rottert Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 Min E39 525tdsa 98mod har nå rullet 225 000km. Har hatt bra med kostnader de siste 18 månedene med blandt annet havarert automatkasse og en del andre problemer utenom motor. Det jeg spekulerer på nå er motoroen. Blir ekstremt mye langturer gjennom jobben framover og da lurer jeg litt på holdbarheten på motoren. Har ikke lyst å skifte ut bilen før om 1 - 2 år når jeg kan finansere en e60 eller e61. Har hørt mye negativt om tdsmotorene. Er det samme type som står i opel omega? Har hørt mange tilfeller om total havari på opler med bmwdiesel som har rundet 200 000 km med blandt annet ødelagt opplagring til veiv. Har lite lyst til å skifte ut bilen nå da alt annet i den prisklassen er en alt for stor nedtur, men har heller ikke lyst frykte havari. Alternativ er å skifte den ut med en 99 eller 00 mod nå, men den er jo i så god form for tiden Noen med formeninger? Går fort mot 300 000 km når man ofte får tilfeller som at man skal i finnmark den ene dagen og gøteborg den neste...
Litjhaug Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 BMW`n til bror min hadde gått 460.000 når han solgte den får 2 år siden! Han hadde en 97 mod 525 tds... Var lite feil me den... Han kjørte ca 100.000 på 4-5 år!! Hadde aldri noen store reparasjoner på den! Derfor kjøpte jeg og E39 525 tds... å er kjempe fornøyd me det... Har hatt min i snart 2 år... Å den ha nå gått 257.000
mhane Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 Har hatt to 325tds. Solgte den ene til en venn for 5-6 år siden, som fremdeles har den. Den har ruslet langt nå og det eneste som har vært gjort er bytte av registerkjede pga det hadde strekt seg (chippet til 180 hk) og bytte av vannpumpe. Skjønner ikke hvor disse ryktene om holdbarheten på tds motorene kommer fra? Har hørt om noen problemer på Omega, Discovery og Range Rover (P38) der motoren også brukes, men ikke hos BMW. De problemene jeg har hørt om der er problemer med skruer som løsner og ødelegger radiator etc som ikke går direkte på motorens holdbarhet men mer på det som er rundt den. Har aldri hørt om problemer med selve motoren. De to 325tds'ene jeg hadde var begge chippet, men selv da har det altså ikke dukket opp mye problemer. Jeg kommer sannsynligvis selv til å ende opp med en Discovery eller Range Rover med denne motoren nettopp fordi jeg stoler på at den er holdbar.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 Gamlingene har en 525TDSa som har rullet 350 000 km uten et problem. Den var importert fra tyskland i 1997 med 134000 km på tellern noe som er bra på en to år gammel bil. Disse motorene er kjent fra visse taximiljø til å gå over 1 mill om den behandles på rett måte. Eneste vi har byttet motormessig er olje, glødeplugger, vannpumpe, pumpehus til varmeapp. som bruker å sprekke + andre slitedeler. Motoren bruker minimalt med olje til tross for at den kun skiftes olje etter serviceindikatoren. Til gjengjeld har bilen bestandig vært på service oss merkeverksted. Kan kanskje legge til utallige campingvognferier fra sommer 98 og frem til 2007 der droget er av 1900kg klassen og total feriedistanse med vogn ofte overstiger 400 mil. Så må bare skryte av girkasse og motor! Den er btw chippet også. Til syvende og sist har jeg hørt rykter om at døukjørte TDSer ikke går så langt.. Skulle bare legge til at den også er chippet for 200 000 km siden
ehrnst Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 min har begynt å lekke olje (318tds), men, men det kan vel fikses. Uansett når det gjelder min motor har jeg hørt både positivt og negativt om motoren
rottert Skrevet Mai 8, 2008 Forfatter Skrevet Mai 8, 2008 Godt å høre. BTW, daukjøring er ikke akkurat et problem her i gårn
bmw530d99 Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 Jeg har hatt en 99 Omega med 2,5 BMW diesel. Hos Opel er den tatt ned til 130 HK, men jeg chipet den til 177 da den var gått 230k. Da jeg solgte den var den gått noe over 300k, og motoren virket frisk og var lettstartet. Tror nok disse motorene er gode, men problemet er at folk slurver med oljetype og skiftintervall. Ikke kjør for lenge på oljen, særlig når motoren har gått en del. Og vær lett på gasspedalen når den er kald. Når det gjelder automatkassehavari, skyldes dette som regel at det ikke blir skiftet olje. Lifetime oil er bare tull! Skift olje på max 100k, så vil kassen vare lenge.
hauken Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 må si at jeg ikkje har ofret motoren en tanke,er mest bekymret for dieselpumpe og automatkasse...
bmw530d99 Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 Diselpumpen kan du øke levetiden på ved å tilføre 2-taktsolje i dieselen når du fyller. Jeg har bestandig en flaske liggende i bilen med lowsmoke helsyntetisk. Doserer en kork på 50 liter diesel. Vinterdiesel er spesielt "tørr". Kan ikke dokumentere noen effekt av dette, men jeg har aldri hatt havari på dieselpumper. Brukte dette på en Opel Omega 2,3 og den kjørte jeg nesten 400K. Den var gått 350k som drosje før jeg kjøpte den, altså totalt over 700k! ikke værst på en Opel
rottert Skrevet Mai 8, 2008 Forfatter Skrevet Mai 8, 2008 Den med totaktsolje var ny Skal ta det til meg. Har tenkt litt på det med automatoljeskifte ja, ny olje og pakkninger pr 100 000 er jo en billig investering. Klarer ikke å se for meg en olje som skal virke år etter år på en automat ass! Lett på gassen ved kald motor og hyppig oljeskift med kvalitetsolje støtter jeg også!
Bjørner Skrevet Mai 10, 2008 Skrevet Mai 10, 2008 Mye positivt om tds'n Har selv en 97'tds touring, manuell kasse, gått 416000. Ingen motorproblemer. Lekker litt olje i front. Bilen er i all hovedsak langkjørt.
DieselVegard Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 Jeg hadde en Omega TDS som hadde gått 350K. Der gikk dieselpumpa så jeg solgte hele skiten. På den bilen var dieselpumpa også byttet på et tidligere trispunkt. Det de sa til meg var at om man fikk 200'km på èn dieselpumpe var man heldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå