Sir Hofstad Skrevet Mai 19, 2008 Skrevet Mai 19, 2008 Den Agip du nevner kan sidestilles med FINA first de selger på Europris skitbillig... Haha! Hvor har du det fra ?? Oljens egenskaper ligger i additivene. De raffinerer oljen, og tilsetter den additiver for å gi den forskjellige egenskaper. Det finnes to additiv produsenter i verden, Shell og Agip (eller Eni som står bak). Og de selger sine produkter videre til andre oljeprodusenter. Det finnes ingen andre som er i nærheten av å bruke så mye penger på forskning og utvikling som de to sistnevnte. Hvis Agip er så dårlig som du sier, hvorfor har BMW nå valgt å levere Agip som firstfill på alle sine M modeller? Firstfill = fra fabrikk. Sikkert mange som er skeptisk nå, hehe, men jeg har det fra sikre kilder. Hvilken olje tror du Ferrari anbefaler btw.? Oljen vil alltid diskuteres, da alle har sin mening om hva som er best. Såfremt man holder seg til velkjente merker, som oppfyller bilprodusentens krav kan man etter min mening ikke trå feil uansett. En av grunnene til at jeg ikke bruker svare like tråder er slike svar, fra folk som ikke haqr noen formening om hva de uttaler seg om. "Bonden" er en av de jeg annerkjenner med bedre kunnskaper enn meg selv på visse områder. Prøve å lese hva vi skriver?
LodeRunner Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 J.Hofstad: Vet ikke hvem som bør ta lesebrillene på her? Du sier at oljens egenskaper avhenger av hvor i verden oljen blir pumpet opp. Nei sier jeg, egenskapene kommer av additivene som tilsettes. Bonden snakker om kvalitet. Og kvaliteten har selvsagt sammenheng med hvilken baseolje som blir brukt - og det varierer etter hvor oljen blir pumpet opp. Jo renere produkt jo bedre kvalitet. For å si det på en annen måte, så kan en Shell olje og en Castrol olje ha de samme egenskapene. Men man velger jo gjerne Castrol oljen i troen på at den holder høyere kvalitet. (Når jeg tenker meg om, så har du jo litt rett og - i og med at oljen innehar visse egenskaper også som baseolje, additivene kan forsterke disse)
hauken Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 greit nok med ny olje i ny og ne,men kan de ha så mye å si på effekt/dreiemoment?
LodeRunner Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Mens jeg er i gang, kan det jo sies at Fina oljen holder samme kvalitet som fransk eide Total, som er firstfill på alle franske biler. I samme familie finner du også Elf Mener selskapet heter ElfFinaTotal
LodeRunner Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Og visste du at Stian Sørlie som kjører i Schubert teamet med en 550hk Z4 M coupe for fabrikksteamet til BMW, kjører med Agip olje - godkjent av BMW ?
LodeRunner Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 greit nok med ny olje i ny og ne,men kan de ha så mye å si på effekt/dreiemoment?'Vel.. en dårlig olje kan føre til sot og avleiringer i motoren. Mange produsenter tilsetter additiver med rensende effekt, som løser opp driten. Da får du en renere motor, og det vil ha innvirkning på hvor effektiv motoren er. I tillegg kan ulike oljer være forskjellige mht. motortempen og oljetrykket.
Mister Bimmler Skrevet Mai 24, 2008 Forfatter Skrevet Mai 24, 2008 Takk for bidrag! Jeg startet min egen tråd, slik andre har gjort før meg, for jeg leser meg blind på oljetråder med diverse skal-påstander, men har i dag kommet fram til at jeg vil bruke olja jeg har i nå til å flushe med ... og gå tilbake til Castrol, som bilen gikk 18 kkm med. Når jeg har 352kkm på klokka (det er 384 403 km til månen!!!) vil noen kanskje si high mileage-olje er tingen, men jeg har ikke forsket på det ennå. Castrol sin smøretabell sier Edge 0-30, 5-30 eller Sport 0-30, overraskende. Men det er kanskje pga. turboen som skal ha masse god smøring fra første øyeblikk. Jeg har blitt fortalt - og har merket - at kvaliteten på olja betyr mye i det ekstreme miljøet du finner i turboen, som hjelper dieselmotoren til dreiemoment. Jeg syntes olja mistet mange av kvalitetene sine kald etter hvert. Jeg la nok til noen km for hver gang jeg ga bittelitt fot under oppvarming, og den ville heller ikke lade særlig godt når den var gjennomvarm. Kaldstart er det TDS-folket som snakker en del om. Det jeg hadde glemt var at også bensinmotorer kan bli kjappere når mekanikken ikke bruker mange HK på å flytte tjukk(?) og dårlig olje rundt i trange kanaler. Leser mange av innleggene til J.Hofstad og andre kunnskapsrike folk. Har noen erfaring med en olje eller en tilsetning a la Liqui Moly som knebler de små sjaskelydene jeg har med min galaktiske kmstand? Det er det jeg (også) er ute etter. Vil "knebling" kunne skje over tid ved at det bygger seg opp film når jeg holder meg til én oljetype? Har ikke ventiltikk eller sånt noe.
Sir Hofstad Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Holdt på med en hi-ace for en venn i 14 dager. Når jeg fikk den var max fart 90.(250 000km) Skiftet olje (desverre Biltema synt, men han vil ikke bruke noe ekstra liksom), etter å ha fått blåst den ren øket hastigheten til 120. Denne motoren har problemer med oljenivåfølere osv. Og jeg vet hva som venter når jeg plukker det ut: KOKS. Vil egentlig vært forsiktig med "flush", men heller satset på å blåse den ren. Før i tiden helte vi litt forsiktig med farris i forgassere på tomgang etter tips fra Martin Schanke. Fikk løsnet belegg inne i sylindere og ventiler uten å fjerne belegg i bunn osv.
Morty999 Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 farris funke rdet.. men det ryker noe JÆÆÆVELIG av bilen mens du heller det i gassern! hehe
Mister Bimmler Skrevet Mai 25, 2008 Forfatter Skrevet Mai 25, 2008 Vel, nå kjører jeg altså diesel så det er litt vrient å helle noe som helst utenom i tanken... Høres ut som et artig stunt for øvrig. Hvordan blåser du ren motoren egentlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå