speedtouch Skrevet Mai 19, 2008 Skrevet Mai 19, 2008 Heisann folkens. Tenkte jeg sku lage en tråd om prosjektet mitt. Har hatt stor nytte av å lese i andre sine prosjekt-tråder, så nå føler jeg det er litt på tide og gi litt tilbake selv og Jeg var vel rundt 10 år gammel da jeg først ble helt hekta på e30. På den tida var det veldig mangen av disse bilene i Sauda hvor jeg kommer fra og det foregikk en god del råkjøring rundt omkring, noe jeg selv var vitne til. Dette medførte jo at jeg ble varig preget kan man trygt si... Kjøpte min første e30 som 17 åring, dette var en 2 dørs(selfølgelig) 1986 modell 320 som hadde en del rustkader. Rustskadene ble reparert etter beste evne, det vil si med stålplast og en haug med sparkel. Deretter ble den lakkert i mørk blå metallic. Bilen ble meget pen, med m-tech2 front og facelift bakfanger. Den hadde også de brede m3 recarostolene fremme som også matchet resten av interiøret. Fikk mangen fine turer og en god del kilometer og gode minner med denne bilen. Men etterhvert så begynnte den og bli forferdelig dyr, samtidig som det stadig hendte noe med den. De prosfessjonelle rustreparasjonene ble heller ikke noe serlig og skryte av etter at bilen hadde stått en del ute, det rustet tverrt ihjel gjennom den nye lakken. Til slutt så ble jeg møkka lei og solgte unna hele greia.(noe jeg angrer på nå) Gikk vel 1 år uten bil og bare kjennte på at jeg ble mer og mer sugen på en e30. Til slutt gjekk det ikke lengre, jeg kjøppte meg enda en e30. Denne gangen ble det en 1989 mod 318is som var godkjennt ombygget fra en 316, som også skulle vise seg og være skjøtet. Meningen med bilen var vel egentlig og ha den som en bruksbil frem til jeg flyttet tilbake fra stavanger når jeg ble ferdig med læretida, for så å begynne og fikse den opp og bygge den om da, men den varte kun 1 mnd før jeg hadde kjørt motoren i graps. Bilen ble da lagret i en tørr og fin garasje helt til nå for en måned siden da jeg fikk fagbrev og endelig kunne flytte hjem og begynne på prosjektet. Det jeg har gjort på bilen til nå er: sveist masse rust(ferdig), skifta høgre kanal og venstre hjulbue bak, ny bakplate, kjøppt inn noen kjekke deler, fått klarsignal fra biltilsynet om og bygge om bilen så sannt TUV kan godkjenne den. Planen er som følger: Motor: Bilen skal få en kompressormatet 325 motor(m20). Denne skal strokes til 3,1 liter og få smidd innmat. Må vel også regne med og koste på toppen litt. Har søkt om 320 hk på hjul, men skal sende brev til biltilynet og spør om det er greit for dem at TUV heller setter grensa på hvilken effekt som er forsvarlig. (håper på mer enn enn 320hk) Girkasse: Er sugen på en Tremec TKO 600 med 0,64 på 5 giret. Selve kassen blir nok kjøpt fra statene, da får jeg den til halve prisen som Protrim forlanger. Men jeg trenger nok ett samarbeid med dem for og få til dette så kjøper nok clutsh og litt diverse fra dem. Mellomaksling: blir nok foreløpig en modifisert e34m5 aksling, men etterhvert bør det vel komme noe skikkelig på plass,,,, det har jo og med sikkerhet og gjøre. Bakhjulsoppheng: Blir en blanding mellom e30 travers og e34m5 travers, med m5 diff, ppf siktståls-stikkakslinger, og m5 knuter og nav. Understell: Coilovers, merke er usikkert. Delrin foringer, camber kit(ireland eng.), bremser er usikkert og langt frem i tid, og stab stag fra ireland eng. Utvendig: m-tech2 styling. Farge er enda uvisst, men lamborghini orange, sølv, grå, svart, blå/lilla er høyt oppe på lista. Innvendig: originalt skinn. evt: vektbesparene teppe og stoler fremme Felger: Keskin kt1 klassik 10*17 og 8,5*17 Har også bur på lur men å montere dette innebærer så mye styr at dette blir satt på vent. Dessuten har jeg ikke alt for mye vekt og gå på siden bilen originalt er en 316. Har regnet litt på vektøkningen som kommer til og forekomme ved ombyggnigen, og har kommet frem til at den blir omtrent 60 kg tyngre om jeg gjør noen tiltak for og lette vekta på bilen. Deler som er innkjøpt: - 325 motor - Alt som trengs for og bygge bakhjulsopphenget. - Camber kit (ireland eng.) - Stab stag kit(ireland eng) - Foringer - Felger - M-tech skinninteriør Det neste som skjer i prosjektet nå er og sette på fronten som dere ser mangler, så blir det og begynne og bygge bakhjulsoppheng, for så og valse hjulbuer. Etter dette vurderer jeg og sette bilen vekk til en lokal karosserimann for og la han ta seg av sparkling og lakkering.
speedtouch Skrevet Mai 19, 2008 Forfatter Skrevet Mai 19, 2008 slenger også med noen bilder av det nyeste innkjøpet
Harald e30R Skrevet Mai 20, 2008 Skrevet Mai 20, 2008 Kan jo bli bra dette her! vi følger med videre...
speedtouch Skrevet Mai 20, 2008 Forfatter Skrevet Mai 20, 2008 Takker for støtten:) Da var fronten komt på.. En liten reparasjon i det høgre hjørnet i bagasjeromsgulvet (glemte å ta med den i går) Glemte denne og i går Råeste bilen, den har vert i daglig bruk i 24 år. Det er den jeg farter rundt i frem til bmwen er ferdig:-P
sams Skrevet Mai 20, 2008 Skrevet Mai 20, 2008 Hei Dette ser gjo ut til å bli skikkeli bra, skal snart i gang med et prosjekt selv, starter om ca.2-3uker. Hvilke felger har du tenkt å sette på?
speedtouch Skrevet Mai 20, 2008 Forfatter Skrevet Mai 20, 2008 Takker Har tenkt og bruke keskin kt1 klassik 10*17 og 8,5*17
speedtouch Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Skrevet Mai 22, 2008 Da ver jeg begynnt på det nye bakhjulsopphenget. Her ser dere at jeg driver på og tilpaser det nye m5 festet i e30 traversen. Det blir nok mye prøving og feiling før dette blir som det skal. Til venstre ser dere e34 m5 diffen.
e30sprova Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Hei. Dette prosjektet så rå fett ut, versting m20"b3,1" motor også Skal snart i kontakt med Biltilsynet om ombygging fra 318i til 325i.Skrev du søknad til dem på e-post? Hvilken biltilsyn bruker du? mange bruker Trondheim vet jeg
speedtouch Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Skrevet Mai 22, 2008 Hei,,, tusen takk for gode ord når jeg søkte til biltilsynet søkte jeg direkte til statens vegvesen avdeling vest mener jeg og huske. Jeg merket konvolutten med "ombygging av personbil" og så videresendte de brevet videre til biltilsynet avd haugesund som da er mitt nærmeste biltilsyn. Jeg skrev en meget seriøs og utfyllende søknad, og holdt hele veien en ydmyk tone, og brevet jeg fikk tilbake var meget tilfredtillende.
speedtouch Skrevet Mai 23, 2008 Forfatter Skrevet Mai 23, 2008 Da har eg blitt ferdig med monteringen av diffrensialen, festene er ferdig monterte og helsveiste. Det vred seg 3mm mot dene ene sida etter at jeg hadde sveist, selv om jeg prøvde og sveise slik at jeg motvirket vridningene. Om det skal vise seg og bli problem håper jeg det lar seg gjøre om shimse det beint, men drivledda er da ganske så fleksible så dette går nok bra. Har også demontert og satt i nye hjulager i 325 bærearmene, samt montert ihop drivledd og ppf-stikkakslingene. Senere merket jeg at den yttre medbringerflensen fra m5en bygget litt lite ut mot bærearmen, så jeg må dreie en 5mm foring som jeg setter på innsida av flensen slik at jeg både får strammet lageret skikelig(anleggsflaten til lageret var noe lengre på M5 flensen), og får større avstand mellom bærearm og medbringeflens. Da blir og den gjenværende avstanden på anleggsflaten som lageret skal være på lik som den avstanden som er originalt med 325 medbringerflens. Totalt sett mangler jeg vel ca 1cm i forhold til original 325 inpress, men dette har jeg tenkt og løse ved å bruke spacer bak bremseskiva. Her ser dere noen bilder av det nye opphenget. Her er M5 medbringerflensen
speedtouch Skrevet Mai 23, 2008 Forfatter Skrevet Mai 23, 2008 våras saab leve ennå den... men om de e bmwen du sikte te så ska eg sei meg enig... Saab 99 e så brø at de e rått...
e30 tic Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Hei,,, tusen takk for gode ord når jeg søkte til biltilsynet søkte jeg direkte til statens vegvesen avdeling vest mener jeg og huske. Jeg merket konvolutten med "ombygging av personbil" og så videresendte de brevet videre til biltilsynet avd haugesund som da er mitt nærmeste biltilsyn. Jeg skrev en meget seriøs og utfyllende søknad, og holdt hele veien en ydmyk tone, og brevet jeg fikk tilbake var meget tilfredtillende. hei så når jeg skal sende brev til dem, er det like greitt å sende direkte til haugesund som også blir det nærmeste for meg? fikk du en egen kontaktperson i haugesund da? var ikke klar over at di hadde folk i hgsd til å følge et bygg og etterhvert godkjenne det selv. kjempeflott om du har fått det til, blir et bra prosjekt dette. edit: leste gjennom en gang til, så nå at du måtte ha en tuv tysklandstur med bilen?
speedtouch Skrevet Mai 23, 2008 Forfatter Skrevet Mai 23, 2008 Hei,,, tusen takk for gode ord når jeg søkte til biltilsynet søkte jeg direkte til statens vegvesen avdeling vest mener jeg og huske. Jeg merket konvolutten med "ombygging av personbil" og så videresendte de brevet videre til biltilsynet avd haugesund som da er mitt nærmeste biltilsyn. Jeg skrev en meget seriøs og utfyllende søknad, og holdt hele veien en ydmyk tone, og brevet jeg fikk tilbake var meget tilfredtillende. hei så når jeg skal sende brev til dem, er det like greitt å sende direkte til haugesund som også blir det nærmeste for meg? fikk du en egen kontaktperson i haugesund da? var ikke klar over at di hadde folk i hgsd til å følge et bygg og etterhvert godkjenne det selv. kjempeflott om du har fått det til, blir et bra prosjekt dette. edit: leste gjennom en gang til, så nå at du måtte ha en tuv tysklandstur med bilen? Det var forresten deg jeg kjøppte den første e30n min av Om du kan sende brev til dem direkte er jeg ikke sikker på, best å spørre seg frem hos vegvesenet selv kannsje. Når jeg fikk svar på søknaden min var det oppgitt navn og telefonnummer på saksbehandler i svarbrevet. Selv har jeg sendt avgårde to søknader, den første fikk jeg avslag på, men da jeg sendte søknad nummer 2 og foreslo og forevise bilen hos TUV eller DEKRA i tyskland, kunne biltilsynet godkjenne bilen så fremt at en av disse to instansene hadde godkjent bilen. Søknadene ble behanldet av to forskjellige personer, så hvem som blir min referanseperson er jeg ikke sikker på, men de sier i svarbrevet at jeg kan komme og vise bilen der etter at jeg har vert hos tuv i tyskland ja. Om jeg trenger noe mer enn det før jeg stikker ner til tuv er for meg uvisst.
e30 tic Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Hei,,, tusen takk for gode ord når jeg søkte til biltilsynet søkte jeg direkte til statens vegvesen avdeling vest mener jeg og huske. Jeg merket konvolutten med "ombygging av personbil" og så videresendte de brevet videre til biltilsynet avd haugesund som da er mitt nærmeste biltilsyn. Jeg skrev en meget seriøs og utfyllende søknad, og holdt hele veien en ydmyk tone, og brevet jeg fikk tilbake var meget tilfredtillende. hei så når jeg skal sende brev til dem, er det like greitt å sende direkte til haugesund som også blir det nærmeste for meg? fikk du en egen kontaktperson i haugesund da? var ikke klar over at di hadde folk i hgsd til å følge et bygg og etterhvert godkjenne det selv. kjempeflott om du har fått det til, blir et bra prosjekt dette. edit: leste gjennom en gang til, så nå at du måtte ha en tuv tysklandstur med bilen? Det var forresten deg jeg kjøppte den første e30n min av Om du kan sende brev til dem direkte er jeg ikke sikker på, best å spørre seg frem hos vegvesenet selv kannsje. Når jeg fikk svar på søknaden min var det oppgitt navn og telefonnummer på saksbehandler i svarbrevet. Selv har jeg sendt avgårde to søknader, den første fikk jeg avslag på, men da jeg sendte søknad nummer 2 og foreslo og forevise bilen hos TUV eller DEKRA i tyskland, kunne biltilsynet godkjenne bilen så fremt at en av disse to instansene hadde godkjent bilen. Søknadene ble behanldet av to forskjellige personer, så hvem som blir min referanseperson er jeg ikke sikker på, men de sier i svarbrevet at jeg kan komme og vise bilen der etter at jeg har vert hos tuv i tyskland ja. Om jeg trenger noe mer enn det før jeg stikker ner til tuv er for meg uvisst. stemmer det, dukket plutselig opp en meget shabby blå e30 her i ølen med noen ulakkerte rieger fanger osv på, husker jeg kjente igjenn stolene, og når jeg kikket på skilt nr som var bn 257.. så fant jeg jo ut det var gammle bilen min. uansett tror jeg den bilen ble solgt nylig for noen 1000 lapper nå i senere tid, med stolene ang godkjenning er det slitsomt at man må til tyskland i mange tilfeller fordi statens vegvesen ikke våger å ta ansvar for "enkle" ombygginger som motorbytte osv. til eksempel har en tidligere ansatt på BT i hgsd godkjent en golf 1 turbo 16V med ca 180hk(meget seriøst bygg der BT var med fra starten) på eget iniativ uten noen form for TUV og dekra, dette er jo noe som aldri har blitt levert orginalt fra VAG, så di kan om di vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå