km. byttet på min for litt siden jeg oxo. hadde sprekt på samme sted. og byttet oxo slangen som går fra motor til radiator. varmegang gjør at plastikken blir sprø og sliten, går da fort i stykker. trenger ikke å kjøre vakuum, bare lufte på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...