FTE Skrevet April 15, 2008 Skrevet April 15, 2008 Hallo. Nå er det en god stund siden jeg har vært aktiv på dette forumet, men det vil antakelig endres framover nå. Er på utkikk etter en E30 nå og har noen i kikkerten. Jeg skal ha en 88mod eller nyere (facelift). Bilen skal plukkes helt ned og bygges opp igjen. Planer er som følger: -Vil ha en nøytral farge denne gangen, sort eller sølv. -Skal strippes innvendig, to FIA-godkjente Sparco el. lignende, skrudd hel-bur, 4-pkt og fjerning av baksete. -M-tech II står høyt på ønskelisten -Mest sannsynlig OZ Futura 8 og 10x17" Pluss den vanlige smørbrødlisten med coilovers, nye foringer m.m. Mest av alt har jeg lyst til å slenge i en 3.8 M5 motor. Så kommer spørsmålene: Er det faktisk mulig å få en E30 godkjent med M5 maskin? Hvor får man lettest tak i skrudde bur? Får man tak i coilovers som kan godkjennes på BT? Som dere sikkert skjønner så vil jeg at mest mulig blir godkjent på bilen. Av erfaring så vet jeg at buret ikke går, derfor vil jeg ha skrudd. Felgene går heller ikke, men motor og understell, så er vi langt på vei. Må vel sende søknad om ombygging til BT og holde dialog med de under hele byggetiden antakelig
KalMar Skrevet April 15, 2008 Skrevet April 15, 2008 har lest her inne at en ikke får godkjent støre motorer en m20... men det er jo alltid lov å prøve... papirer og dokumentasjon er jo alfa omega får å få BT på gli... coilovers får en vell kjøpt hos www.koed.dk
ehrnst Skrevet April 15, 2008 Skrevet April 15, 2008 flere godkjente med s38 i det landet her. men de fleste har vel verdti utlandet å godkjent først. Weicher eller hva det heter har vel skrudde bur.
oddis Skrevet April 15, 2008 Skrevet April 15, 2008 De nye reglene i fra 1 mai i år kan gjøre det noe vanskeligere å bygge om til ikke-eksisterende modell. Send søknaden før den dato. Eneste veien er bare å ta kontakt med trafikkstasjonen og få en kontaktperson, han vil være ditt utgangspunkt. Til syvende å sist er det den som har ansvaret for ombyggingen som vil kunne svare endelig på dine spørsmål, og som kjent; mennesker er forskjellige og oppfatter/vurderer ting forskjellig.. Jeg ville også ringt opp flere av eierne til de bilene som har blitt godkjent med S38 i E30 og forhørt meg om eksakt oppsett på understell og styring/bremser og deretter hørt om de er villige til å stille opp som referanser i en ombyggingsøknad.
ehrnst Skrevet April 16, 2008 Skrevet April 16, 2008 Hvilke nye regler kommer den 1mai? Jeg må skrive en ny søknad grunnet kaross. bytte
FTE Skrevet April 16, 2008 Forfatter Skrevet April 16, 2008 takker for svar. Ok, nye regler ja. Skulle vært greit og visst litt mer om hva de nye reglene tilsier. Men vil det si noe på godkjenning om det er en 316i eller en 325i man bygger utfra? Enklere er det jo å bygge utfra en med skiver bak seff, men har det noe å si? Og om bilen er en iX, skaper det noe problem å ville bygge om fra 4x4 til bakhjulstrekk? Tenker på godkjenning først og fremst
oddis Skrevet April 16, 2008 Skrevet April 16, 2008 Det er litt problematikk med at 316 og 318 har lavere tillatt akselvekt. Mange har måttet regge ned antall sitteplasser pga. av dette. Begynn med en 320/323/325 er mitt råd, om du vil ha en normal bil. TÜV kan som kjent oppjustere forakselvekten til 6 syl spec. Men nå har BT blitt mer vanskelige på dette. Det eneste er bare å snakke med dem og ta det derfra. Saken fra vegvesen.no: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=S ... edRelatert Saken har også vært diskutert på BMWCCN forumet.
FTE Skrevet April 17, 2008 Forfatter Skrevet April 17, 2008 Takker for svar, oddis. Da skal jeg kontakte BT for framgangsmåte. Må bare finne en bil først, leter Norge rundt her, men lite interessant til salgs nå desverre. Om noen vet om en 320 eller 325 88 eller nyere, helst 2 dørs så skrik ut
snowhoe86 Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 anbefaler deg å prøve å godkjenne et annet sted enn på BT på jessheim. Søster`n fikk ikke godkjent sin celica med stylinga på,selv om den har blitt godkjent 2 andre steder før med samme styling.Og jeg fikk ikke e30en min godkjent med 40/40 senke sett,da de begynte å fucke med at det ikke var klaring nok på 1 usselt sted på bilen!!! reiste derimot til oslo og vinger og begge gikk rett igjennom lykke til med bilen!kan bli spennende.er ikke så mange e30èr på jessheim
Jørgen Lie Skrevet April 18, 2008 Skrevet April 18, 2008 Det siste BT har funnet på (muligens etter regelen som kommer 1.mai) er faktisk at selv om bilen er Tüv-godkjent med ombygd motor og tilsvarende bremser etc i f.eks tyskland, kan de faktisk si nei når du kommer til norge å viser de papirene. har hatt litt kontakt med BT i kr.sund ang flere prosjekter, å de har kommet med en god del flere regler for at d nesten skal bli umulig å få godkjent ombygde biler. vi bor jo i landet med nøtteskall rundt!!
FTE Skrevet April 19, 2008 Forfatter Skrevet April 19, 2008 Ja, det skal nok bli mange skuffelser og nedturer er jeg redd. Men skal iallefall prøve meg på en søknad så får vi se hva som blir resultatet. Blir det vanskelig så driter jeg i det, er ikke verdt det når BT står langs veien og har teknisk kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå