Gå til innhold

mhanes E38-730d SOLGT


 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å legge ut litt om bilen jeg nå har hatt siden begynnelsen av 2006.

Har gjort noen små modifikasjoner, men flere vil komme (noen litt større) i løpet av neste måned, men det kommer jeg tilbake til.

Hadde lenge siklet på E38 og siden jeg er dieselfrelst så ble 730d det rette valget. Bilen er førstegangsregistrert i 3/5 i 99.

Slik så den ut da jeg kjøpte den.

730d010jq5.jpg

Interiør

interir3wc6.jpg

konsollsb6.jpg

Bilen er relativt godt utstyrt med følgende koder:

0500 Intensiv rengjøring

0609 Navigasjon/TV

0670 Professional radio

0672 CD veksler

0245 Elektrisk rattjustering med kofort utstigning

0261 Side airbag

0265 RDC

0316 Hydraulisk bagasjerom (nøkkelstyrt)

0319 Integrert universal fjernbetjening (3 kanals garasjeportåpner)

0354 Grønntonet frontrute

0403 Glass takluke

0416 El rullgardin bak (manuell i bakdører)

0423 Fot matter

0430 Automatisk avblendbare invendige og utvendige speil

0456 Elektriske komforstoler med luftkomp. og masasje.

0464 Skipose

0494 Høydejustering for fører/passajer

0508 PDC

0522 Xenonlys

0620 Stemmestyring

0629 Telefon med kartleser

0676 HIFI høytalersystem

0441 Røykpakke (heldigvis ikke benyttet)

++ noen koder med kasettspiller osv.

I tilegg så har den innvendig og utvendig lyspakke med lys i dørhåndtak etc. el innleggbare speil, webasto, fax utak ASC + div som sannsynligvis er standard på 730d.

Siden bilen hadde gått som VIP bil (bla kjørt rundt med Anastasia og bandet til Ozzy) hadde sjåføren gått mye ut og inn og det første jeg gjorde var å fikse slitasjemerke på setet foran.

Før

interir4gw4.jpg

Etter

730d002ok2.jpg

En polsk sadelmaker tok seg av dette for en relativt rimelig pengesum.

Etterhvert ble det behov for en litt lavere bil og GS stilte jo selvsagt opp da ikke fullt så rimelig. Dekkbaron 1 skaffet vinterdekk og bilen ser nå utvendig slik ut: (enn så lenge :wink: )

pentax005as5.jpg

Har også gjort en del vedlikehold på bilen, men skal lage et inelgg under her som omhandler dette.

edit:noen skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter innkjøpet starte jeg en gjennomgang av det tekniske på bilen.

Oljeskift og filter bytte er obligatorisk ved kjøp av bil, likeledes ble luft og pollenfilter byttet.

Deretter ble det skiftet bremseklosser og slitasjevarslere.

Understellet fikk også en gjennomgang.

Bærearm foran

Casterstag

Sidestøtter

Bærearmer bak

Foringer i bakaksel

+++ bla. har fjærbeinsstag blitt innkjøpt

Etter dette måtte jo bilen rett inn på 4 hjulskontroll hvor også viftereim og drivreim til klimakompressoren, dieselfilter og noen pakninger ble byttet i tilegg til service med skifte av bremseveske etc.

Måtte blant annet spesiallage utstyr for å bytte spindlene bak

magnestelefon048qa4.jpg

Dette er forøvrig omhandlet i en tidligere tråd her da gunnar måtte bytte sine også.

Skiftet også frontrute da jeg fikk en steinsprut midt i A-feltet.

Ny CD veklser ble også innkjøpt da den gamle streiket.

Etter tips her på forumet ble også filteret til veivhusventilasjonen byttet. også dette er omtalt i en egen tråd men slenger opp bilder av nytt og gammel filter her til skrekk og advarsel.

Nytt filter og pakkninger

magnestelefon046dh3.jpg

Gammelt filter

magnestelefon047qb7.jpg

Bilen ble EU godkjent i år og regner med å slippe å bytte flere deler i understellet de neste to årene, men man kan jo aldri vite med 2 tonn bil på norske veier.

Til manges fortvilelse har jeg også montert ekstralys, men til mitt forsvar så har jeg kjørt ca 60 000 km siden jeg kjøpte bilen og litt ekstra lys på mørke høstkvelder er ikke å forakte.

Dessuten var en av grunnen til kjøpet at selv med bra trykk i lyktespylerene kan man ved snøvær fort pakke igjen xenonlyktene siden disse har lav temperatur. Ekstralysene som står skjult i grillen er beskyttet og du opprettholder bra lys.

pentax002skiltil7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere eier hadde greid å åpne døren på passasjersiden foran inn i en kant slik at nederste del av døren ble litt skadd med påfølgende rustangrep.

Etter å ha tenkt litt og forhørt meg litt rundt har jeg kommet til at å flikke på dette vil bli et midlertidig bra resultat, men pga. at det er plateskjøter der så vil man risikere at rusten kan komme tilbake etter noen år.

Løsningen ble dermed

dsc00062xk0.jpg

I tilegg til dette var det også to mindre bulker på bagasjerommet.

dsc00063yd7.jpg

Delene stammer faktisk også fra en 730d.

Delene skal lakeres om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir også min gamle "drøm" oppfylt og bilen blir hellakkert i en litt annen fargenyanse. :D

Når jeg først skulle lakkere døren og bagasjeromsluken samt lakkere slik at det ikke skulle bli fargenyanser så var det like greit å kjøre løpet fult ut og ta hele bilen. Bilen har jo vært en bruksbil for meg og har tilbakelagt noen kilometer i all slags vær og vind, vinter som sommer. Dette bærer lakken generelt preg av, den er jo snart 10 år gammel. Tror nok beskyttelsen mot korruksjon kan være noe svekket med tanke på steinsprut ol.

Lakkering om en måneds tid, er spent på resultatet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett litt på orginalfargen sammenlignet med andre BMW blåfarger bestemte jeg meg for å gjennomføre en gammel drøm.

Har alltid drømt om en Avus blå E34 M5, det får jeg nok aldri, men jeg ender nå opp med en Avus blå 730d. Det er kanskje enda bedre, iallefall drivstofføkonomisk. Blir levert inn for hellakkering om noen uker. Blir spennende å se resultatet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett litt på orginalfargen sammenlignet med andre BMW blåfarger bestemte jeg meg for å gjennomføre en gammel drøm.

Har alltid drømt om en Avus blå E34 M5, det får jeg nok aldri, men jeg ender nå opp med en Avus blå 730d. Det er kanskje enda bedre, iallefall drivstofføkonomisk. Blir levert inn for hellakkering om noen uker. Blir spennende å se resultatet. :)

Er ikke lett å velge farge, jeg skiftet netopp farge på min egen e38 :)

Men avusblå er en pen farge! Blir spennende å se resultatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken farge falt du ned på da?

Enig i at Avus blå er en fin farge, men har aldri sett en 7 serie Avus blå, så jeg er spent på hvordan det vil se ut i "real life".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jo ut til å bli riktig så flott! Blir artig å se ferdig resultat der :)

Hvor store er felgene på de første kolisjonsbildene av bilen din?

Vet du om det er mulig å skaffe replica felger av disse nydelige alpina felgene som er vist på flere av bilene i tråden din?

Ser også at du kommenterer at fargen ble litt lilla etter din smak, men det er jo vanskelig å bedømme dette før bilen er helt ferdig. Det er jo en av grunnene til at jeg også er litt små nervøs angående hvordan Avus blå vil ta seg ut på en 7 serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jo ut til å bli riktig så flott! Blir artig å se ferdig resultat der :)

Hvor store er felgene på de første kolisjonsbildene av bilen din?

Vet du om det er mulig å skaffe replica felger av disse nydelige alpina felgene som er vist på flere av bilene i tråden din?

Ser også at du kommenterer at fargen ble litt lilla etter din smak, men det er jo vanskelig å bedømme dette før bilen er helt ferdig. Det er jo en av grunnene til at jeg også er litt små nervøs angående hvordan Avus blå vil ta seg ut på en 7 serie.

BBS felgene er 8.5 og 10* 18"

Jeg har ikke sett replica av 20" alpina felger enda, men det finnes nok :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...