najtrox Skrevet Mai 8, 2008 Share Skrevet Mai 8, 2008 Hei! Vet det finnes noen gamle poster på denne topicen, men har leita i search en stund og ikke funnet noe altfor relevant. Saken er: Har en 93' 318is hvis motor jeg har gitt opp (skiftet olje og fikk en voldsom bank i motoren, tipper det er rådebank eller noe slikt) Hadde altså uansett planer om å bytte motor. Det jeg lurer på er: Har noen oversikt over hva man må skaffe fra en 325i for å få den godkjent ombygd? Mener å huske det var noe is'n hadde som var likt, men finner ingen oversikt noe sted. Noen som kan hjelpe? Evt. vil det være lettere å bytte til en b20? Tenkte meg over til sverige og finne en M50 B25 hvis ingen her har noen andre forslag =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 For å sjekke om deler er like kan du finne ut dette på www.realoem.com Inge B. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
manta-a Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Du har da vel samme bremser som 325n på isn??Er vel bare og ta motor og kasse og mellomakslen vil jeg tro..Skal jo ikke være noe problem og få det godkjent.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bushnell Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Ikke sikker, men jeg vil tro biltilsyne er vrange nok så du må sikkert ha papirer som beviser att bilen ikke får dårligere kjøreegenskaper pga vektfordelinga, vil tro en 6'er veier mer enn 4'er? lurer forresten på mye av det selv, så fint hvis du oppdaterer her hvis du finner ut noe men lurer på selv om jeg skal bygge om til 2 litern, passer ikke kasse osv da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320it Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 for å få det godkjent må man vell bytte hele drivverke\kassa\diff\bremser. i tillegg må man flytte batteriet bak (pga vektfordeling?). og du må sikkert ha ledningsnett osv fra 325. har sikkert glemt noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Skal vi se, har gjort dette selv først sender du inn godkjenningspapirer til BT. ( har bilen vært i norge i over 10 år? vis ikke må du betale hestekrefte avgift ) får du klarsignal er det bare å starte å bygge om du må bytte dette Motor gir ledningsnett til motoren med ECU bygge om servoen litt bytte mellomakslingen bytte kardang bytte stabstager forran og bak Bytte eksos dempere\Fjærer Batteriet trenger du ikke flytte bak kom ikke på mer i farta. men er garantert noe mer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Ikke sikker, men jeg vil tro biltilsyne er vrange nok så du må sikkert ha papirer som beviser att bilen ikke får dårligere kjøreegenskaper pga vektfordelinga, vil tro en 6'er veier mer enn 4'er?lurer forresten på mye av det selv, så fint hvis du oppdaterer her hvis du finner ut noe men lurer på selv om jeg skal bygge om til 2 litern, passer ikke kasse osv da? Kassa pasaser ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thorern86 Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 vet ikke hvordan det er på is`n,men jeg må ihvertfall bytte til ventilerte skiver foran på 318ti compacten min. skal godkjenne min med 323i motor. å når jeg snakket med bt ville dem jeg skulle stikke på bmw å få med papirer med info om begge bilene. så dem kunne se at jeg har byttet det som trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
najtrox Skrevet Mai 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2008 Skal vi se, har gjort dette selvførst sender du inn godkjenningspapirer til BT. ( har bilen vært i norge i over 10 år? vis ikke må du betale hestekrefte avgift ) får du klarsignal er det bare å starte å bygge om du må bytte dette Motor gir ledningsnett til motoren med ECU bygge om servoen litt bytte mellomakslingen bytte kardang bytte stabstager forran og bak Bytte eksos dempere\Fjærer Batteriet trenger du ikke flytte bak kom ikke på mer i farta. men er garantert noe mer! Hva vil det si å bygge om servoen litt? Forresten bilen har vært i norge siden 1997 så unngår 10års regelen! Visste forsåvidt mye av dette. Spørs vel litt hvor trangsynte BT er om de henger seg opp i vektfordelingen. Forresten noe mer man må bytte om man slenger i en 2,8liter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
najtrox Skrevet Mai 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2008 Forresten hvis jeg skaffer en komplett motor, er det noen som bytter slikt ved Eidsvoll/Lillestrøm/Oslo området? Til en grei penge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 bytte stabstag bak??? sikker på det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Du trenger IKKE bytte stabstag bak. Det er likt på alle E36. 17 mm, M-sport understell har 19mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
najtrox Skrevet Mai 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2008 Okei, takk for dette. Hvordan er det foran? Lurer forresten fortsatt på hva dirtydicky legger i å bygge om servo litt? Mens jeg har dere på tråden. Er det noe forskjell på å sette i en 2,8l vis-a-vis en 2,5? I hva man må bytte etc. Beklager mye spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Selve motorombyggingen er blir helt lik 2,5 litern med 2,8 da den er identisk. Men skal du sette i 2,8Litern så må du få med eswII utstyret og tenningslås med nøkkel og ringen rundt tenningslåsen. Finns også en chip du kan få kjøpt som bypasser ewsII enheten. Eventuelt finne på noe annet lureri (går sikkert an å koble seg om denne. Ikke funnet noe info på dette enda) Hvis du skal ha det likt som en 328 må girkasse byttes til ZF, mellomaksling (328), 328 differensial og drivakslinger 328/325. 325 drivsystemet tåler vel 328 motoren, men om det skal godkjennes må sikkert alt være 328. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
najtrox Skrevet Mai 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2008 Det med EWS er vel likt som med en 323 motor? Altså at jeg må ha med EWS'n og tenningslåsen for at det skal gå? Så hvis jeg skaffer en 328 motor med girkasse, så er det egentlig det samme som må byttes som på en 325, bare at det må være fra en 328? Altså diff etc.? Evt. er det stor forskjell på utvekslingen fra en 325? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå