Gå til innhold

godkjennings papirer

Michter
 Share

Anbefalte innlegg

hva slags deler er det på en e36, som man må ha godkjennings papirer på? Vet at man trenger det når det gjelder senk, men bytting av frontfanger? spacere? lykter? blinkers? eller er det bare deler som endrer kjøreegenskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet:

Alle lykter skal være E-merkede og montert i henhold til kjøretøyforskriften, og om det er sota baklys skal ekstra reflekser være montert.

Alt ettermontert utstyr, som ikke innehar fabrikantens stempel er i utgangspunktet ulovlig, men Tuv og Dekra dokumentasjoner skal taes i betrakning og regnes som veiledende..

Så ganske enkelt alt som ikke er originalt eller kommer originalt på Typen du har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Spesielt.. Er vel det jeg hater med hele BT.. At det er mulig ass.. Sånne ting tar dem på skjønn vett, og det varierer så grusomt..

H&R har godkjente hvertfall.. Sitter å ser i Autostyle katalogen jeg fikk fra BS.. Ikke at jeg skal bestille fra den dritbutikken, men de har nå.. Mener muligens FK også har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pass deg, selvom spacerene er godkjente, så er spørs. hvad er dem godkjente til?

Nytte ikke å komme med felg og dekk som har TüV papire, og så legger du frem TüV papire på spacerne som kun er godkjent til feks. standart dimensjon dekk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer jo! Det jeg prøver å forklare :P

Du kan si, dempere, fjører, klosser og slikt trenger man ikke papirer på da disse er laget etter minimumskrav likevel.. De endre sjelden bilens kjøreegenskaper drastisk.. Og hvertfall ikke i de tilfeller du har en deleleverandør som knytter sine varenr opp mot originale delenummer..

Derimot, senkesett av alle typer, senkefjører, spacere, felger, eksosanlegg (trenger ikke tuv om de allikvel går igjennom de restriksjonene for støy og avgass som er innenfor bilens normalverdier), Fangere, spoilere, lepper, splittere, bakrutesenkere, vinger, ratt, skjermbreddere, kufangere, bremser (større), sideskjørt, luftinntak...

You got it?? Som jeg sier.. ALT som ikke har originalt delenummer til den aktuelle type bil skal inneha Tuv godkjenning.. Men om det gjelder slitedeler som ikke vesentlig endrer bilens kjøreegenskaper e.l. som feks nye slitedeler som er knyttet opp mot org. delenummer, trenger ikke papirer siden disse uansett innehar ett minimum av kvalitetstestinger.. Her kan dui på en måte si at det er produsenten som innehar godkjenningen for å lage slike deler..

Omtrent på samme måte som at Infinity II bredding til E36.. Den fins det ikke Tuv papirer på, men er papir på at Rieger er goskjent for å lage slik type karosseriendring..

Så jeg håper det oppklarer litt.. Selv om jeg strengt tatt faktiskt mente nøyaktig det jeg sa i sted.. ALT som ikke ble typegodkjent på bilen, og det vil si alle ting som Bmw IKKE har laget til denne typen karosseri...

Lykter derimot, behøver bare E-merking og være montert etter kjøretøyforskriftens direktiver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...