hardrocx Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Var på Voss på lørdag og kjørte med BMWCCN Hordaland, gikk fint en stund og fikk lekt meg og kverket skiltet og litt sånn... Så begynte bilen og bli varm, og eg kjørte i depoet og ventet litt for å se om den roet seg noe den gjorde, så då va det full spiker utpå igjen og det gikk ikje lange stunden før bilen ble varm igjen, så eg kjørte rett i depoet igjen, og når eg kom inn på depoet så begynte bilen og koke (den viseren var på rødt) så eg stoppet bilen med en gang og lot varme apperatet stå på for fullt (aner ikje om det har noe som helst betydning men) og det begynte å renne kjøleveske av bilen, først var eg redd radiatoren eller ekspensjons tanken var gåen, men med en gang det værste trykket var over stoppet lekasjen. bilen ble luftet men kokte fremdeles, så eg fikk beskjed om å fjerne termostaten, for då ville heller motoren gå kald en varm. Dette ble gjort og bilen lakk som en sil fra termostat huset. Det endte med at bilen ble kjørt fra Voss til Bergen kl 23 om kvelden så eg kom meg hjem med bilen. I dag har eg byttet termostat og fått på paknings stoff på termostat huset så det virker som det er helt tett... MEN!! Skulle lufte systemet og den gikk liksom aldri tom for luft, og varmen i varme apperatet ble aldri varm.. Og når eg i ste skulle kjøre bilen noen få meter frem for å lage plass til annet drit som skulle stå parkert så gikk clutsjen rett i bånn uten motstand. men eg kjørte jo bilen 100-200 meter fra Naf bilen i går og hjem og clutsjen var helt fin, noe den også var før i dag når eg kjørte bilen opp på noen planker. Så eg lurer fælt på ka i alle dager som kan ha skjedd? Siden dette tydligvis har skjedd i dag mens eg har stått forrand og byttet termostat. Så det store spørsmålet(ene) er Hva kan være gale me clutsjen? OG Ka mer kan være gale me bilen siden den ikje blåser varm luft i varme annlegget, og den begynner å koke igjen? Kan det være vannpumpen? Takker for alle vetige svar
tuniluni Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 prøvd å klemme på vannslangene ut fra radiatoren?.. for å få sirkulasjon i vannet og (klemme ut luft)? clutchen.. hm kan det være luft i bremseveskesystemet?
hardrocx Skrevet Mai 4, 2008 Forfatter Skrevet Mai 4, 2008 har klemt på slanger for harde livet i dag så e nok ikje det TROR eg.. Ja etterfyllte me bremsevæske for noen timer siden, den låg på minste nivået, men merket ingen forskjell der då, men ska eg lufte hele bremsesystemet at det kan være luft der nå som gjør at clutsjen ikje funker?
feedon Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 du må jo bare fortsette og lufte. kommer seg sikkert etterhvert.. vær forsiktig så du ikke ødelegger toppen. clutchen.. en av pumpene som lekker? hvis du måtte fylle på så kan det jo hende.
hardrocx Skrevet Mai 5, 2008 Forfatter Skrevet Mai 5, 2008 har jo stått og luftet i ørten timer i dag?
-Shark- Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 Men når du lufter så må du ha noe du skrur på radiatoren eller noe du holder selv så det blir tett. Dette fordi det må være det høyeste punktet. Bmw er skikkelig råtne å lufte og kan være litt tricky. Selv heiser jeg fronten opp på bukk, tar en cola flaske- surrer teip rundt tuten slik at den blir kon- holder den nedtil radiatoren slik at det blir tett. Da er det bare å lufte ivei! Dette skal da ikke ha noe med luft i bremsevæska å gjøre at clutchen er helt rar. Kanskje det er wiren til clutchen som røyk. Kan jo være en årsak.
feedon Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 Men når du lufter så må du ha noe du skrur på radiatoren eller noe du holder selv så det blir tett. Dette fordi det må være det høyeste punktet.Bmw er skikkelig råtne å lufte og kan være litt tricky. Selv heiser jeg fronten opp på bukk, tar en cola flaske- surrer teip rundt tuten slik at den blir kon- holder den nedtil radiatoren slik at det blir tett. Da er det bare å lufte ivei! Dette skal da ikke ha noe med luft i bremsevæska å gjøre at clutchen er helt rar. Kanskje det er wiren til clutchen som røyk. Kan jo være en årsak. delvis enig med morty der alle bmw`er har jo ikke hydralisk clutch men veldig mange.. denne bmw`en vil vell typisk sett ha hydralisk og ikke wire. og da har luft noe og si.
hardrocx Skrevet Mai 5, 2008 Forfatter Skrevet Mai 5, 2008 fikk ett tips i dag om å bytte vannpumpen, så det blir bestillt å forhåpentilig vis montert i morgen, så får eg lufte på nytt Så håper eg varmen i varme apperatet kommer tilbake, luften forsvinner og bilen slutter å koke!
|Ole| Skrevet Mai 6, 2008 Skrevet Mai 6, 2008 vist vannpumpa ikkje leker så er det ikkje den, men det er ofte lageret i vannpumpa ryker om man kjøre bilen til koking, da ville det spruta vatn ut fra den. Kjør bilen opp i en bratt bakke med fronten først, opn lufteskrua. Da kjem det seg nokk fort
hnilsen Skrevet Mai 6, 2008 Skrevet Mai 6, 2008 Sett også på alt varme du har, det gjør at du får sirkulasjon i systemet og luften kommer fortere ut. Holder også temperaturen nede (blåser vel varmen inn i kabinen i stedet for å la den være i motoren). Husk å bruke rundt 50/50 kjølevæske/vann (kjølevæsken hjelper også mot koking!). Hvis du ikke har nok væske i systemet, så vil ekspansjonstanken se tom ut når du motoren er kald. Fyll på til merket, og gjenta til den holdet er fint nivå når den er kald. Fint å ta en liten sånn sjekk hver morgen før du kjører til jobb i denne perioden.
mbkomfort Skrevet Mai 6, 2008 Skrevet Mai 6, 2008 Enkelte vannpumper har "plastpropell" som kan ryke ja, den nye er nok metall..
Vegard Skrevet Mai 6, 2008 Skrevet Mai 6, 2008 Når min clutch datt rett i gulvet uten motstand var det slavesylinderen som var gåen. Den er grei å bytte og koster ikke stort.
-Martin- Skrevet Mai 6, 2008 Skrevet Mai 6, 2008 Ikke i metall, men forsterket plast. Og ikke kjeks som den gamle er laget av.
hardrocx Skrevet Mai 6, 2008 Forfatter Skrevet Mai 6, 2008 men det kommer jo ingen varme i varme apperatet... ny vannpumpe håper eg at eg får hentet i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå