Gå til innhold

Ett lite spm. angående tikking i M50B25

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, eg har en e36 325i, eg har skiftet olje og filter for ca 1000km siden.

Det eg lurer på er: når eg starter bilen om morgenen så starter den fint og ingen tikking, med en gang eg kjører så begynner den og tikke litt og da tikker den til den er drifsvarm, og vist eg ligger på 2000 o/min før motoren er driftsvarm så tikker den men vist deg trakker inn clutchen og står på tomgang så slutter den og tikke hvorfor dette?

Vist bilen har stått i solsteiken en dag og eg starter den så er det samme saken men tikkingen varer litt lenger enn vist det er kjøligere ute.

vist eg kjører på 3000 o/min så tikker den ikkje så masse som på 2000 :?

eg kjører nå på castrol magnatech c3 5w40

håper noen kan hjelpe meg med dette, veldig irriterende den tikkelyden. har lyst at den skal gå like fint som akkurat når eg starter den eller når den er driftsvarm

Skrevet

kanksje oljen din er litt for tynn, prøv å gå opp på 10w-40... den er tykkere på kald motor...

10 står for at den er 10 ganger tykkere enn vann i kald tilstand...

når den sviver sagt er det det at ventilene ikke blir fult så fort presset mot kammene, og når du gir på, er det mer krefter i bildet... som "spruter" bort olja og lager tikking... så prøv med tykkere olje :-)

Skrevet

ok, men eg trudde det var bra med tynnere olje som begynnte og smøre kjappere, men hvorfor tikker den ikkje når det er blitt driftsvarm då?? varm olje er jo enda tynnere eller tar eg helt feil no???

Skrevet
ok, men eg trudde det var bra med tynnere olje som begynnte og smøre kjappere, men hvorfor tikker den ikkje når det er blitt driftsvarm då?? varm olje er jo enda tynnere eller tar eg helt feil no???

Ved driftstemeratur har passningene/klaringene i motoren "gått seg til". Stålet/alu'en har utvidet seg litt.

Har du hydrauliske ventilløftere på bilen din som kanskje begynner å bli litt slitt, kan en tykkere olje hjelpe med at oljetrykket blir større, og ventilløfterene holder bedre på oljen fra start av.

Skrevet

takker for hjelpen, da får eg prøve en tykkere olje, hva kan dere anbefale?? merke?? hva ville dere gått for, 10w60, 10w40 eller 15w?

• 4 weeks later...
Skrevet

lurer på en liten ting til her, er det noe annet som kan tikke utenom løftere?? lurer pga den tikkingen kommer og går litt, gjør det det vist det er litt slitasje?

Er det noen annet som kan vere feil som evt. kan sjekkes før evt olje skift igjen???

Skrevet

ja men kan de tikke kraftig??? er det noe og gjøre med??

Eg tenkte eg skulle skru av toppdekselet, er det noe eg kan se etter/sjekke da?? tenker da på og dinne feilen eller se etter noe som kan gjøre det betre

Skrevet

Dyser kan tikke ganske mye ja.

Mener ikke at man kan gjøre noe annet end å bytte dem hvis dem tikker, men de koster litt!!

Ventiler kan du ikke justere på M50 motor da dem har hydrauliske løftere.

Men tenker nok at slitasje rundt løfterne kan gi tikking, men det får noe andre kommentere på.

Annen mulighet er jo self. at dine kamaksler er så slitte at løfterne ikke greier å løfte nok.......men da hadde du nok opprettet tråd om dårlig effekt frem for denne :wink:

Jeg ville ha prøvd 10W40 som tidligere nevnt her i tråden.

Skrevet

Bare et kjap spm? Hva er normal type å bruke på disse? Har nettopp kjøpt en E39 og lurer? Den har ikke brukt olje, men den dagen jeg må etterfylle evt bytte så er det kjekt å vite?

full syntetisk 5w40?

Skrevet

Er sååååååå mange olje tråder her på forummet hvor folk har lister opp og ned med synsing og ikke synsing 8)

Definitivt svar finner du nok ikke, men leser du litt i manualen finner du nok det aller beste svar til din vogn.

Men mener det er 5w30 full synt på M52 :?:

Skrevet

Gå inn på Castrol sin smøretabell så ser du hva slags viskositet bilen skal ha.

http://olyslager-lubricants.nl/nordicst ... oseNOR.asp

Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å bruke tykkere olje for å redusere forbruk og lyd. Mange mener at en tynn olje trenger fortere inn alle steder. Da renner den fortere av også ikke sant? Min teori er at en tykk olje "henger" på lenger slik at den allerede er der ved kaldstart osv. og ikke trenger evnen til å fly fort gjennom smørekanalene. Om du bruker 0W, 5W, 10W eller 15W, det spiller egentlig ikke så stor rolle. Det viktigste er å bytte olje i tide.

En innvendig motorrens kan hjelpe mot tikking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...