twoface Skrevet Mai 12, 2008 Share Skrevet Mai 12, 2008 Hei folkens. Er ny på forumet her å starter med noen spørsmål... har en 1987 modell, to dørs 325 ix (E30) på hånden. hvordan er drivverket på disse bilene? hvor mye effekt tåler det? noen spesielle svakheter på understell/drivverk eller generelt på bilen jeg bør være obs på?? ser mye snakk om prefacelift og facelift, hvordan ser jeg forskjell? Anbefales senking på en ix? evt hvor mye? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twoface Skrevet Mai 13, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2008 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30_Dale Skrevet Mai 13, 2008 Share Skrevet Mai 13, 2008 Utseendemessig Facelift eller prefacelift ser du forskjell på om den har: Krom fangere = Prefacelift Plastfangere = Facelift Ryggelys vertikalt = Prefacelift Ryggelys horisontalt = Facelift E30 ble vel facelift i 1987/88 trur eg det va... Da e30 316 gjekk over til 316i og M10 motoren gjekk over til M40 og M20 motorene ble litt sprekere! Senking på E30 er jo 60 - 40 snadder eller 60 - 35, også 60 - 60. Vet det er noen som har senket E30 til 80-80 og 80-60, men det blir litt vel mye hvis en tenker på generelt norske veier, eller fartshumper og huller i veier, som i Norge. Det er finnes en del... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30_Dale Skrevet Mai 13, 2008 Share Skrevet Mai 13, 2008 I allefall det jeg kom på i farten, sikkert noe jeg glømte men det svarer sikkert noen andre på. Er ikke sikker på drivverket, hvor mye det tåler. Det har jeg faktisk tenkt på sjøl... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plumbo79 Skrevet Mai 13, 2008 Share Skrevet Mai 13, 2008 IX tåler senking dårlig og det svakeste punktet er inngående splin i fordelerkassa, viktig å passe på mansjett osv,300 hp kan vel gå hvis du ikke kjører helt idiot Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jealous_much Skrevet Mai 13, 2008 Share Skrevet Mai 13, 2008 Jeg har hørt fra flere at fordelingskassen på IX'en ikke tåler noe særlig. Hvordan du kan sjekke tilstand på dette er jeg usikker på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plumbo79 Skrevet Mai 13, 2008 Share Skrevet Mai 13, 2008 Skal vel også nevnes at det er en veldig bra vinterbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plumbo79 Skrevet Mai 15, 2008 Share Skrevet Mai 15, 2008 Fordelingskassa er ikke dårlig det er inngående splin på disse som er svake, samme fk som sitter i cossie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffen.S Skrevet Mai 15, 2008 Share Skrevet Mai 15, 2008 hva er en "inngående splin" ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Mai 15, 2008 Share Skrevet Mai 15, 2008 Fordelingskassa er ikke dårlig det er inngående splin på disse som er svake, samme fk som sitter i cossie. Samme fordelingskasse som i cosworth? Vet du det 100% sikkert? Prøvd? Ix har vel og 50% fremme og 50% bak, Cosworth har 36% fremme og 64% bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plumbo79 Skrevet Mai 16, 2008 Share Skrevet Mai 16, 2008 Splinen er spora på akselen som går fra fordelingskassa til diffen foran, her skal det være en gummimansjett for og hindre rust, denne er ofte borte noe som resulterer i at splinen blir dratt rund, på ix`en stikker den også bare en cm eller 2 inn slik at den ikke tåler allverdens.(kan sveises) IX har 37 % drift på fremhjulene og bruker et ferguson system likt eller identisk med cosworth, litt usikker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twoface Skrevet Mai 16, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2008 tusen takk for svar folkens... Har lite kjennskap til disse bilene, og bmw generellt så har stor nytte av forumet og svarene her... Kan jo fortsette med litt frlere spørsmål, ønsker "piffe" opp motoren litt, ønsket i første omgang er å passere 200hk. kan jeg oppnå dette kun med chip eller må jeg gjøre flere ting? hvilke(n) chip anbefales til denne? Vurdere bytte kam etterhvert også, hvilken anbefales? Ser flere eksempler på at 3-serien har baksete med armlen som kan felles ned i midten.. hvilke biler kom med dette og hvor kan det evt skaffes? Ser mange sider på nettet som selger styling til 3-serien. noe jeg bør være oppmerksom på ved bestilling? (tenker da på vedr, facelift/prefacelift) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plumbo79 Skrevet Mai 17, 2008 Share Skrevet Mai 17, 2008 Med porting av topp, litt kvassere kam, stroking med m21 dieselveiv (2.7l) eff grenerør, eff. anl. kn, og alpina styring så runder man 200 hp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twoface Skrevet Mai 18, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2008 takk mulle... iflg leverandør av chip vil jeg få 187 hk kun av chip... å var en såkalt "snill" chip.... Planen er å bestille grenrør, effektanleg pg bytte til større luftfilter, samt bytte til et såkalt kamkit... dette kam kittet alene er oggitt til å øke effekten med minimum 15 hk... om dette er reelt er jeg usikker på men kam/reimhjul, grenrør, effektanlegg, filter og chip burde kunne sende meg over de 200hk som jeg ønsker... tror å håper jeg i allefall... forøvrig er bilen jeg har kjøpt utstyrt med plastfangere rundt baut og er etter min gjennomgang en facelift versjon og i rimelig ok stand... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå