Gå til innhold

Skal oppgradere. Trenger tips/forslag.


Anbefalte innlegg

Jeg er så å si helt blank når det kommer til bilstereo, så jeg håper noen her kan hjelpe meg.

Skal oppgradere anlegget i bilen å trenger derfor tips/forslag til forbedringer.

Det jeg er interessert i er god lyd (noe jeg ikke har nå), trøkk er ikke så viktig.

Anlegget slik det er i dag:

Spiller - Sony GDX-GT414U

Frontsett - Orginale 5,25"(?) i sparkeplate og diskant i dør.

Høytalere bak - Eltax RC-300W 6x9"

De orginale Nokia bøttene bak tok kvelden, så for å løse dette på en enkel og rimelig måte, kjøpte jeg noen billige 6x9".

Så til hva jeg ser for meg av forbedringer:

Nytt frontsett - Focal 130A1

Forsterker til frontsett - Cadence FXA2060 2x60W eller FXA 2100 2x100W (vet ikke hva som vil bli best).

Tror jeg bare skal beholde 6x9" en liten stund til. Kan evt. kjøpe en billig 2 kanals forsterker for å gi disse litt mer juice.

Eller er det annbefalt å kjøpe en 4 kanals forsterker for å drive alt?

Slik jeg har forstått det går Focal 130A1 rett inn i de orginale festene bak sparkeplatene uten å måtte modifisere noe?

Som sagt er jeg rimelig blank når det gjelder bilstereo, så alle tips/forbedringer/forslag dere måtte ha, mottas med stor takk.

Regner også med at jeg setter bort monteringsjobben til Bilradiospesialisten da jeg tviler på at jeg klarer dette selv, uten å ødelegge noe :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp skifta ut alle org høyttalere i bilen selv..

satt i samme Focal høyttalere som på linken både framme og bake. funka bra det.

adaptere t hattehyla som eg kjøpte var litt makk å få på plass, men d gikk med litt modifisering.

det er bra høyttalere, men så klart ikkje det beste du får.

vil anbefale en forsterker.. da slipper du å trekke fleire strøm og signal kabler enn nødvendig. kanskje en 5/6 kanals hvis du skal ha sub seinere.

monterer du forsterker i bagasjerommet er det bare å sette inn en sub å koble den til forsterker.

er vertfall det eg skal gjer når tida er inne for meir lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ser du har kjøpt inn, men kan ikke lavære å anbefale Genesis , d er skikkelige amper altså ;)

D er vel focal også men dem har jeg ingen erfaringer med selv, men elementene deres er bra :)

genesisdualmono.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter her i stedet for å starte en ny tråd.

Jeg har noen spørsmål ang. skjøting/lodding av strøm og høyttalerkabler.

1. Hvordan bør man skjøte en kabel? (utstyr/metoder)

Hva hvis man skal skjøte 2 kabler av ulik diameter?

2. Strømkabelen (21mm2) ble litt for kort. Hvordan, hvis mulig, skjøtes denne best mulig?

Får man kjøpt "sukkerbiter"/skjøteblokk til denne dimensjon, eller må det loddes og krympes?

3. Bør kabelendene (strøm og jord) som skal inn på forsterker loddes, eller finnes det kabelsko eller lignende som kan klemmes på, for å unngå oppflising av enden?

4. Skal bruke 2,5mm2 kabler fra forsterker til delefilter.

Høyttalerkablene som fulgte med diskantene (ca. 1mm2) var loddet fast og er ikke lang nok til å nå delefilteret. Output kablene fra delefilteret har i tillegg 2 par ferdigpåklemte kabelsko av typen flat/hunn (1 stor + 1 liten til hvert element).

Hva anbefaler dere jeg gjør her? Klippe av kabelskoene og fjerne eksisterende diskantkabler, for så å lodde (eller skjøte på annen måte) nye kabler fra delefilerene til diskantene?

Håper noen kan gi meg vettuge svar på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...