Jaws Skrevet April 13, 2008 Skrevet April 13, 2008 Hei, eg har en e36 m50b25 91mod Det eg lurer på er at bilen tikker litt når eg starter den hver morgen, men vist eg starter den og lar den gå 2-3 sek også sløkker den så starte den igjen så er det helt strøkent, hva kan gjøre dette? er det normalt? blei litt verre etter eg skiftet olje og filter no nylig, byttet fra mobil1 5w50 til castrol magnatec c3 5w40 hvorfor?? hører antydning til små tikking på varm motor, ikkje ventil tikking, kommer rett under bilen, er dette dysene eller hva???
Hardtop Skrevet April 14, 2008 Skrevet April 14, 2008 Hydrauliske ventilløftere, tar noen sekunder å bygge opp oljetrykket før de slutter å tikke. Helt ufarlig, og kan endre karakter etter hvilken olje/viskositet man kjører på.
Jaws Skrevet April 14, 2008 Forfatter Skrevet April 14, 2008 hva mener du med endre karakter?? vist eg starter bilen om morgenen og kjører så slutter det ikkje og tikke før eg har oppnådd litt temp på motoren men vist eg starter den og sløkker den også starter den igjen så er det ingen tikking, skjønner ikkje helt det og eg skjønner ikkje hvorfor det skal bli litt verre når eg går fra mobil1 5w50 til castrol magnatech c3 5w40 som er anbefalt av bmw
GeRo Skrevet April 14, 2008 Skrevet April 14, 2008 Kan hende at den nye oljen er tynnere så den renner ut fra løfteren nå motoren har stått ei stund, Mobil SuperSyn 5-50 er uansett den aller beste oljen til M50 motorer mener jeg da.
Jaws Skrevet April 14, 2008 Forfatter Skrevet April 14, 2008 trodde tynnere olje var bra eg for og få smøring og trykket opp fortere på kald motor
Hardtop Skrevet April 14, 2008 Skrevet April 14, 2008 Løfterene skal i utgangspunktet holde på trykket slik at den ikke tikker ved oppstart, men etterhvert som de slites tappes de ved stillstand. Da kommer tikkingen ved start. Noen oljer "hefter" bedre i slitte løftere enn andre, og hindrer begrenser da denne tikkingen. Vet ikke om dette kan relateres direkte til viskositeten, tror ulike additiver kan være like viktig.
Jaws Skrevet April 14, 2008 Forfatter Skrevet April 14, 2008 hmm... hva olje er best egnet til m50 motor da?? er ikkje castrol noe og anbefale?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå