Gå til innhold

1987 mod. 325 ix


twoface
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Er ny på forumet her å starter med noen spørsmål...

har en 1987 modell, to dørs 325 ix (E30) på hånden. hvordan er drivverket på disse bilene? hvor mye effekt tåler det? noen spesielle svakheter på understell/drivverk eller generelt på bilen jeg bør være obs på??

ser mye snakk om prefacelift og facelift, hvordan ser jeg forskjell?

Anbefales senking på en ix? evt hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendemessig

Facelift eller prefacelift ser du forskjell på om den har:

Krom fangere = Prefacelift

Plastfangere = Facelift

Ryggelys vertikalt = Prefacelift

Ryggelys horisontalt = Facelift

E30 ble vel facelift i 1987/88 trur eg det va...

Da e30 316 gjekk over til 316i og M10 motoren gjekk over til M40 og M20 motorene ble litt sprekere! ;-)

Senking på E30 er jo 60 - 40 snadder eller 60 - 35, også 60 - 60. Vet det er noen som har senket E30 til 80-80 og 80-60, men det blir litt vel mye hvis en tenker på generelt norske veier, eller fartshumper og huller i veier, som i Norge. Det er finnes en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelingskassa er ikke dårlig det er inngående splin på disse som er svake, samme fk som sitter i cossie.

Samme fordelingskasse som i cosworth?

Vet du det 100% sikkert? Prøvd?

Ix har vel og 50% fremme og 50% bak,

Cosworth har 36% fremme og 64% bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splinen er spora på akselen som går fra fordelingskassa til diffen foran, her skal det være en gummimansjett for og hindre rust, denne er ofte borte noe som resulterer i at splinen blir dratt rund, på ix`en stikker den også bare en cm eller 2 inn slik at den ikke tåler allverdens.(kan sveises)

IX har 37 % drift på fremhjulene og bruker et ferguson system likt eller identisk med cosworth, litt usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar folkens... Har lite kjennskap til disse bilene, og bmw generellt så har stor nytte av forumet og svarene her...

Kan jo fortsette med litt frlere spørsmål, ønsker "piffe" opp motoren litt, ønsket i første omgang er å passere 200hk. kan jeg oppnå dette kun med chip eller må jeg gjøre flere ting? hvilke(n) chip anbefales til denne?

Vurdere bytte kam etterhvert også, hvilken anbefales?

Ser flere eksempler på at 3-serien har baksete med armlen som kan felles ned i midten.. hvilke biler kom med dette og hvor kan det evt skaffes?

Ser mange sider på nettet som selger styling til 3-serien. noe jeg bør være oppmerksom på ved bestilling? (tenker da på vedr, facelift/prefacelift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk mulle...

iflg leverandør av chip vil jeg få 187 hk kun av chip... å var en såkalt "snill" chip....

Planen er å bestille grenrør, effektanleg pg bytte til større luftfilter, samt bytte til et såkalt kamkit... dette kam kittet alene er oggitt til å øke effekten med minimum 15 hk... om dette er reelt er jeg usikker på men kam/reimhjul, grenrør, effektanlegg, filter og chip burde kunne sende meg over de 200hk som jeg ønsker... tror å håper jeg i allefall...

forøvrig er bilen jeg har kjøpt utstyrt med plastfangere rundt baut og er etter min gjennomgang en facelift versjon og i rimelig ok stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...