Rabies Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Jeg har en del riper og steinsprut i lakken min som jeg vil bli kvitt. Enkelte steinsprut har begynt å ruste litt (max 1 diameter pr "rose") Og da jeg ikke har råd til proffesjonell lakkering så tenkte jeg å slipe vekk diverse rust å lakke over med stift. Men jeg harikke helt tro på at overflaten vil bli spess fin med penselstrøk i Noen som har noe tips til hva som kan gjøres for å få det til å se greit ut? Rubbing/polering/etc...?
turn-in Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Nei, overflaten blir ikke spesielt fin med pensellakkering, særlig når det er metallic og må brukes klarlakk over. På lakk uten metallic blir det litt penere. Jeg bruker en Dreml stift i drillen når jeg sliper rent steinsprut, for da slipes det ikke bort mer enn nødvendig. På små steinsprut bruker jeg en tannpirker å lakkere med, da har jeg mer kontroll enn med lakkstift-penselen. Et produkt som går an å prøve er dette: http://www.frost.co.uk/item_Detail.asp? ... cat=Others Kan kjøpes i norge også: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=148 Jeg har ikke brukt det selv. Det er selvfølgelig en fordel å polere eller rubbe lakken rundt skaden etterpå (hele bilen bør kanskje tas), da blir ikke den nye lakken så synlig.
///MoePower Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 På noen lakkstifter følger det med en liten stålbørste du kan børste vekk rust med nedi steinspranget. Det er også viktig å få det helt rent før man flikker i med lakk. Du bør først legge i et tynt lite lag med farge nedi steinsprutet, deretter legger du på et lag klarlakk, bruk gjerne tannpirker for å påføre dette som turn-in nevnte. Tilslutt kan du våtslipe med P2000 eller mer f.eks, slik at du får glattet ut overgangen mellom såret og lakken rundt såret, tilslutt polerer du over med maskin skikkelig. Husk når du våtsliper at du ikke sliper gjennom klarlakken, for da må du lakkere for å få det fint igjen! Gjør du dette så vil du hvis du har vært flink ikke kunne se at det er flikket i med lakk der etterpå, ihvertfall ikke uten at du vet det er der eller leter spesielt etter steinsprut. Angående våtslipepapir så må du velge et som ikke riper opp lakken så mye at du ikke klarer å polere det blankt igjen, men samtidig klarer å glatte ut overgangen. Lakkstifter får du kjøpt hos BMW-forhandlere, både fargestift og klarlakkstift, i bilens orginalfarge.
Rabies Skrevet April 17, 2008 Forfatter Skrevet April 17, 2008 Takk for svar, har lakk og klarlakk liggende. (Selvfølgelig i originalfargen) Så da går jeg nok i gang til uka, når jeg har litt fri.
dannybj Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 En liten guide.. Med bruk av poleringsmaskin http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... post407151
[space] Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Det der burde jeg prøvd meg på. Ser det har blitt enda flere riper på dørene på høyresiden i løpet av vintern... Hva slags polering er det han bruker der egentlig? Fungerer det med vanlig autoglym?
tinnsoldaten Skrevet April 18, 2008 Skrevet April 18, 2008 Fint tema! Har herjet og grislet med bilen min såpass mye at det ikke er stort annet å gjøre , men jeg har et par små skader i lakken jeg gjerne kunne tenke meg å få fikset . Det er en liten "stjerne" i hekkskjørtet på E60en min , M-pakke. Og litt små skader her og der , noe kan muligens rubbes og poleres bra. Så er det et par plasser der det burde legges i litt farge og lakk. Er det noen som tar sånt greit og rimelig i Bergen? Har ikke så veldig lyst til å sjøl begynne å slipe på diamanten min...
dannybj Skrevet April 18, 2008 Skrevet April 18, 2008 ":2mrbhqll]Det der burde jeg prøvd meg på. Ser det har blitt enda flere riper på dørene på høyresiden i løpet av vintern...Hva slags polering er det han bruker der egentlig? Fungerer det med vanlig autoglym? Har ikke så veldig peiling på bilpleie, men tror ikke jeg ville brukt autoglym.. Ville prøvd med Meguiar's tenker jeg. Skal være det beste. Man får også noe som heter Meguiar's scratch-x eller noe, for påføring for hånd, som skal være supert på riper. Ta en tur inn på "bilpleie" på www.bilforumet.no er mange flinke bilpleiere der.
[space] Skrevet April 22, 2008 Skrevet April 22, 2008 Har ikke så veldig peiling på bilpleie, men tror ikke jeg ville brukt autoglym.. Ville prøvd med Meguiar's tenker jeg. Skal være det beste. Man får også noe som heter Meguiar's scratch-x eller noe, for påføring for hånd, som skal være supert på riper. Ta en tur inn på "bilpleie" på www.bilforumet.no er mange flinke bilpleiere der. Jeg har vel den tilsvarende Autoglym-løsningen. Husker ikke hva den heter i farta, men den er for grovere riper. Autoglym og Meguiars er jo egentlig helt sammenlignbare produkter, så funker det ene funker det andre. Om han fyren derimot brukte en eller annen slags proffserie blir det jo noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå